رفتار بازار خودرو در هفته های جاری چگونه خواهد بود؟

انبار ایران خودرو
روند کاهش قیمت خودروها در بازار کشور از اواخر خرداد ۹۸ آغاز شد. دقیقا زمانی که دلالان قیمت های بیش از حدی را برای خودروها اعلام می کردند و دیگر مشتریان امکان پذیرش این اعداد غیر منطقی را نداشتند.

مدیران 777 مدیران 777

با گذشت تیر و مرداد ۹۸، بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد بودند که به زودی کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد متوقف می شود و دوباره روند صعوی آغاز خواهد شد. اما با اتمام شهریور ماه، شاهد بودیم که کاهش قیمت محسوس خودروها تا حد زیادی از بین رفت و ثبات نسبی در شرایط رکود بی سابقه در بازار خودرو پدید آمد. شاید در کمتر زمانی بتوان این نوع رفتار را در یک بازار خودرو دید که با وجود رکود شدید و کاهش حجم معامله ها، دیگر کاهش قیمت محسوسی اتفاق نمی افتد و ثبات قیمت در چنین شرایطی ایجاد شده باشد.
اما وجود رکود در کنار ثابت بودن قیمت خودروها شک و تردیدی را برای مشتریان ایجاد کرده که آیا در شرایط فعلی، خرید خودرو و فروش خودرو به قصد استفاده منطقی است یا خیر؟ زیرا برخی مشتریان بر این باور هستند که به خاطر کاهش حجم معامله ها همچنان قیمت خودروها در هفته های آینده کاهش پیدا می کند و فعلا باید برای خرید خودروی مورد نظر دست نگه داشت. از سویی برخی ثبات قیمت خودروها را در دو هفته گذشته می بینند و احتمال می دهند که شاید دوباره رشد قیمت نیز از جانب دلالان به بهای خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده اعمال شود. با این وجود کدام دیدگاه می تواند صحیح تر باشد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


آیا ثبات در بازار خودرو حاکم است؟

در چند روز گذشته برخی رسانه ها اعلام کردند که قیمت تعدادی از خودروهای تولیدی افزایش پیدا کرده است. وقتی این افزایش قیمت را بررسی می کنید به عددی حدود ۱ تا ۶ میلیون تومان برای خودروهای ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می رسید و بدیهی است که این رشد قیمت اصلا چشم گیر و غیر منطقی نیست. از سویی افزایش قیمت رخ داده که به صورت جزئی بوده است، برای برخی خودروها اتفاق افتاده و حتی در این بازه تعدادی خودرو هم کاهش قیمت ۱ تا ۴ میلیون تومان را تجربه کرده اند. پس در شرایط فعلی می توان نتیجه گرفت که تا حد زیادی بازار ثبات قیمتی را تجربه می کند و هر از چندگاهی با نوسان های جزئی همراه خواهد بود. وجود این نوسان ها حتی در سال های قبل از ۹۷ هم وجود داشته و هیچ گاه معنی و هشدار آغاز جهش قیمتی را نداده است. بدیهی است که در این شرایط مانند گذشته وقتی شرکت خودروساز محصولی را با تیراژ بیشتر به مشتریان تحویل می دهد، افزایش عرضه به وجود می آید و به صورت جزئی قیمت خودروی مورد نظر نیز کاهش پیدا می کند. همین رابطه به صورت معکوس هم برقرار است که در روزهای قبل باعث افزایش قیمت جزئی چند نوع خودروی تولیدی گردیده است.
برای همین می توان به طور قطع گفت که در صورت عدم بروز اتفاق خاصی از جمله نوسان شدید نرخ ارز، تغییر وضعیت خودروسازان و… قیمت خودروهای تولیدی تا پایان دی ۹۸ در محدوده فعلی باقی خواهد ماند و تنها نوسان های جزئی به خاطر بحث عرضه و تقاضا، اعتبار بیمه نامه ها و مدت خواب خودرو قابل مشاهده خواهد بود. اما همیشه بازار شب عید خودرو از بهمن ماه شروع می شود و با توجه به افزایش تقاضا، رشد قیمت نیز رخ می دهد. پس غیر منطقی نیست که بازار شب عید امسال هم افزایش قیمت را به حوزه خودرو بکشاند. اما افزایش قیمت شب عید امسال را نمی توان مانند شرایط ناپایدار پیش بینی کرد و تا حدی می توان الگوی سال های ۹۵ و ۹۶ را برای آن در نظر گرفت. الگویی که نشان می دهد حتی با افزایش قیمت خودروها در هفته های پایانی سال، رشد کمتر از ۲۰ درصد ثبت می شود.


