مدیرعامل ایران خودرو برنامه عرضه K132 و K125 را اعلام کرد

ایران خودرو K132 ایران خودرو K125

فرشاد مقیمی شب گذشته (۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ برنامه های ایران خودرو را برای عرضه کراس اوور و سدان جدید شرح داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ مدیرعامل ایران خودرو در برنامه تلویزیونی دیشب گفت: «برنامه داریم تا K132 را در بهمن سال جاری وارد بازار کنیم. برای همین در روزهای آتی تبلیغات K132 در صدا و سیما آغاز می شود. همچنین اولین کراس اوور با نشان تجاری ایران خودرو در خرداد ماه سال جاری رونمایی معرفی می شود. اما در ابتدا K132 به بازار می آید و کراس اوور ایران خودرو (K125) در ابتدای سال ۱۴۰۰ پا به جاده ها می گذارد».

مقیمی در ادامه افزود: «ایران خودرو از آبان ۹۹ تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه خودرو را با جعبه دنده ۶ سرعته دستی به مشتریان تحویل می دهد. این جعبه دنده با دانش فنی مهندسان این شرکت طراحی شده و به تازگی تولید انبوه آن آغاز گردیده است. برنامه ما این است که از آبان سال جاری این جعبه دنده بر روی خودروهای تولیدی ایران خودرو نصب شود. خانواده دنا، سمند و رانا جز خودروهایی هستند که به جعبه دنده ۶ سرعته دستی مجهز خواهند شد».

دنا پلاس 6 دنده دستی

مدیرعامل ایران خودرو درباره برنامه تولید پژو ۳۰۱ گفت: «امروز سیاست ایران خودرو بر این است که اکثر محصولات تولیدی خود را با نشان اختصاصی به بازار عرضه کند و وابستگی خود را به شرکای خارجی کمتر نماید. در حال حاضر این سیاست کلی در دست اجرا قرار گرفته و سعی داریم تا شرکایی که بدعهدی پیشه کرده اند را از جمع تولیدات خود خارج کنیم. برای همین دیگر پروژه تولید پژو ۳۰۱ در ایران خودرو منتفی شده و این شرکت هیچ برنامه ای برای تولید این سدان با نشان تجاری پژو ندارد. با توجه به پروژه های جدید ایران خودرو و طراحی محصولات جدید، سعی داریم تا جای اینگونه خودروهای با نشان خارجی را با محصولات داخلی و نشان ملی به بازار عرضه کنیم».

ایران خودرو K132 یک سدان بر مبنای پلتفرم PF1 گروه PSA است. مهندسان ایران خودرو، K132 را بر مبنای پژو ۳۰۱ توسعه داده اند و از مزیت های قرارداد با پژو برای تولید یک سدان داخلی استفاده کرده اند. در بهمن ۱۳۹۸، معرفی اولیه سدان جدید ایران خودرو برای کابیه دولت انجام شد. حال خبرها حاکی از آن است که این شرکت به دنبال ارتقا و بهبود نمونه اولیه K132 است و نسخه های نهایی این خودرو در بحث ظاهری، تریم و اجزای مختلف تفاوت هایی با نمونه رونمایی شده دارند. با توجه به اطلاع رسانی های ایران خودرو، K132 تنها نام پروژه مهندسی سدان جدید این شرکت است و در نهایت این خودرو قرار است تا با نام تجاری دیگری به بازار بیاید.

ایران خودرو K125، اولین کراس اوور با نشان تجاری داخلی است که این روزها مراحل نهایی مهندسی خود را پشت سر می گذارد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، کراس اوور ایران خودرو در خرداد ۹۹ به صورت رسمی رونمایی و معرفی می شود و در نهایت نسخه قابل عرضه K125 در ابتدای سال ۱۴۰۰ پا به جاده های کشور می گذارد. هنوز اطلاعات رسمی و دقیقی در خصوص ایران خودرو K125 منتشر نشده است. اما آنچه که مشخص است، در تولید این محصول از اصول سازه PF1 گروه PSA استفاده شده و پژو ۲۰۰۸ مبنای طراحی این خودرو قرار گرفته است. اما نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به گفته منابع آگاه، K125 ایران خودرو تا حدی بزرگتر از پژو ۲۰۰۸ خواهد بود و فاصله محوری آن بر اساس K132 و پژو ۳۰۱ در نظر گرفته شده است. در مورد K125 هم شاهد هستیم که در نهایت نام دیگری برای آن انتخاب می شود و کد K125، تنها به عنوان نام فنی پروژه این خودرو باقی می ماند.

پیشرانه TC7 پلاس

در اواخر سال ۹۸ شرکت ایپکو به عنوان یکی از زیرمجموعه های ایران خودرو، نسخه ارتقا یافته پیشرانه EF7 و TC7 را معرفی کرد. پیشرانه TC7 پلاس که نسخه ارتقا یافته موتور ۱۶۴۶ سی سی توربو ایران خودرو است، به فناوری زمان بندی هوشمند دوگانه سوپاپ ها مجهز شده و سیستم خنکاری، سامانه توربو، اینترکولر و… آن تغییر کرده است. این پیشرانه می تواند با توجه به نوع سوخت بنزین و یا گاز طبیعی (CNG)، قدرتی در بازه ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را تولید کند و گشتاور ۲۴۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر را در اختیار داشته باشد. با توجه به اطلاعات فنی پیشرانه TC7 پلاس، حداکثر گشتاور در دور کمتر از ۱۷۰۰RPM در اختیار راننده قرار می گیرد و از سویی با توجه به تغییر نسبت تراکم، هماهنگی بهتری را با کیفیت سوخت ایران دارد. مصرف سوخت این پیشرانه نسبت به نمونه توربوی فعلی، نزدیک به یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

با توجه به گفته های قبلی مدیران ایران خودرو، قرار است که سدان K132 و کراس اوور K125 با پیشرانه TC7 پلاس به بازار بیایند و نمونه اتوماتیک آن ها از جعبه دنده ۶ سرعته AT کمپانی DAE بهره مند شوند. این پیشرانه به صورت پیش فرض استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و می تواند با توجه به نوع سفارش گذاری، در نسخه های یورو ۶ هم تولید شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.