انفجار قیمت ها در بازار خودرو ؛ این بار با رسانه ها کاری ندارید؟

انفجار قیمت ها در بازار خودرو ؛ این بار با رسانه ها کاری ندارید؟
انفجار قیمت ها در بازار خودرو ؛ این بار با رسانه ها کاری ندارید؟

در چند هفته گذشته شاهد بودیم که به خاطر بحث مذاکرات، حواشی سیاسی و افزایش نرخ ارز، بازار خودرو هم بی بهره نبود و با افزایش قیمت های نامتعارفی همراه شد. افزایش قیمتی که به رشد نارضایتی عمومی از صنعت خودرو دامن زده است و این بار بیشتر به انفجار قیمت ها شبیه است تا حباب قیمت ها!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شاید یکی از شدیدترین افزایش قیمت های رخ داده در چند سال گذشته، مربوط به اواخر سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال ۱۳۹۹ باشد. البته که باید قبول کرد، نمودار افزایش قیمت در چند وقت اخیر به مراتب رشد بیشتری نسبت به آن سال ها دارد. اما در دوره قبلی افزایش قیمت ،برای مدیریت بازار خودرو چه اتفاق هایی رخ داد؟

در اواخر سال ۱۳۹۸ با آغاز موج افزایش قیمت شدید خودرو، ابتدا مسئولان مربوطه اعلام کردند که این اعداد حباب است و بزودی با کاهش قیمت خودرو مواجه می شویم. حال نزدیک به سه سال می گذرد و کسی نیست که بگوید، چرا آن مسئولان پاسخی نادرست را به مردم ارائه دادند؟ پس از مدتی برخی دستگاه های نظارتی و امنیتی برنامه های جدیدی را آغاز کردند و ابتدا برخی رسانه داران و خبرنگاران را به عنوان مطلع به مجموعه نظارتی فراخواندند. باید گفت اسب بخار هم جز همان رسانه ها بود که سه بار برای بحث قیمت خودرو به مجموعه نظارتی، قضایی و امنیتی فراخوانده شد. البته که همیشه خبرنگاران را به عنوان مطلع احظار می کردند و در ابتدا با پرسش هایی از وضعیت بازار خودرو، به گفت و گو با اصحاب رسانه می پرداختند. معمولاً پرسش ها به این صورت بود که برای تهیه لیست قیمت خودرو و یا تولید محتوا در مورد افزایش قیمت خودروها از چه منابعی استفاده می کنید و چگونه کشف قیمت در بازار را انجام می دهید. پس از پاسخ به این پرسش ها، در قالب یک تعهد کتبی یا شفاهی از رسانه ها خواسته می شد تا دیگر لیست قیمت روز خودرو را منتشر نکند. زیرا مسئولان مربوطه بر این باور بودند که اطلاع رسانی در این زمینه می تواند، التهاب بیشتر را به بازار خودرو بیاورد. برای همین در کنار محدود کردن رسانه ها و خبرنگاران، به سمت پلتفرم های خرید و فروش خودرو رفتند و به آن ها دستور دادند که قیمت هیچ آگهی نمایش داده نشود و مشتریان بتوانند تنها با تماس تلفنی، قیمت خودروی مورد نظرشان را جویا شوند.

انفجار قیمت ها در بازار خودرو ؛ این بار با رسانه ها کاری ندارید؟
انفجار قیمت ها در بازار خودرو ؛ این بار با رسانه ها کاری ندارید؟

پس از این اقدامات که گفته می شد با هدف کنترل جو روانی بازار بود، به سراغ راه اندازی فرایند عرضه شفاف خودرو با راهکاری به نام قرعه کشی رفتند و امروز می بینیم که همین قرعه کشی به چالشی برای دولت جدید تبدیل شده است. حال پس از گذشت حدود سه سال می دانیم که تعهد گرفتن از خبرنگاران برای عدم انتشار قیمت خودروها، نامش کنترل افکار عمومی نبود؛ بلکه معنی محدود سازی در اطلاع رسانی و مقابله با شفاف سازی را می داد. می دانیم که قرعه کشی مشکل را حل نکرده و گاهی چالش ها را افزایش داده است. امروز می فهمیم که اگر حال بازار خودرو خراب می شود، به خاطر مشکلات اقتصادی و هجوم سرمایه های سرگردان است.

حداقل تجربه سه سال گذشته نشان می دهد که اگر کسی به دنبال حل مشکل بازار و صنعت خودرو باشد، باید مشکلات اقتصادی کلان را حل کند و نمی توان به تنهایی یک بازار را کنترل کرد. قطعاً آن روزی که وضعیت بازار خودرو مطلوب جامعه و مردم باشد، مشکلات اقتصادی دیگر هم حل شده و چالش های اقتصادی و معشیت مردم هم کم رنگ تر شده است.

به هر حال اگر دوباره مسئولان فکر می کنند که با محدود کردن اطلاع رسانی و فعالیت خبری، بازار خودرو کنترل می شود، باید بدانند که مسیر اشتباه را برگزیده اند و این رفتارها چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نیست. البته شاید در این دوره و شرایط اجتماعی، دیگر خبری از احضار خبرنگاران خودرویی و اقتصادی به عنوان مطلع نباشد و در این روزها، این دسته از اصحاب رسانه به سرنوشتی شبیه برخی خبرنگاران سیاسی و اجتماعی دچار شوند.

عکس ها: عرفان حمیدی و علیرضا پاداش

۴.۳ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.