اگر واردات خودرو باز شود محصولات جدید هیوندای در ایران چه قدر قیمت می خورند؟

خودروهای هیوندای در امارات

بحث بر سر اختلاف قیمت خودروها در ایران و سایر کشورها همواره مطرح بوده است. این بحث ها زمانی داغ تر می شوند که قیمت خودروهای مشابه در ایران و کشورهای منطقه را مقایسه می کنیم. امارات متحده عربی، یکی از کشورهای همسایه ماست که تجارت زیادی با ایران دارد. مبدا بسیاری از خودروهای وارداتی هم در زمان باز بودن ثبت سفارش، همین کشور کوچک بود. بسیاری از برندهای اروپایی و آسیایی حاضر در بازار ایران، در بازار امارات با قدرت بیش تری حضور دارند و محصولات خود را به شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس می فروشند. همواره این پرسش مطرح بوده است که خودروهای وارداتی بازار ایران، در بازار کشوری همچون امارات، چه قدر قیمت دارند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ما این بار تصمیم گرفته ایم که از جنبه دیگری به این پرسش بپردازیم؛ با توجه به این که، بسیاری از قیمت های کنونی در بازار خودروی ایران منطقی نیستند و به گفته کارشناسان، قیمت ها حباب دارند، بررسی می کنیم که قیمت تمام شده یک خودروی صفر کیلومتر وارداتی با اعمال تمام تعرفه های قانونی و عوارض واردات، چه قدر در می آید. ما در این مقاله، به عنوان نمونه، به سراغ محصولات برند «هیوندای» رفته ایم که از اقبال خوبی در بین خریداران ایرانی برخوردار هستند.

اکسنت

بررسی قیمت ها را با کوچک ترین سدان هیوندای آغاز می کنیم. «اکسنت»، یا همان «ورنا»، که سابقه تولید در ایران را هم دارد، سدانی کامپکت در رده B از هیوندای است که در پنجمین نسل خود به سر می برد. تاکنون دو نسل از این خودرو توسط شرکت «کرمان موتور» در ایران به تولید رسیده است. نسل دوم آن با نام ورنا در دهه هشتاد، حضوری موفق را در بازار کشورمان تجربه کرد. نسل سوم هرگز به ایران نیامد. اما نسل چهارم در ابتدا به صورت وارداتی و مدتی بعد به شکل مونتاژی مهمان جاده های ایران شد. نسل پنجم که از سال ۲۰۱۷ به بازار جهانی معرفی شده، تا امروز، فرصت حضور در بازار کشور ما را پیدا نکرده است. اکنون در بازار کشور امارات، نسل پنجم اکسنت با دو نوع پیشرانه ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری عرضه می گردد. نسخه ۱٫۴ لیتری اکسنت، با دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک قابل سفارش است. اما نمونه ۱٫۶ لیتری را فقط با جعبه دنده اتوماتیک می توان خریداری کرد. اکسنت ۱٫۴ لیتری، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد. در حالی که، اکسنت ۱٫۶ لیتری قادر به تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور است. اگر سری به بازار خودروی امارات بزنید، درمی یابید که اکسنت ۲۰۲۰ در سه تیپ ۱٫۴ GL، ۱٫۶ GL و ۱٫۶ Comfort قابل خریداری است. قیمت تیپ های نام برده در بازار روز این کشور، به ترتیب، ۵۱٫۰۰۰، ۵۳٫۰۰۰ و ۶۰٫۰۰۰ درهم اعلام می شود. با توجه به این که، اگر واردات خودرو ممکن بود، احتمال عرضه نسخه ۱٫۶ لیتری اکسنت بیش تر وجود داشت و با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به نسخه های فول آپشن، تیپ ۱٫۶ Comfort را مبنای محاسبه خود قرار می دهیم. قیمت این خودرو با در نظر گرفتن نرخ درهم روز، که در حدود ۶۳۰۰ تا ۶۴۰۰ تومان است، تقریباً ۳۸۰ میلیون تومان محاسبه می شود. حال اگر تعرفه های واردات، عوارض اسقاط خودرو، هزینه حمل و نقل، شماره گذاری و مالیات بر ارزش افزوده و… را که در مجموع، ۱۳۰ درصد می شوند در نظر بگیریم، به قیمت بیش از ۸۷۰ میلیون تومانی برای اکسنت ۲۰۲۰ می رسیم. اکنون در بازار ایران، هیوندای اکسنت مونتاژی در مدل های صفر کیلومتر ۹۷ بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

