قیمت ” لادا ایکس ری ” و “لادا ایکس ری کراس ” در بازار ایران چقدر خواهد بود؟

لادا ایکس ری ؛ با محصول احتمالی سایپا آشنا شوید
همان طور که پیش از این اشاره کرده بودیم، منابع خبری از روند مثبت مذاکرات سایپا با لادا اطلاع می دهند و گویا قرار است که محصولات این خودروساز روسی جایگزین خودروهای رنو در خط تولید سایپا شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در خبرهای قبلی عنوان شده بود که پیشنهاد حضور لادا در ایران از جانب رنو مطرح شده است. زیرا لادا به عنوان یکی از شرکا و زیرمجموعه های گروه رنو به حساب می آید و مهندسی و پلتفرم محصولات این خودروساز روسی از جانب سرشاخه ی گروه، یعنی کمپانی رنو تامین می شود. به عنوان مثال بسیاری از قطعات فنی و تزییناتی لادا ایکس ری و ایکس ری کراس توسط قطعه سازان گروه رنو تامین می شود و از سویی این هاچبک و هاچبک کراس روسی بر اساس پلتفرم B0 ساندرو نیز طراحی و ساخته شده است.
با انتشار خبر عرضه ی احتمالی خودروهای لادا توسط سایپا از جانب پایگاه خبری اسب بخار، بسیاری از مخاطبان و کاربران فضای مجازی این سوال را مطرح کردند که در صورت قطعی شدن تولید محصولات لادا در ایران، خودروهای این نشان روسی در چه رده ی قیمتی قرار می گیرند؟
برای پاسخ به این سوال، تحریریه ی اسب بخار دست به کار شد و موارد موثر مختلفی را نیز در نظر گرفت. نکته ی اول این است که قطعا محصولات لادا در اوایل سال ۱۳۹۸ به بازار نمی آیند و حتی برخی منابع خبری از حضور این خودروهای روسی در نیمه ی دوم سال آینده خبر می دهند. پس سنجش قیمت ریالی محصولات لادا با مبنای ارز امروز کاری صحیح و منطقی نیست. با این حال پایگاه خبری اسب بخار، مبنای نرخ ارز سال جاری را بر اساس پیش بینی کارشناسان لحاظ کرده است. در حال حاضر بهای دلار دولتی ۴۲۰۰ تومان است و بر اساس مستندات و درخواست های دولت، گویا قرار است که این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۵۸۰۰ تومان برسد. به عبارت ساده در سال آینده به احتمال زیاد نرخ ارز مرجع حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا می کند. حال اگر مجلس این تغییر را در قالب لایحه ی بودجه ی سال ۱۳۹۸ تایید نکند، باز هم احتمال دارد که قیمت دلار دولتی تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. چنین افزایش نرخ رسمی ارز به صورت مستقیم به قیمت انواع ارزها در سامانه ی نیما تاثیر می گذارد. خودروسازان هم می توانند از سامانه ی نیما استفاده کنند و در صورت افزایش قیمت ارز دولتی، بدیهی است که تامین ارز از سامانه ی نیما برای آن ها گرانتر خواهد شد. با محاسبات انجام شده و در نظر گرفتن تاثیر پذیری نرخ ارز در سامانه ی نیما به خاطر افزایش قیمت ارز دولتی، در صورت ثبات شرایط اقتصادی کشور قیمت دلار را برای خودروسازان در سال آینده حدود ۹۷۵۰ تومان محاسبه می کنیم.
با وجود اینکه در صورت همکاری سایپا و لادا، جابجایی ارز با واحد روبل روسیه انجام خواهد شد، ولی بر اساس معیارهای جهانی و قواعد موجود، برای محاسبه ی ارزش ریالی خودروهای لادا در ایران، قیمت جهانی آن ها را با دلار می سنجیم.


لادا ایکس ری، خودرویی است که در فاز اول همکاری سایپا و خودروساز روسی به ایران می آید. این خودرو از نظر فنی و ابعاد، بسیاری شبیه ساندروی فعلی بوده و تنها در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، ظاهر و برخی پارامترهای فنی بالاتر از رنو ساندرو قرار می گیرد. لادا ایکس ری با پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری و جعبه دنده ی دستی در نمونه ی کم آپشن قیمت ۸ هزار و ۹۰۰ دلار را دارد. جالب است بدانید که نسخه از ایکس ری دارای امکاناتی چون کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و شیشه بالابر هوشمند است.
نمونه ی فول آپشن لادا ایکس ری دنده دستی که به امکاناتی چون سیستم تهویه ی اتوماتیک، مانیتور، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، محدود کننده ی سرعت، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم، گرمکن صندلی های جلو و… مجهز است، ۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار قیمت دارد.

لادا ایکس ری کراس نیز خودرویی است که به عنوان نمونه ی هاچبک کراس این خودروساز روسی بعد از ایکس ری معمولی به بازار می آید. نسخه ی کم آپشن ایکس ری کراس با پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری و جعبه دنده ی دستی قیمتی حدود ۱۱ هزار دلار را دارد. نمونه ی کم آپشن ایکس ری کراس نیز به سیستم کنترل پایداری با قابلیت تنظیم در شرایط مختلف مجهز است. نمونه فول آپشن این خودروی هاچبک کراس نیز با امکاناتی شامل گرمکن صندلی های جلو و عقب، گرمکن فرمان، مانیتور، دوربین و سنسور عقب، سنسور نور و باران، کروز کنترل، محدود کننده ی سرعت، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک، بخارزدای الکتریکی شیشه جلو و… قیمتی حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار را به خود اختصاص داده است.
با توجه به اطلاعاتی که در منابع خارجی موجود است، سفارش گذاری نسخه ی اتوماتیک مکانیکی، اتوماتیک CVT و جعبه دنده ی AMT می تواند هزینه ای حدود ۵۰۰ تا هزار دلار را به هر کدام از نسخه های ایکس ری و ایکس ری کراس اضافه کند.
حال با توجه به این اعداد و اضافه کردن عوارض واردات قطعات CKD، هزینه ی شماره گذاری، عوارض مربوطه برای ورود هر خودرو به بازار و…، می توان بهای حدودی اولین خودروهای احتمالی لادا در ایران را بر مبنای دلار سامانه ی نیما ۹ هزار و ۷۵۰ تومان محاسبه کرد.

قیمت نسخه های مختلف دنده ای و اتوماتیک لادا ایکس ری و ایکس ری کراس به شرح زیر است:

لادا ایکس ری ۱٫۶ لیتری دنده ای تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۰۵ میلیون تومان
لادا ایکس ری ۱٫۶ لیتری دنده ای تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۳۸ میلیون تومان
لادا ایکس ری ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۱۶ میلیون تومان
لادا ایکس ری ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۵۱ میلیون تومان
لادا ایکس ری کراس ۱٫۶ لیتری دنده ای تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۲۹ میلیون تومان
لادا ایکس ری کراس ۱٫۶ لیتری دنده ای تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۵۶ میلیون تومان
لادا ایکس ری کراس ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ بیسیک (کم آپشن): ۱۴۴ میلیون تومان
لادا ایکس ری کراس ۱٫۶ لیتری اتوماتیک تیپ پرستیژ (فول آپشن): ۱۶۷ میلیون تومان


گالری تصاویر لادا ایکس ری:


گالری تصاویر لادا ایکس ری کراس:

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.