سری جدید مک لارن به یاد اسطوره‌ای تکرار نشدنی با نام Senna

سری جدید McLaren به یاد اسطوره‌ای تکرار نشدنی با نام Senna
کمپانی McLaren اخیراً از آخرین سری اتومبیل های خود یعنی Senna پرده برداشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گرچه این خودرو جانشینی برای ابرخودروی McLaren P1 hybrid نیست، اما تولید محدود و متمرکز بر پیست مسابقه است که اسمش را از بزرگترین راننده ی فرمولا وان تاریخ به عاریت گرفته.بله درست حدس زدید.
مدل McLaren Senna برگرفته از نام قهرمان ۳ دوره ی مسابقات F1 یعنی Ayrton Senna است که طی مسابقات گرند پریکس San Marino در تصادفی جانش را از دست داد.در آن زمان Senna با تیم Williams کار میکرد اما قبل از آن ۵ سال برای McLaren مسابقه میداد.کمپانی برای این نامگذاری مورد تقدیر خانواده Senna قرار گرفت.برادر زاده او Bruno Senna که خود راننده مسابقات سرعت است میگوید:
خانواده ما شدیدا از این نامگذاری احساس غرور میکند،این اولین پروژه‌ای ست که به صورت مستقیم با کارایی و روح جنگنده‌ی Ayrton در پیست مسابقه مرتبط است.مدل Senna کاملاً بیانگر عموی من است و ساخته شده تا باعث شود راننده بهترین حد از قابلیتهایش را در پیست مسابقه تجربه کند.
سری جدید McLaren به یاد اسطوره‌ای تکرار نشدنی با نام Senna


سری جدید McLaren به یاد اسطوره‌ای تکرار نشدنی با نام Senna

طراحی خودرو بر پایه مدل توسعه یافته از مونوکوک فیبر کربنی ۷۲۰S با نام MonoCage lll شکل گرفته‌است.به گفته کمپانی بدنه تماماً به صورت عملگرا و کاربردی طراحی شده تا تعادلی بین نیروی رو به پایین و آیرودینامیک ایجاد کند.تمامی پنل‌های بدنه در مدل Senna از فیبرکربن ساخته شده‌اند که باعث شده وزن به ۲۶۴۱ پوند (بدون سوخت و روغن) برسد.این باعث شده تا مدل Senna سبکترین مدل خیابانی کمپانی از زمان McLaren F1 تا به حال باشد.
بله شما میتوانید این مدل را به خیابان ببرید.
این مدل از یک موتور V8 دو توربو با حجم ۴ لیتر سود می‌برد که توان خروجی ۷۸۹ اسب بخار و گشتاور ۵۹۰ پوند بر فیت را به همراه دارد.کد شناسه‌ی موتور M840TR است که قویترین موتور موجود در یک McLaren خیابانیست.موتور با یک جعبه دنده ی ۷ سرعته دو کلاچ کوپل شده که نسبت قدرت به وزن ۶۵۹ اسب بخار بر هر تن وزن را برای خودرو به ارمغان می‌آورد.

کمپانی مدعی شده که Senna از نسل آینده‌ی آیرودینامیک بهره می‌برد که شامل اسپلیتر جلو،دیفیوزر دوبل در عقب و بال با ارتفاع ۴۸ اینچ در عقب،میشود!!! البته این بال به صورت هیدرولیکی بر حسب رفتار خودرو کنترل می‌شود.مساحت سطح این بال ۱۰۰۷ اینچ مربع است که می‌تواند در زمان نیاز به یک ترمز هوایی تبدیل شود.این مدل مقدار زیادی از تکنولوژی کمک فنر و تنظیم ارتفاعش را از P1 به عاریت گرفته و سیستم تعلیقش شامل Comfort,Sport,Track است.البته حالت Race به زیبایی در سقف کنار دکمه استارت خودرو قرار گرفته است.ترمزهای کربن سرامیک در هر ۴ چرخ به صورت پیشفرض قرار گرفته‌اند و چرخها مجهز به لاستیک‌های مخصوص Pirelli P Zero Trofeo R هستند.
سری جدید McLaren به یاد اسطوره‌ای تکرار نشدنی با نام Senna


درون کابین فیبرکربن همه جا را فراگرفته و صندلی‌ها در دو مدل با روکش چرم و آلکانتارا قابل سفارش هستند.کنترل ها کاملاً بدور از شلوغی طراحی شده و فرمان ساده و ۳پره ی آن هیچ دکمه‌ای ندارد.
اگر وسیله‌ای برای جابجا کردن دارید مدل دیگری را انتخاب کنید چون Senna به سختی جا برای ۲ کلاه کاسکت و لباس مسابقه در پشت صندلی‌ها دارد.
از این مدل تنها ۵۰۰ نسخه تولید خواهد شد که با احتساب مالیات در انگلستان برچسب قیمت ۷۵۰.۰۰۰ پوندی خواهد داشت.

گروه مستند اسب بخار
سیاوش مرادی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.