راز پوشش استتاری خودروها چیست؟

راز پوشش استتاری خودروها چیست؟

بارها خودروهای تحت تست را در تصاویر جاسوسی و با پوشش های مخصوص استتاری دیده اید، اما راز استفاده از این پوشش های استتاری چیست؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروسازان همیشه برای تست محصولات جدید خود در مکان های عمومی از پوشش های استتاری استفاده می کنند. طبیعی است که آن ها نمی خواهند جزییات محصول جدید خود را تا زمان قطعی شدن طراحی و رونمایی در معرض دید عموم قرار دهند. اما راز استفاده از این پوشش های استتاری چیست و آن ها چرا این شکل و طرح را دارند؟

راز اصلی و الهام این پوشش های استتاری به جنگ جهانی اول برمی گردد. در آن زمان کشتی های جنگی با خطوط کشیده و با رنگ های متضاد رنگ آمیزی می شدند تا مشخصات آن ها در پریسکوپ زیردریایی ها مشخص نباشد و تصویر واضحی به افراد داخل زیردریایی ها منتقل نمی شد. قرارگیری خطوط با رنگ های متضاد باعث می شد که تعیین مسیر کشتی ها و قایق ها نیز دشوار باشد.

علاوه بر تاریخچه ذکرشده در مورد جنگ جهانی اول، در دنیای خودرو علم زیادی پشت پوشش های استتاری خودروها نهفته است. پوشش های استتاری هر نشان مختص به خودروهای خودش است، اما همه آن ها خصوصیات مشترکی دارند. هنگامی که شما به خودرویی با پوشش استتاری نگاه می کنید چشم تان قادر به تشخیص بسیاری از خطوط طراحی نخواهد بود. در واقع، خطوطی که روی این پوشش ها نقش بسته اند شما را در بررسی جزییات طراحی ناتوان می کنند. افزون بر این، برای عکس برداری خودروهایی که با پوشش استتاری پوشیده شده اند دچار مشکل خواهید بود، چراکه این خطوط به خوبی اجازه فوکوس را به عکاس نمی دهند و تصاویر عکس برداری شده کمی تار خواهند بود. البته حالا دیگر بسیاری از عکاسان حوزه خودرو فوت و فن عکس برداری از خودروها با پوشش استتاری را یاد گرفته اند و به همین دلیل است که همیشه تصاویر جاسوسی از این خودروها رسانه ای می شود.

حتماً بخوانید: انتشار تصاویر جاسوسی جدید از اولین پیکاپ هیوندای

جالب است بدانید یکی از سخت ترین مشاغل حوزه خودرو ثبت تصاویر جاسوسی از محصولات جدید کمپانی های بزرگ است. این نوع عکس برداری نه تنها از نظر فنی مشکل تر از دیگر عکس برداری هاست، بلکه برای عکاس می تواند بسیار خطرناک باشد. بارها پیش آمده که عکاسان این حوزه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و یا در مکان های خطرناک عکاسی را انجام داده اند.

امروز بیش تر خودروسازان پوشش های استتاری مختص به خود را دارند، اما همه آن ها از الگوی رنگ های متضاد در طراحی آن استفاده می کنند. با وجود این که این نوع پوشش برای جلوگیری از درز اطلاعات طراحی به وجود آمده است اما گاهی به نظر می رسد خود این پوشش بسیار جلب توجه می کند و بیننده را کنجکاوتر می نماید. در نظر داشته باشید که بسیاری از مواقع خود خودروسازان هم می خواهند که تصاویر جاسوسی از محصولات شان منتشر شود، چراکه این انتشار مطلب به نوعی تبلیغ محصول جدید آن هاست و توجه را به سمت آن ها معطوف می کند.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.