فوری/حضور خودروهای لوکسژن در میان محموله های آذویکو + تصاویر

لوکسژن آذویکو

روز گذشته یکی از مخاطبان پایگاه خبری «اسب بخار»، تصاویری از محموله ام جی ۳۶۰ شرکت «آذویکو» برای این رسانه ارسال کرد که در میان خودروهای در حال حمل، تعدادی از محصولات لوکسژن نیز دیده می شوند. پیش از این اطلاعات اولیه ای از اسب بخار منتشر شده بود که شرکت آذویکو پس از قطع ارتباط با کمپانی سایک و ام جی، به دنبال تولید خودروهای لوکسژن تایوان رفته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

همان طور که از تصاویر مشخص است، این خودروساز خصوصی برنامه دارد تا در گام نخست لوکسژن S3 و لوکسژن U6 را در شمال غرب کشور تولید کند. اما هنوز به صورت رسمی آذویکو همکاری خود را با این خودروساز تایوانی اعلام نکرده است. قبل از فعالیت این خودروساز بان نشان لوکسژن، شرکت «آرمان موتور کویر» به عنوان نماینده رسمی محصولات این کمپانی شناخته می شد و در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، معرفی نسخه های مختلف لوکسژن را در نمایشگاه های برگزار شده در ایران انجام داد. آرمان موتور کویر که برنامه واردات رسمی لوکسژن S3، S5، U5، U6 و U7 را داشت به خاطر ممنوعیت واردات خودرو موفق به فروش این خودروهای تایوانی در ایران نشد و بعد از چند ماه، به فعالیت خود پایان داد. با این حال مدیران آرمان موتور کویر با برقراری جلسات مختلف با شریک تایوانی، تفاهم نامه تولید و مونتاژ خودروهای لوکسژن در ایران را امضا نمودند. اما با سنگین شدن سایه تحریم بر سر اقتصاد و صنعت کشور، عملا در آن زمان امکان عرضه این خودروها به صورت مونتاژی نیز از بین رفت.

نکته قابل توجه اینجاست که بر اساس قراردادهای اعلامی، همچنان شرکت آرمان موتور کویر به عنوان نماینده رسمی لوکسژن در ایران شناخته می شود. اما در این بین شاهد هستیم که آذویکو موفق شده تا قرارداد تولید محصولات لوکسژن در خط تولید خود را به دست آورد. از نگاه برخی کارشناسان خودرو، رفتار مدیران شرکت آذویکو در به دست آوردن نشان تجاری لوکسژن در ایران آنچنان حرفه ای نبوده و با وجود قرارداد موازی اقدام به آغاز فرایند مونتاژ نسخه های مختلف این نشان تایوانی کرده اند. از سویی برخی دیگر این عملکرد آذویکو را منطقی می دانند و به خاطر عدم فعالیت آرمان موتور، این حق را به صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) می دهند که فرایند تولید لوکسژن را آغاز کند.

با این حال برخی منابع خبری می گویند که تفاوت قرارداد میان لوکسژن با آرمان موتور کویر و آذویکو، در نوع انعقاد آن است. به گفته یک منبع آگاه، آرمان موتور کویر قرارداد همکاری با لوکسژن را تایوان و با کمپانی مادر امضا کرده است. اما شرکت آذویکو تولید محصولات لوکسژن را از طریق دانگ فنگ (که یکی از شرکای اصلی لوکسژن است) در چین به دست آورده و با توجه به شرایط تحریمی، قرارداد واسطه ای را تنظیم نموده است. همچنین آذویکو برنامه دارد تا خودروهای لوکسژن را با نشان اختصاصی خود عرضه کند و با استفاده از سبک قراردادهای فناوری محور، امکان تحریم را از فعالیت خود دور کند. در حال حاضر شاهد هستیم که به خاطر مشکلات تحریم، برخی خودروسازان خصوصی به سمت مونتاژ خودروهای چینی با نشان اختصاصی خود رفته اند و با اعمال برخی تغییرات فنی و ظاهری، سعی دارند تا امکان تحریم مستقیم فعالیت هایشان را کم رنگ تر از همیشه کنند.

همان طور که در تصاویر ارسال شده از جانب مخاطب اسب بخار مشخص است، لوکسژن U6 و S3 با نشان های پوشانده شده بر روی تریلی حمل خودرو قرار دارند. احتمال آن زیاد است که این خودروساز بخش خصوصی در نیمه دوم سال جاری فعالیت رسمی خود را برای لوکسژن آغاز کند. شرکت آذویکو جز آن دسته از خودروسازان بخش خصوصی که در این سال ها حواشی زیادی را به خود دیده است. تحویل های ام جی ۳۶۰ که بسیار جای بحث دارد و نوع برخورد مدیران این شرکت با مشتریان، از نکاتی است که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ اعتبار نشان تجاری آذویکو را به شدت کاهش داده است.

آخرین حواشی این شرکت به هفته های پایانی سال گذشته باز می گردد که امکان تحویل ۷۴۶ دستگاه ام جی ۳۶۰ برای مشتریان منتظر فراهم شد و شرط تحویل خودروها، پرداخت وجه اضافه برای قراردادهایی بود که به صورت قطعی با مشتریان منعقد شده بودند. از سویی این شرکت که مدعی شده بود توانسته تا ۷۴۶ دستگاه ام جی ۳۶۰ را در سال ۱۳۹۸ تکمیل و به مرحله تحویل (تجاری سازی شده) برساند، تناقض هایی را با آمار رسمی وزارت صمت پیدا کرد. زیرا دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدت و تجارت که مسئولیت اعلام آمار تولید خودروسازان را دارد، با آغاز سال ۱۳۹۹ اعلام نمود که آذویکو در ۱۲ ماه سال ۹۸ تنها ۱۳۵ دستگاه ام جی ۳۶۰ را تولید کرده است. این در حالی است که شرکت مورد نظر آمار ۷۴۶ دستگاه تولید خودرو را برای سال گذشته اعلام نموده بود. به عبارت ساده تر اعلام آمار جدید وزارت صنعت باعث شده که مشخص شود، خودروهای آماده به تحویل همگی در سال گذشته تولید نشده اند و بخش قابل توجهی از آن خودروها در سال ۱۳۹۷ آماده بوده اند. با توجه به تولید ۱۳۵ دستگاهی ام جی ۳۶۰ در سال ۱۳۹۸، مشخص است که ۶۱۱ دستگاه از موجودی های برای تحویل، در سال ۹۷ تولید شده بودند و مدت ها به دلایلی در اختیار به مشتریان قرار نمی گرفتند.

حال باید منتظر باشیم و بیینیم که شرکت آذویکو چگونه تولید و عرضه محصولات لوکسژن را آغاز می کند و در گام نخست، کدام خودرو را وارد بازار می نماید.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.