کادیلا ؛ مایه تمسخر فرانسوی ها

کادیلا سایپا
کادیلا سایپا

چندی پیش بود که سایپا و پارس خودرو از پروژه جدید خود با کد P90 و احتمالاً با نام تجاری کادیلا رونمایی کردند؛ کادیلا، خودرویی که مورد تمسخر فرانسوی ها قرار گرفته است و تصاویر آن در سایت های فرانسوی دست به دست می شود.

مدیران 777 مدیران 777

ماه رمضان امسال و در ضیافت افطاری سایپا، محمد علی تیموری، مدیرعامل شرکت در جواب خبرنگارانی که در خصوص چرایی نام کادیلا از او پرسیدند، با شور و شعف بسیار از علاقه روس ها به تندر ۹۰ و نسخه ایرانیزه آن یعنی P90 گفت و دلیل این نام‌گذاری احتمالی پروژه P90 به نام کادیلا را هم ایجاد بازار برای این خودرو در کشور روسیه عنوان کرد. البته هنوز که هنوز است نمی دانیم چرا روس ها باید به نام کادیلا علاقه داشته باشند!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نگاه فرانسوی ها به کادیلا

به تازگی، یکی از سایت های فرانسوی با عنوان «حیاتی جدید برای نسل اول لوگان در ایران»، به پروژه P90 پرداخته است. در ابتدای این مطلب اشاره به تولید نسل اول لوگان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ و قدیمی بودن این خودرو شده است. سپس فرانسوی ها با انتشار تصاویری از این خودرو به نام احتمالی و کد آن یعنی کادیلا و P90 پرداخته اند. این سایت فرانسوی سپس اشاره ای به ترک ایران توسط رنو در سال ۲۰۱۸ به دلیل از سرگیری تحریم ها داشته است و تعجب آن ها از این مورد است که علیرغم این که دو سال پس از ترک رنو، در سال ۲۰۲۰، سایپا مجدداً به فکر احیای تندر ۹۰ افتاده، اما این فیس لیفت در سال ۲۰۲۳ تازه به مرحله رونمایی اولیه رسیده است و هنوز با تولید فاصله دارد!

ظاهر کادیلا از نظر فرانسوی ها چگونه است؟

خبرنگار فرانسوی در خصوص ظاهر کادیلا آن را به سه بخش مجزا یعنی نمای جلو، کنار و عقب تقسیم کرده است. وی در خصوص نمای جلو گفته است تشخیص این که با یک داچیا مواجه هستید بسیار سخت است. چراغ ها حالت زیبایی دارند، اما سپر با دو ورودی هوای غول آسا و دو بخش مشکی رنگ در طرفین، که هم مه شکن ها را در خود جا داده اند و هم مانند ورودی هوای مصنوعی طراحی شده اند، بیش تر به درد خودروهای اسپرت می خورد تا یک سدان ۱۰۰ اسب بخاری.

نمای عقب خودرو را هم در این رسانه، نزدیک به محصولات روز رنو دانسته اند، اما در نهایت، اشاره ای به پروفیل کناری داشته است و تشابه کامل آن با داچیا را مغایر با نمای جلو و عقب کادیلا عنوان کرده اند. در خصوص بخش داخلی هم این رسانه فرانسوی عنوان کرده که علیرغم قدیمی بودن پوسته کلی داشبورد، سعی شده است با استفاده از مانیتور، کلاستر و غربیلک فرمان جدید، حال و هوای نسبتاً به‌روزی را به کادیلا ببخشند.

نکته جالب؛ مشخصات فنی

پیشرانه کادیلا سایپا
پیشرانه کادیلا سایپا

فرانسوی  ها در خصوص مشخصات فنی این خودرو اشاره ای به تشابه پیشرانه ME16 سایپا به پیشرانه EC5  گروه پژو – سیتروئن نداشته اند و صرفاً به بیان قدرت و گشتاور این موتور بسنده کرده اند. این پیشرانه فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است. نسل جدید دینام ها و پمپ روغن هم برای ME16 استفاده شده است و در نهایت می بینیم که این خودرو قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 سری SE (با مهنسی آیسین) توان را به چرخ های جلوی کادیلا دنده دستی می رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در کادیلا و محصولات پروژه P90 دیگر خبری از پیشرانه K4M رنو و جعبه دنده های JHQ و AL4 نیست و از ساختاری متفاوت نسبت به تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ وی استفاده شده است.

سخن پایانی

فرانسوی ها در پایان این مطلب از کادیلا به عنوان خودرویی رومانیایی یاد کرده اند که ۱۹ سال پس از تولد، مجدداً احیا شده است و علیرغم این که سعی دارد چهره ای متفاوت را به نمایش بگذارد، در برخی زوایا همچون نمای کناری و داخل خودرو، به شدت به لوگان پایبند است و حرف زیادی برای گفتن ندارد.

پارس خودرو P90 (کادیلا) چه مشخصاتی دارد؟

سدان پروژه P90، که فعلاً کادیلا نام دارد، به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با فناوری VVT مجهز است و ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده نسخه دستی این خودرو از نوع ۵ سرعته ۵F18 سری SE است و در نمونه اتوماتیک P90 از جعبه دنده ۶ سرعته AT ساخت کمپانی DAE استفاده شده است.

کادیلا چه امکاناتی دارد؟

فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه ها و آینه های کناری برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… در نسخه های مختلف پروژه P90 وجود دارد. البته گفته می شود که احتمالاً در نسخه تجاری سازی شده کادیلا دنده دستی امکاناتی مانند کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور هم به خودرو اضافه می شود. در نمونه فول آپشن و اتوماتیک سدان P90 در کنار تغییرات ظاهری در بخش کابین با امکانات بیش تری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سانروف، شیشه های عقب دودی، استارت دکمه ای و… طرف هستیم و خودرویی کامل تر را مشاهده می کنیم.

۳.۴ امتیاز از ۳۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.