قیمت های عجیب برای بی وای دی F3 دنده ای

قیمت های عجیب برای بی وای دی F3 دنده ای
شرکت خودروسازی ” کارمانیا ” به عنوان نماینده رسمی ” بی وای دی ” در ایران، چند هفته ای است که تحویل بی وای دی F3 دنده ای را به عنوان اولین سدان مونتاژی خود به دست مشتریان رسانده است. این سدان چینی مونتاژ داخل که جزو اندک محصولات جدید با جعبه دنده دستی است، در حال حاضر قیمت های عجیبی را در میان دلالان و بازاریان تجربه می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کارمانیا، پارسال در نمایشگاه خودروی مشهد، نخستین پیش فروش بی وای دی F3 دنده ای را با قیمتی کم تر از ۵۰ میلیون تومان آغاز کرد و پس از آن در مراحل مختلف پیش فروش آن را ادامه داد. از میانه نیمه دوم پارسال، پیش فروش این خودرو متوقف شد و سرانجام پس از حدود ۳ ماه تاخیر، تحویل این خودرو به مشتریان آغاز شد. اما از آن جا که در پیش فروش های دیگر – به غیر از نمایشگاه خودروی مشهد – قیمت F3 دنده ای بر مبنای شرایط روز اعلام شده بود، بسیاری از خریداران این خودرو با بهایی فراتر از ۶۵ میلیون تومان رو به رو شدند. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، کارمانیا به مشتریانی که قراردادشان با قیمت قطعی کم تر از ۵۰ میلیون تومان بود، براساس قرارداد، F3ها را تحویل داد، اما آن دسته از مشتریانی که بر مبنای قیمت روز ثبت نام کرده بودند، بهای رسمی ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را قبول کردند و این اتفاق باعث شده قیمت بازار آزاد این خودرو در همان روزهای اول حدود ۷۰ میلیون تومان تعیین شود. با این که از نگاه بسیاری بهای ۷۰ میلیون تومان برای یک خودروی چینی دنده ای فراتر از انتظار بود، اما وجود برخی امکانات جذاب همچون دوربین عقب و زیر آینه، سانروف، استارت دکمه ای، آینه تاشوی برقی، نمایش گر، سنسور نور و… باعث شد برخی افراد برای بی وای دی F3 دنده ای در همان هفته های اول قیمتی حدود ۶۷ تا ۷۲ میلیون تومان را در بازار آزاد بپردازند.
قیمت های عجیب برای بی وای دی F3 دنده ای


اما این روزها که خبری از پیش فروش جدید کارمانیا برای بی وای دی F3 دنده ای نیست، شاهد آن هستیم که فروشندگان و دلالان این خودرو، بهایی فراتر از ۸۴ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام می کنند. با این که موارد کمی از حضور F3 در بنگاه های خرید و فروش خودروی تهران و شهرستان ها دیده می شود، اما از هفته گذشته تا امروز قیمت این خودرو به ناگاه حدود ۱۰ میلیون تومان رشد داشته است. البته هنوز هیچ فردی حاضر به خرید F3 با قیمت های فراتر از ۸۰ میلیون تومان نشده و بیش ترین عدد معامله ای گزارش شده از سوی برخی فروشندگان، ۷۴ میلیون تومان را نشان می دهد. جالب است بدانید برخی از دلالان قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان را برای این خودروی سدان دنده ای اعلام می کنند و دلیل شان افزایش قیمت رقیب هایی همچون دنا پلاس و تندر۹۰ دنده ای در بازار آزاد است. در شرایط کنونی، دلالان بازار خودرو، بهای دنا پلاس غیر توربو را در نسخه های صفر کیلومتر حدود ۸۲ میلیون تومان اعلام می کنند و نمونه های کارتکس یا در انتظار تحویل را به صورت حواله ای با قیمتی حدود ۷۹ تا ۸۰ میلیون تومان به فروش می رسانند. همچنین قیمت بازار آزاد رنو تندر۹۰ پلاس دنده ای هم از حدود ۶۵ میلیون تومان به ۷۲ میلیون تومان رسیده و برخی برای رنگ های مشکی و نقره ای این خودرو قیمتی حدود ۷۸ میلیون تومان را اعلام می کنند.

