دستاوردسازی رونمایی‌های بودار خودروهای چینی در ایران

دستاوردسازی رونمایی‌های بودار خودروهای چینی در ایران

واردات خودرو باعث شده است که در ماه های اخیر شاهد برنامه های متنوعی برای رونمایی از خودروهای مختلف باشیم، اما رونمایی اخیر ایران خودرو از خودرویی با عنوان «شاین مکس» می تواند یکی از جالب ترین ها در نوع خود باشد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، شرکت ایران خودرو اخیرا واردات یک سدان بزرگ از کمپانی دانگ فنگ به نام آئولوس یی شوئن مکس رفته را در دستور کار قرار داده که نام این خودرو به دلیل سختی تلفظ نام این خودرو، به شاین تغییر یافته است. از این رو ایران خودرو قرار است در وهله اول، چهار هزار دستگاه از نوع بنزینی و ۵۰۰ دستگاه از نوع هیبریدی این خودرو را وارد کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما موضوع جالب در رونمایی شاین این بود که خود کارکنان ایران خودرو نیز برای اولین بار خودرو را می دیدند و از این رو خودوری رونمایی شده برای مدیرعامل نیز تازگی داشت. بماند که خود مدیرعامل نیز برای پرده برداری از این خودروی وارداتی دست به کار شد و گوشه ای از پرده برداری را به عهده گرفت؛ موضوعی که برای رونمایی از یک خودروی وارداتی چندان مرسوم نیست.

این در شرایطی است که در سال های اخیر بیشتر رونمایی های ایران خودرو و سایپا سیاسی بوده است و رونمایی با اهداف مشخص انجام می شود. در نتیجه گفته می شود ایران خودرو نیز در رونمایی اخیر خود ۲ هدف را دنبال می کرده که یکی از آن ها رونمایی از یک خودروی جدید پیش از مجمع سالیانه و دیگری حرکت در راستای صحبت های وزیر جدید صمت برای افزایش سهم خودروای هیبرید و برقی بوده است.

در کنار همه این مسائل خود مراسم رونمایی بود که موضوع را بیش از پیش جالب می کرد. خودرویی که ۲ سال پیش در چین عرضه شده با هیاهوی بسیار رونمایی شد و جالب تر آن که مدیران ایران خودرو آن را دستاوردی جدید می نامند و تلاش دارند از آن بهره سیاسی هم ببرند. اما با وجود ذوق زدگی مدیران ایران خودرو، شاهد آن هستیم که واردات خودرویی چینی که ۲ سال پیش در چین پا به عرصه بازار گذاشته، چندان هم موضوعی ویژه نیست.

مساله دیگیری که در این مراسم به چشم می خورد، برخورد غیر حرفه ای عوامل ایران خودرو با رسانه ها بود که مراسم را به گونه ای برگزار کرده بودند که خبرنگاران نمی توانستند به درستی امور مربوط به معرفی خودرو را به انجام برسانند.

گویی تشنگی بازار و انحصار طوری زیر زبان این خودروسازان مزه کرده که فراموش کرده اند که رسانه ها نقش اصلی معرفی محصولاتشان را به مرده به عهده دارند. البته انحصار موجود این باور را به خودروسازان القا کرده است که اگر هیچ رسانه ای هم اخبار مربوط به تولیدات آنها را پوشش ندهد، هیچ آسیبی به فروششان وارد نخواهد شد که این باور بدون شک محصول سال ها انحصار و رانت موجود  برای خودروسازان است.

از این رو مراسم رونمایی با کاستی های بسیاری همراه بود و زمان خبرنگاران برای تهیه تصاویر و خبر بسیار کم بود. ضمن این که پایان مراسم نیز با خامش کردن چراغ های سالن و جدا کردن خودروها از فضای رونمایی انجام شد. همه این جریان نشان از آن دارد که رونمایی خودورها در ایران شکل رونمایی واقعی را ندارد و اخیرا نیز به بهانه واردات، خودروهای چند سال پیش چین در کشور به عنوان دستاورد رونمایی می شوند و با تکیه بر انحصار و تشنه سازی بازار به سادگی همه این واردات را به فروش می رسانند.

۳.۹ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.