دوج و کیا بالاترین امتیازات اولیه J.D. Power را کسب کردند

دوج

مؤسسه “J.D. Power”، که هر ساله تحقیقات و مطاله خود را در بحث کیفی خودروها انجام می دهد، نتایج اولیه مطالعات خود را منتشر کرده که در آن «دوج» و «کیا» بالاترین رتبه ها را دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این اولین بار است که یک خودروساز داخلی آمریکا در صدر فهرست J.D. Power قرار می گیرد. نشان دوج در کنار کیا بالاترین امتیازات را در بحث کیفیت کسب کرده اند و این نشان می دهد دوج درحال پیشرفت در بحث کیفیت است. البته فراموش نکنید این ششمین بار است که کمپانی موفق و کره ای کیا در صدر فهرست این مؤسسه قرار می گیرد. مؤسسه J.D. Power سی و چهارمین سال فعالیت خود را می گذراند و روش کار آن ها بررسی مشکلات خودروها در ۹۰ روز اول مالکیت آن هاست. سال ها قبل، یعنی پیش از این که کیا را در صدر این فهرست ببینیم، همیشه خودروهای ژاپنی در صدر فهرست این مؤسسه قرار می گرفتند و حالا جای خود را به کمپانی کره ای کیا داده اند.

مؤسسه J.D. Power مشکلات گزارش شده را در هر صد خودرو برای هر مدل ثبت می کند و برای هر مدل معیار PP100 را محاسبه می کند. طبیعتاً هرچه عدد PP100 برای خودروها کم تر باشد، کیفیت بالاتر است. دوج و کیا کم ترین مشکل را در بین خودروهای دیگر داشته اند. معیار PP100 عدد ۱۳۶ را نشان می دهد که بسیار پایین تر از متوسط صنعتی است. متوسط PP100 برای صنعت خودرو ۱۶۶ است. پس از کیا و دوج، «رَم» با امتیاز ۱۴۱ در کنار «شورولت» در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این رتبه بندی «کرایسلر» با امتیاز ۱۸۹ کیفیت پایینی را برای خود ثبت کرده است.

در گزارش امسال برندهای پریمیوم امتیاز جالبی را کسب نکردند و تنها «لکسوس»، «جنسیس» و «کادیلاک» بودند که امتیازی بالاتر از میانگین صنعتی را داشتند. همچنین برندهای ژاپنی مثل «هوندا» و «تویوتا» افت محسوسی را داشتند و با امتیاز ۱۷۷ پایین تر از متوسط این فهرست قرار گرفته اند. نکته جالب دیگر در مورد فهرست این است که برای اولین بار «تسلا» مورد بررسی J.D. Power قرار گرفته، اما به دلیل امتیاز پایین ۲۵۰ اصلاً وارد رتبه بندی این مؤسسه نشده است. آخرین رتبه های این فهرست به «لندروور» و «آئودی» رسیده است که امتیازهای ۲۲۸ و ۲۲۵ را کسب کرده اند.

حدود یک چهارم از مشکلات گزارش شده جدید مربوط به مشکلات سیستم اطلاعات و سرگرمی خودروهاست. مشکلات پرتکرار دیگر مربوط به صداهای داخلی، اپل کارپلی، اندروید و بلوتوث می شود. البته این تنها گزارش اولیه J.D. Power است و باید منتظر گزارش های بعدی این مؤسسه و امتیازات دیگر آن باشیم. آن چه مشخص است این که کره ای ها و به خصوص کیا بسیار پیشرفت کرده اند و از بسیاری از کمپانی ها پیشی گرفته اند. حتا حالا از نظر کیفی، خودروهای کره ای در سطح بالاتری نسبت به ژاپنی ها قرار گرفته اند.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.