الانترا

سدان سگمنت C هیوندای، که از پرفروش ترین محصولات این شرکت هم هست، این روزها با نسل جدیدش در بازارهای بین المللی، خودنمایی می کند. «الانترا» هم پیش تر توسط کرمان موتور در ایران به تولید می رسید. البته آن زمان، از نام آمریکایی این خودرو موسوم به «آوانته» برای آن استفاده می شد. پس از توقف تولید آوانته، پای نسل های جدیدش توسط واردکننده ها به بازار کشورمان باز شد. البته این بار با نام الانترا! آخرین مدل عرضه شده از الانترا در ایران نسخه قبل از فیس لیفت الانترا AD است که ششمین نسل از این سدان جمع و جور به حساب می آید. مدل ۲۰۲۱ الانترا با چهره ای مدرن و اغواگر، بسیاری از رقبا را به حاشیه می راند. اما در بازار کشورهای عربی، همچنان مدل های ۲۰۲۰ نسل قبلی به صورت صفر کیلومتر یافت می شوند. این خودروها، که اکثراً از نوع فیس لیفت الانترا AD هستند، در دو تیپ ۱٫۶ لیتری GL و ۲٫۰ لیتری GLS در دسترس اند. الانترا ۲۰۲۰ در هر دو تیپ یادشده، با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به مشتریان عرضه می گردد. نسخه ۱٫۶ لیتری، ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد. اما همین ارقام برای نسخه ۲٫۰ لیتری به ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتن متر می رسند. این روزها الانترا ۱٫۶ GL و ۲٫۰ GLS در مدل ۲۰۲۰، به ترتیب، ۶۳٫۰۰۰ و ۷۲٫۰۰۰ درهم در امارات قیمت دارند. با در نظر گرفتن قیمت روز درهم، بهای این دو خودرو، به ترتیب، در حدود ۴۰۰ و ۴۵۷ میلیون تومان می شود که با اضافه کردن ۱۳۰ درصد مجموع عوارض و مالیات واردات خودرو، قیمت های این دو نسخه از الانترا در صورت ورود به ایران، به ترتیب، در حدود ۹۲۰ و ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان فی می خورد! در بازار کشور خودمان، الانترا AD هم‌اکنون در دو مدل وارداتی و مونتاژی در بازه قیمتی ۹۰۰ تا ۱ میلیارد تومان، قابل خریداری است که آخرین مدل های موجود از هر کدام، به ترتیب، متعلق به سال های ۲۰۱۸ و ۱۳۹۷ هستند.

سوناتا

نوبت به سدان میان رده محبوب هیوندای می رسد. خودرویی که تجربه حضور موفق با سه نسل در ایران را هم داشته است. هیوندای با معرفی نسل جدید «سوناتا»، انقلابی در طراحی سدان های خود به پا کرد. خودرویی که در زمان معرفی رندرهایش، بسیاری از افراد باور نمی کردند که این طرح به مرحله اجرا برسد! سوناتا ۲۰۲۰ به سبب توقف واردات خودرو، فرصت حضور در ایران را پیدا نکرد. اما در بازار امارات با دو نوع پیشرانه ۲٫۰ و ۲٫۵ لیتری قابل سفارش است. پیشرانه اول، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه دوم هم قادر به تولید ۱۷۸ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. هر دو پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک کوپل می شوند. سوناتا ۲۰۲۰ در بازار امارات متحده عربی با چهار تیپ مختلف عرضه می گردد. ۲٫۵L Smart، ۲٫۵L Smart Plus، ۲٫۵L Comfort و ۲٫۵L Premium که، به ترتیب، با قیمت های ۸۷٫۰۰۰، ۹۳٫۰۰۰، ۹۸٫۰۰۰ و ۱۲۴٫۰۰۰ درهم به فروش گذاشته شده اند. با در نظر گرفتن درهم روز و با احتساب مجموع تعرفه ها و عوارض واردات خودرو، می توان دریافت که سوناتای جدید در صورت عرضه در ایران، بازه قیمتی ۱ میلیارد و ۳۰۰ تا ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را اشغال می کند. آخرین نسل عرضه شده از سوناتا در ایران، سوناتا اتاق LF است که اکنون نسخه های بنزینی اش دیگر به صورت صفر کیلومتر در بازار یافت نمی شوند. اما مدل های صفر LF هیبریدی فیس لیفت ۲۰۱۸ را می توان با برچسب قیمتی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

