پراید 40 میلیون تومانی؛ از دروغ تا واقعیت

پراید 40 میلیون تومانی؛ از دروغ تا واقعیت
از ابتدای این هفته شاید در هر محفلی شنیده باشید که می گویند پراید ۴۰ میلیون تومان شده است! خودرویی که به عنوان ارزان ترین محصول داخلی بازار ایران شناخته می شود و از سویی با توجه به قیمت، مشتریان زیادی را نسبت به تمام خودروها دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حرف ها در مورد پرایدی که قیمت کارخانه اش حدود ۲۳ میلیون تومان است و اکنون قیمت ۴۰ میلیون تومان را در بازار آزاد دارد، باعث شده این خبر به عنوان داغ ترین اتفاق هفته شناخته شود. رکورد ۴۰ میلیون تومانی برای پراید در کنار جو روانی ای که ایجاد کرده، شوک های عجیبی به بازار داده است و عدم پاسخگویی و واکنش وزیر ” صمت ” نسبت به این اتفاق، باعث شده دلهره بسیاری از مشتریان بازار خودرو افزایش پیدا کند و نسبت به توانایی کنترل دولت بر بازار خودرو در شرایط اقتصادی کنونی مایوس شوند.
اما این دلهره به وجود آمده به دلیل قیمت ۴۰ میلیون تومان پراید تا چه حد صحت دارد و آیا امروز باید برای خرید یک دستگاه پراید تا این میزان هزینه کرد؟ از نگاه بسیاری از افراد جامعه، پیش از عید می شد با این پول یک دستگاه پژو ۲۰۶، رانا، ساینا اتوماتیک، سورن ELX و… را تهیه کرد و اکنون چه اتفاقی افتاده که ارزان ترین خودروی بازار ایران، ۴۰ میلیون تومان بشود؟
این روزها اگر به بازار خودروی کشور اشراف داشته باشید، می دانید که یکی از محبوب ترین هاچ بک های بازار، پراید ۱۱۱ است. از قضا این خودرو جزو محبوب ترین نسخه خانواده پراید است و فروش خوبی در بازار دارد. از سال گذشته که انتقال خط تولید پراید و برخی جا به جایی های تولید در گروه ” سایپا ” اتفاق افتاد، تا حدی عرضه برخی نسخه های پراید با تاخیر همراه شد و سایپا ۱۱۱ نیز جزو همان محصولات بود. این اتفاق ها از همان موقع باعث شد بهای بازار آزاد پراید هاچ بک نیز افزایش پیدا کند، اما با تشدید مشکلات اقتصادی و عوامل مختلف، شاهد بودیم که قیمت تمام خودروها از جمله مدل های گوناگون پراید افزایش پیدا کرد. هفته گذشته اگر می خواستید یک دستگاه پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر را تهیه کنید، باید هزینه ای حدود ۳۴ میلیون تومان می پرداختید. در حال حاضر نیز اگر تنها به آگهی های منتشر شده در فضای مجازی و عدد اعلام شده برای آن ها اکتفا نکنید و به عنوان یک مشتری وارد بازار شوید، می توانید پراید ۱۱۱ را با قیمتی حدود ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری کنید. این قیمت برای رنگ سفید این خودرو و بدون ضبط و زه روی درها است که به عنوان آخرین دست آورد سایپا شناخته می شود!
اما اگر بخواهید پراید هاچ بک را با رنگ های دیگر از جمله مشکی تهیه کنید، باید هزینه ای حدود ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازید. همچنین برخی دلالان برای فروش آسان تر خودروی شان، زه درها و همچنین یک ضبط بسیار ساده دارای فلش را روی خودرو می گذارند و با اختلاف قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان نسبت به مدل های تازه ترخیص از کارخانه به فروش می رسانند. دقت کنید که شاید در آگهی های فروش پراید هاچ بک یا همان سایپا ۱۱۱، قیمت ۴۳ میلیون تومان را هم ببینید. اما این قیمت ها به هیچ وجه بهای معامله ای نیستند و تنها جو روانی است که باعث شایعه و جو سازی می شود.
پراید صندوق دار نیز در دو نسخه ۱۳۱ و ۱۳۲ عرضه می شود. چند روز پیش هم شرکت سایپا این دو مدل پراید صندوق دار را برای تحویل در زمستان امسال پیش فروش کرد و با توجه به تعدد این خودرو در بازار، بدیهی است که قیمت آن ها نسبت به پراید ۱۱۱ کم تر است. امروز اگر بخواهید پراید ۱۳۱ را در رنگ سفید خریداری کنید، با هزینه ای حدود ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را برای نسخه صفر کیلومتر پلاک شده بپردازید. همچنین می توانید نسخه های کارتکس یا تحویل ۱۰ روزه را خریداری کنید که گاهی با بهای ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسند. دیگر رنگ های این نسخه پراید، با اختلاف قیمت ۸۰۰ هزار تومانی نسبت به سفید به فروش می رسند.
پراید ۱۳۲ نیز در تعداد کم تری به بازار عرضه می شود و به همین دلیل خرید آن نیاز به وقت بیش تر دارد. اما شما می توانید در بازار کنونی با هزینه ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، این خودرو را بخرید و رنگ های به غیر سفید آن را با بهایی حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله کنید. پراید وانت هم که مشتریان خاص خود را دارد، این روزها با قیمت ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
نمی توان منکر این شد که از روز شنبه قیمت پراید رشد چشم گیری داشته است، اما می توان گفت که جو روانی پراید ۴۰ میلیون تومانی از سوی دلالان و آگهی های دروغین شان وارد جامعه شده و این روزها سعی دارند با این کار سود خود را
بیش تر کنند. اما در نظر بگیرید، با این که پراید هنوز با قیمتی بالاتر از ۳۹ میلیون تومان در بنگاه ها و دفترخانه های کشور معامله نشده است، اما به کانال ۴۰ میلیون تومان نزدیک شده و زنگ خطری برای تمام مسئولین و نهادهای نظارتی است. جالب است بدانید با آغاز این هفته، تنها پراید افزایش قیمت را تجربه نکرده و خودروهایی همچون دنا پلاس، رنو تندر۹۰، ساندرو، پژو پارس، سمند، سورن، ساینا، کوییک و… نیز افزایش قیمتی کم یا زیاد را داشته اند، اما در همین نوسان های رو به رشد
قیمت ها، هستند خودروهایی که نسبت به هفته پیش کمی ارزان تر به فروش می رسند. به عنوان مثال یکشنبه این هفته رانا کمی ارزان تر از هفته گذشته به فروش رسیده یا پژو ۲۰۶ تیپ۲ کاهش نه چندان زیادی را تجربه کرده است. همچنین برخی خودروهای چینی که نوسان شدید را تجربه می کردند، تا پایان روز کاری دوشنبه ثبات قیمتی را با بهایی کم تر از هفته پیش داشته اند.
جالب است بدانید افزایش قیمت بیش تر خودروها در این هفته، پس از اعلام حاشیه های قیمت ۴۰ میلیون تومانی که برای پراید اتفاق افتاد، مشخص شد یک جو روانی یا صحبت بدون تحقیق در رسانه ها و محافل می تواند تا چه حد به مشتریان ضرر بزند و از سویی فشار روانی را بر قشرهای مختلف مردم وارد نماید.
با این حال باز هم باید یادآور شد، با این که پراید هنوز ۴۰ میلیون تومان نشده است، اما در صورت نبود نظارت و واکنش مقام های مسئول، باید در هفته آینده منتظر فروش این خودرو با بهای ۴۰ میلیون تومان یا بیش تر باشیم.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.