خرید کارت ملی برای واردات خودرو / هر کد ملی چه‌قدر قیمت دارد؟

خرید کارت ملی برای واردات خودرو
خرید کارت ملی برای واردات خودرو

آغاز خرید خودرو در سامانه یکپارچه، بازار داغ خرید و فروش کارت ملی را رونق داده و این اتفاق بستری را برای فعالیت و سودآوری سوداگران از خرید خودرو با سوءاستفاده از نام دیگران ایجاد کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در سال های نه چندان دور، افرادی در کشور حضور داشتند که در گوشه خیابان و با داشتن تابلویی در دست اقدام به خرید و فروش کو‌پن می‌کردند. با وجود این که زمان زیادی از این موضوع گذشته اما این خرید و فروش رانت به شکل های دیگر در کشور جاری است.

به نظر می رسد دولت‌مردان کشور در استفاده از یک شیوه ناکارآمد در حوزه فروش خودرو عزم راسخ داشته باشند، چراکه بارها شاهد آن بوده ایم که سیستم های فروش خودرو به بن‌بست خورده اند، اما مشکل این‌جاست که دیگر رمقی بر پیکر بی جان اقتصاد این کشور برای پیمودن بی‌راهه های دیگر نمانده است. سیاست‌مداران کشور به جای رفع مشکلات با استفاده از علم اقتصاد، به شعارسرایی و دستور دادن به زمین و زمان اکتفا کرده اند، اما متوجه نیستند که اقتصاد گوشی برای شنیدن فرمایشات آن ها ندارد؛ به این دلیل که دستورات مذکور بدون ضمانت اجرایی صادر می شوند و در چنین شرایطی عجیب هم نیست که هیچ‌کدام از وعده ها محقق نشوند.

در این چرخه معیوب سیاست گذاری دستوری همیشه برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و رسیدن محصول به دست مصرف کننده واقعی، از ایجاد برخی محدودیت ها و پرداخت یارانه به افراد خاص استفاده شده است. این روش هم همیشه به یک مقصد منتهی می شود و آن چیزی نیست جز مسیر دمیدن در آتش داغ بازار سوداگران و رانت خواران. در روش های مختلف فروش خودرو شاهد تولد بازارهای سیاه گوناگونی مانند خرید کارت ملی مادران برای طرح افزایش جمعیت، حواله خودروهای ثبت نامی، حواله خودروهای جانبازان و… بوده ایم.

بیشتر بخوانید: هجوم دلالان به مناطق آزاد در سودای واردات خودرو

اکنون با توجه به اختلاف قیمت شدید خودروهای وارداتی در بازار آزاد با قیمت های مصوب در سامانه، رانت جدیدی برای کسب سودهای چند میلیاردی باز شده است. از این رو، بسیاری از سوداگران این بازار، روی به خرید کارت ملی برای ثبت نام خودروهای وارداتی کرده اند. مردمی هم که از نظر اقتصادی در تنگنا هستند و از نظر اقتصادی استطاعت مالی مورد نیاز را برای خرید خودرو ندارند، برای جبران کمبودهای زندگی، اقدام به فروش کارت ملی خود می‌کنند. کار به جایی رسیده است که در پلتفرم های اینترنتی قیمت هر کد ملی تا ۳۰۰ میلیون تومان هم توسط افراد اعلام می شود.

در همین زمینه، اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای در این خصوص به شرح زیر کرد:

«پیرو شایعاتی که اخیراً در خصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوع واردات و ثبت‌نام خودرو رواج یافته است، بدین‌وسیله این اتحادیه ضمن تکذیب این موضوع به مردم هشدار می‌دهد «هرگونه واگذاری کدملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث تخلف و موجب سوءاستفاده افراد سودجوست و عواقب سنگین حقوقی، کیفری و مالیاتی در پی خواهد داشت؛ لذا خواهشمند است با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به سایرین از بروز مشکلات و تبعات صنفی آن جلوگیری کنید.»

در نهایت، باید دوباره تأکید کرد که این مسیر نادرست اقتصاد دستوری، تنها به یک مقصد ختم خواهد شد، آن هم ایجاد گره های اقتصادی جدید و پرورش سوداگران بیش‌تر است و تا دیدگاه تصمیم گیران تغییر نکند، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

۴ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.