از نگاه کارشناسان بازار خودرو، با توجه به افزایش بهای بازار خودروهای مختلف، بسیاری از افراد مجبور هستند بی خیال خرید خودروهای اتوماتیک شوند و با بودجه چند ماه پیش خود برای خرید یک سدان اتوماتیک، اکنون به سراغ خودروهای دنده ای همچون دنا پلاس معمولی، بی وای دی F3 دنده ای و رنو تندر۹۰ پلاس دنده ای بیایند. یکی از دلایل افزایش قیمت غیر منطقی این سه خودرو نیز در کنار زیاد شدن تقاضا از سوی بازار، نبود شرایط پیش فروش و فروش مستقیم از داخل شرکت ها است. در حال حاضر ” ایران خودرو ” و کارمانیا با اعلام نکردن بخشنامه های پیش فروش F3، دنا پلاس و تندر۹۰ پلاس باعث شده اند برخی هر روز قیمت این خودروها را افزایش دهند و از سویی در میان مشتریان این شایعه را رواج دهند که اگر پیش فروش جدید آغاز شود، قیمت ها به شکل وحشتناکی رشد می کند و در حال حاضر صرف خرید از بازار آزاد و دلالان است.
قیمت های عجیب برای بی وای دی F3 دنده ای
بی وای دی F3 دنده ای در نسخه جدید از سال ۲۰۱۷ به بازار چین و بازارهای هدف این خودروساز چینی عرضه شده است. پیشرانه ۱.۵ لیتری F3 حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید می کند و جعبه دنده ۵ دنده دستی، نیروی آن را به چرخ های جلو می رساند. با توجه به استفاده از اصول و پلتفرم نسل های قبلی تویوتا کرولا برای ساخت F3، تا حدی سواری نرم این خودروی ژاپنی در سدان چینی بی وای دی دیده می شود. بدیهی است که در بحث کیفیت و حتا ایمنی، F3 نمی تواند با خودرویی همچون تویوتا کرولا رقابت کند، اما وجود امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و از سویی سیستم تهویه تا حدی قوی تر از رقیب های اقتصادی دیگر، باعث شده استقبال از F3 دنده ای در بازارهای مختلف مناسب باشد. همچنین مصرف سوخت مناسب این خودروی اقتصادی یکی از دلایل انتخاب بی وای دی F3 دنده ای توسط مشتریان است. در حال حاضر شرکت خودروسازی کارمانیا خط تولید بی وای دی F3 دنده ای را به روش مونتاژ CKD در ارگ جدید بم دایر کرده و قصد دارد با مشخص شدن وضعیت تخصیص ارز به خودروسازان، پیش فروش این خودرو را آغاز نماید. همچنین مدیرعامل خودروسازی کارمانیا در مراسم تحویل نخستین سری بی وای دی F3 دنده ای به مشتریان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کمپانی مادر قصد دارد نسخه متفاوتی از F3 را در قالب نمونه اتوماتیک به بازار ایران عرضه کند. با این که بی وای دی F3 اتوماتیک نیز در حال حاضر با جعبه دنده ۶ دنده دوکلاچه قابل سفارش است، اما تست های انجام شده برای بازار ایران آن چنان راضی کننده نبوده و اکنون قرار است بی وای دی، F3 اتوماتیک را با یک جعبه دنده AT مکانیکی ( به احتمال زیاد ساخت کمپانی آیسین ) و با پیشرانه قوی تر ( به احتمال زیاد موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۱ اسب بخار ) به بازار ایران عرضه کند. پیش از بروز مشکلات ارز برای خودروسازان و همچنین ماجراهای خروج آمریکا از برجام، قرار بود تا پایان امسال بی وای دی F3 اتوماتیک نیز به بازار ایران معرفی شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.