تمکین خصوصی ها هم تأثیری بر بازار نگذاشت

تمکین خودروسازان خصوصی
تمکین خودروسازان خصوصی

با تأیید این خبر که خودروسازان خصوصی قیمت های در نظر گرفته شده توسط شورای رقابت را پذیرفته اند، می شد این برداشت را کرد که قیمت های بازار، امروز شدیداً ریزشی باشد، اما همان طور که دستور شورای رقابت محصولات ایرانی را ارزان نکرد، چینی ها هم چندان تحت تأثیر قرار نگرفتند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

دیروز خبر تمکین خودروسازان خصوصی از قیمت های اعلامی شورای رقابت قطعی شد و تقریباً تمام آن ها این قضیه را تأیید کردند که از این به بعد قرار است فقط از طریق سامانه یکپارچه و با قیمت های شورای رقابت، خودروهای خود را بفروشند. به دنبال این خبر جنجالی، اولین فکری که به ذهن‌مان می رسید افت شدید قیمت های بازار آزاد بود و حس می کردیم این شاهد یک افت و رکود سنگین در بازار باشیم. در مورد رکود بازار فعلاً نمی توان اظهار نظر کرد، اما در مورد قیمت ها می توان گفت چینی ها آن چنان که باید و شاید ارزان نشدند و در میان آن ها این تیگو ۸ پرومکس بود که بیش تر از همه و حدود ۶۰ میلیون کاهش قیمت داشت.

تا این جای کار می توان گفت پس از این که قیمت های دستوری شورای رقابت تأثیر چندانی در قیمت بازار خودروهای ایرانی نداشت، این بار هم طرح ابلاغ قیمت های دستوری این سازمان تا حالا شکست خورده محسوب می شود و چینی ها هم افت چشم‌گیری نداشتند. 

در این بخش از متن لازم است که از خواننده عزیز خواهش کنیم کمی واقع بینانه تر به قضیه نگاه کند و با زدن برچسب رانت خور و یا رپرتاژنویس به ما، از واقعیت دور نشود. همه ما به یاد داریم که در سال ۹۷، پراید از ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون رسیده بود، آن زمان نیز بسیاری از مردم می گفتند قیمت ها واقعی نیست و پراید باید همان ۲۰ میلیون بماند، اما حالا قیمت این خودرو به ۳۶۰ میلیون رسیده است و باز هم برخی می گویند این قیمت واقعی نیست. همه ما می دانیم که این قیمت ها اصلاً ناعادلانه اند و هیچ کس از این قضیه خوشحال نیست، اما این را نیز بدانید که دستوری کردن بازار خودرو در این چند سال نتیجه عکس داده است و از آن جایی که این روند همچنان ادامه دارد، باز هم باید شاهد نتایج ناخوشایند آن باشیم.

بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو

تغییرات قیمت خودروهای صفر ایران خودرو

در بازار امروز قیمت یکی از بدفروش ترین محصولات ایران خودرو یعنی رانا پلاس سقف فلز ۱۰ میلیون کاهش یافت و به غیر از افت این خودرو، اتفاق خاص دیگری نیافتاد.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
پژو پارس تیوفایو۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس سقف فلز۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۰۷ پانوراما دنده ای مشکی۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک مشکی۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰۷۲۵,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر سایپا

مسخره بازی های تیبا تمامی ندارد و این خودرو امروز ۱۰ میلیون گران شد، این در حالی است که دو روز گذشته حدود ۱۰ میلیون افت کرده بود. به غیر از تیبا که گران شد، کوییک اتوماتیک امروز حدود ۷ میلیون کاهش قیمت داشت.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
پراید ۱۵۱ (وانت)۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار ۱۴۰۱۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک اتو۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهین سفید۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر چینی

بیش تر چینی ها امروز افت هایی بسیار جزئی داشتند که در میان آن ها، تیگو ۸ پرومکس که گران ترین است ۶۰ میلیون نسبت به دیروز ارزان شده، مابقی به جز لاماری نیز یا ثابت ماندند یا قیمت‌شان در حد ۲۰ یا ۳۰ میلیون افت کرد. لاماری اما امروز ۴۰ میلیون گران تر شد و برخلاف پیش بینی ها رفتار کرد.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
هایما S6 6AT۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S3 مشکی۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
آمیکو آسنا توربو دنده ای۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
آریزو ۶ پرو مشکی۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا M4۳,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰۳,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
لاماری سفید۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۲.۶ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.