آزرا

پرچم دار فعلی محصولات هیوندای و بزرگ ترین و لوکس ترین سدان این کمپانی کره ای، خودرویی که از دیرباز در ایران و بسیاری از کشورهای جهان طرف داران خاص خود را داشته است، اکنون با فیس لیفت جدیدی در بازارهای جهانی حضور پیدا کرده است. فیس لیفت جدید «آزرا»، به شدت تحت تأثیر نسل جدید الانترا و سوناتا طراحی شده است. البته سازه اصلی و پلت فرم آن با مدل های موجود در ایران تفاوت خاصی ندارد. نسل جدید آزرا پس از مدت ها در نسخه پایه با موتور ۲٫۰ لیتری توسط شرکت کرمان موتور پا به بازار ایران گذاشت. با وجود قیمت گذاری فضایی توسط واردکننده، آزرای جدید مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفت. اما به نسخه ۲۰۲۰ باز گردیم؛ خودرویی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، برخلاف بازار ایران، بیش تر با موتور های حجیم عرضه می شود. آزرا فیس لیفت ۲۰۲۰ در سه تیپ ۳٫۵L Base، ۳٫۵L Mid Options و ۳٫۵L Full Options در بازار امارات یافت می شود. پیشرانه ۳٫۵ لیتری ۶ سیلندر آزرا ۲۰۲۰، ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس اتوماتیک پیشرفته ۸ سرعته متصل می گردد تا قدرت موتور را به چرخ های جلو انتقال دهد. قیمت های اعلامی توسط نمایندگی های هیوندای برای مشتریان اماراتی، به ترتیب شامل ۱۲۰,۰۰۰، ۱۳۷,۰۰۰ و ۱۵۰,۰۰۰ درهم برای سه تیپ نام برده است. اگر این قیمت ها را از درهم به ریال تبدیل کنیم و ۱۳۰ درصد عوارض و مالیات هم به آن ها بیافزاییم، می توانیم حدس بزنیم که آزرا ۲۰۲۰ در صورت عرضه در ایران در بازه ۱ میلیارد و ۷۵۰ تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قرار می گرفت. هر چند با توجه به قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بیش تر از ۲۵۰۰ سی سی، عملاً نسخه های نام برده امکان عرضه در ایران را ندارند! نسخه های قبل از فیس لیفت آزرا، اکنون در مدل های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ایران، به ترتیب، در حدود ۲ میلیارد و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ارزش گذاری می شوند.

