مشکلات کارگری و امنیتی با توقف پرداخت تسهیلات دور از ذهن نیست

صنعت قطعه سازی خودرو

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: توقف پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی می تواند به واسطه مطالبات معوق کارگران و مشکلات این قشر به مشکلات امنیتی و کارگری منتهی شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

محمدعلی ذکریی در گفت و گو با پرشین خودرو با اشاره به توقف در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، گفت: در یک سال و نیم گذشته با وجود تمام مشکلاتی که گریبان صنعت قطعه سازی را گرفته بود این صنف تمام قد در کنار خودروسازان ایستاد و توانست در ثبت رکوردهای جدید از عناصر اصلی این دستاوردها باشد.

مدیران 777 مدیران 777

ذکریایی افزود: با وجود حمایت هایی که قطعه سازان از صنعت خودرو داشته اند و بازگشت نسبی رونق به خطوط تولید خودروسازان اما کماکان مشکلات فعالان این صنعت مانند مطالبات معوق و حقوق عقب مانده کارگران از مهمترین مسائلی است که گریبان صنعت قطعه سازی را گرفته و از سوی دولت و بالاخص بانک مرکزی هیچ گونه حمایتی در راستای رفع این موانع انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور، حقوق و مزایای کارگران خود را پرداخت کرده اند در حالی که در بهترین حالت، شرکت های قطعه سازی ۵ ماه حقوق و مزایا به کارگران و پرسنل خود بدهکار هستند، ادامه داد: با وجود مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی و مطالبات معوق حدود ۱۳ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان اما فعالان صنعت قطعه سازی نیاز مبرمی به تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی مصوب دارند تا بتوانند بخشی از مشکلات در حوزه نقدینگی و تهیه مواد اولیه را مرتفع سازند.

وی گفت: ادامه وقفه در پرداخت تسهیلات به قطعه سازان در این شرایط، یقینا صنعت قطعه سازی را به کما خواهد برد چرا که این صنعت بیش از ظرفیت خود با مشکلات مواجه است.

ذکریایی با انقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو، تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو موجب شده است تا دو خودروساز بزرگ کشور با مشکلات زیادی روبرو شوند و به تبع آن نتوانند آنچنان که شایسته است از قطعه سازان حمایت کنند.

این فعال صنعت قطعه سازی بیان کرد: با وجود ضعف هایی که در برنامه های حمایتی وزارت صنعت وجود دارد، این وزارتخانه در حد توان به صنعت گران یاری رسانده است اما در مقابل بانک مرکزی به واسطه سیاست های پولی، خود به مانعی در برابر رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل شده است.

عضو انجمن قطعه سازی خاطرنشان کرد: نگاه جزیره ای در صنعت کشور یکی از مشکلاتی است که صنعت گران را با چالش های بزرگی مواجه ساخته است.

ذکریایی در پایان تصریح کرد: توقف پرداخت تسهیلات ۵ هزار تومانی یقینا فعالیت های سال آینده را نیز با اما و اگر روبرو خواهد کرد چرا که تامین نیازهای صنعت قطعه سازی و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارگر این صنعت با دریافت این تسهیلات گره خورده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.