تغییرات ناگهانی در هفته های جاری برای بازار خودرو رخ می دهد؟

شرکت های خودروساز در شرایط فعلی وضعیت خود را پایدارتر از ماه های قبل اعلام می کنند و می گویند که می توانند تا حد زیادی به تعهدات خود عمل کنند. در صورتی که حداقل این بار، وعده خودروسازان صحت داشته باشد، نباید شاهد افزایش قیمت خودروها به خاطر کاهش عرضه باشیم. از سویی دولت مردان هم می گویند که بازار ارز، سکه و نهادهای تولید ثابت خواهد بود و قرار نیست تا تغییر نرخ خاصی را ببینیم. پس اگر این وعده دولت محقق شود، عوامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت خودروها از بین می رود و نباید توقع نوسان های رو به بالا را تا پایان دی ۹۸ داشته باشیم. اما شاید برخی تغییرات ناگهانی برای تعدادی خودروی خاص رخ دهد. برای همین بیشتر به این مسئله می پردازیم.
با اینکه بازار خودرو در رکود قرار دارد و همین رکود نیز باعث کاهش قیمت خودروها شده است، اما می بینیم که فعلا روند کاهش قیمت محسوس نیز متوقف شده و بسیاری از کارشناسان بازار، قیمت های فعلی محصولات داخلی و وارداتی را در شرایط ثبات و پایدار می دانند. اما در همین شرایطی که به گفته کارشناسان بازار خودرو قیمت ها ثابت شده و دیگر تغییر محسوسی رخ نمی دهد، می بینیم که برخی خودروها با در جایگاه قیمتی اشتباه و غیر منطقی قرار دارند. لذا پیش بینی می شود که در هفته های آینده با وجود ثبات قیمت برای اکثر خودروها، برخی محصولات موجود در بازار تغییر بازه قیمتی را برای رسیدن به جایگاه صحیح تجربه کنند. تغییر قیمتی که بیشتر به شکل کاهشی قابل رویت خواهد بود. معمولا هم با مرور جایگاه قیمت خودروها و یا همه رده های آن ها در سال های گذشته می توان متوجه شد که کدام محصولات امروز، در بازه قیمتی ناصحیحی حضور دارند. به عنوان مثال »سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰»، امروز به خاطر توقف تولید، رابطه گذشته خود را با رقبای هم سطح از دست داده و در قیمتی فراتر از محدوده خود قرار دارد. پس با فروکش کردن این جو قطعا باید گرندویتارا از قاعده گذشته خود پیروی کند. برای مثال دیگر می توان به وضعیت «دانگ فنگ H30 کراس» پرداخت. خودرویی که به تازگی توقف موقت تولید را تجربه کرده و در روزهای گذشته نوسان های غیر عادی را در بازار از خود نشان داده است. با مشخص شدن وضعیت تولید این خودرو، قطعا باید در هفته های پیش رو، این هاچ بک کراس چینی هم به جایگاه منطقی خود بازگردد.
در مجموع می توان گفت که شاید در آینده نزدیک جایگاه قیمتی خودروهایی چون پژو ۲۰۷i هاچ بک اتوماتیک، دانگ فنگ H30 کراس، سوزوکی گرند ویتارا کلاس ۱۰، سیتروئن C3، رنو ساندرو و ساندرو استپ وی، رنو تندر ۹۰، دنا پلاس توربو و چند کراس اوور چینی به روش کاهش قیمت تغییر نماید.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.