توسان

به سراغ کراس اوورهای هیوندای می رویم. «توسان»، کراس اوور کامپکت هیوندای است که سابقه حضوری طولانی در کشورمان دارد. توسان از نسل اول تا سومش در ایران حضور داشته است. اکنون که در آستانه معرفی نسل چهارم توسان به سر می بریم، مدل های ۲۰۲۰ نسل سوم همچنان در بازارهای جهانی حضور دارند و از فروش بالایی برخوردارند. توسان در بازار امارات، با سه نوع پیشرانه ۱٫۶، ۲٫۰ و ۲٫۴ لیتری عرضه می شود. از بین این سه پیشرانه، نسخه ۲٫۰ لیتری برای ما ایرانی ها آشناتر است. هیوندای همچنین ۴ تیپ مختلف را برای توسان در بازارهای حاشیه خلیج فارس در نظر گرفته است. Smart 2.0، Comfort 1.6، Comfort 2.0 و Premium 2.4، به ترتیب، با قیمت های ۸۱,۰۰۰، ۸۶,۰۰۰، ۸۷,۰۰۰ و ۱۱۷,۰۰۰ درهم. هر سه پیشرانه نام برده با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کار می کنند و خبری از عرضه توسان با جعبه دنده دستی در امارات نیست. بازه قدرتی این پیشرانه ها از ۱۳۰ تا ۱۷۶ اسب بخار است و قوی ترین نسخه آن ها نیز ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. لازم به ذکر است که نسخه ۲۰۲۰ توسان با توسان های موجود در ایران اندکی تفاوت دارد، چراکه از سال ۲۰۱۸ چهره و کابین این خودرو با یک فیس لیفت جزئی همراه شده است. اگر نسخه ۲٫۰ لیتری را به عنوان معیار برای ورود به ایران در نظر بگیریم، با محاسبه قیمت ریالی آن به عدد ۵۱۵ میلیون تومان می رسیم که با اضافه شدن ۱۳۰ درصد عوارض، قیمت تمام شده یک دستگاه توسان ۲۰۲۰ در ایران، ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان می شود. نسخه های دودیفرانسیل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر توسان در ایران، هم‌اکنون بر روی مرز ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

سانتافه

نسل جدید «سانتافه»، که از سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی معرفی شده است، برخلاف سایر خودروهای هیوندای که در مدل های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم به ایران راه پیدا کردند، هرگز فرصت حضور در بازار کشور ما را نیافت. سانتافه جدید، که اکنون برای سال ۲۰۲۱ با یک فیس لیفت اساسی همراه شده است، از محبوب ترین کراس اوورهای هیوندای در خاورمیانه و آمریکای شمالی به شمار می رود. سانتافه اکنون در بازار امارات، در هر دو مدل قبل و بعد از فیس لیفت، به صورت صفر کیلومتر قابل خریداری است. سانتافه افزون بر پیشرانه ۲٫۴ لیتری که ما می شناسیم، یک نسخه قدرتمندتر ۳٫۵ لیتری هم دارد. پیشرانه ۳٫۵ لیتری برای جثه سانتافه به مراتب قدرتمندتر است. به گونه ای که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتن متر گشاور دارد. هر دو پیشرانه از گیربکس ۸ سرعته خودکار بهره می گیرند. اما جدا از بحث تنوع در انتخاب موتور، سانتافه را می توان در کشورهای حاشیه خلیج فارس در پنج تیپ مختلف خریداری کرد. عمده تفاوت این تیپ ها، به دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل بودن آن ها باز می گردد. البته در امکانات رفاهی آن ها هم تفاوت هایی وجود دارد. نسخه های دیفرانسیل جلوی سانتافه با موتور ۲٫۴ لیتری، در بازه ۹۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ درهم، قابل خریداری هستند. اما قیمت مدل های دودیفرانسیل ۳٫۵ لیتری از ۱۱۵٫۰۰۰درهم آغاز می شود و با افزایش آپشن های رفاهی، تا ۱۴۵٫۰۰۰ درهم نیز بالا می رود. اگر مدل های ۲٫۴ لیتری فول آپشن را ملاک ورود به ایران قرار دهیم، با در نظر گرفتن برچسب قیمتی کم تر از ۱۱۰٫۰۰۰ درهمی آن ها می توان دریافت که قیمت یک سانتافه ۲۰۲۰ فول به صورت خالص، بیش از ۶۵۰ میلیون تومان می شود که با اضافه کردن تمام هزینه های واردات خودرو به آن، این قیمت برای مصرف کننده ایرانی به فراتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می رسد. اکنون در بازار ایران مدل های ۲۰۱۷ از نسل قبلی سانتافه با برچسب قیمتی ۱ میلیارد و ۷۰۰ تا ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.