دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

هلدینگ «ب ام و» (BMW) در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد. این کمپانی از قدیمی ترین سازندگان خودرو در جهان است و افزون بر خودروهای سبک و تجاری سبک ساخته های دیگری نیز دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این مقاله برخی حقایق کم تر شناخته شده در مورد این کمپانی و میراث آن را گردآوری کرده ایم.

۱. اولین ب ام و انگلیسی بود

روابط بین ب ام و و انگلیس بسیار قدیمی تر و نزدیک از «مینی» (mini) و «رولزرویس» (rolls-royce) است. اولین ب ام و، معروف به “dixi”، براساس “Austin seven” انگلیس و تحت لیسانس این کشور ساخته شد.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۲. ب ام و همیشه ب ام و نبود

پس از جنگ جهانی دوم، یکی از کارخانه های ب ام و در آیزناخ به اشغال و سلطه اتحاد جماهیر شوروی درآمد. در پی این اتفاق و با یک دادخواست در سال ۱۹۵۲ به خودروهای تولیدی توسط این کارخانه اجازه نصب نشان ب ام و داده نشد و در عوض، این خودروها با برند “EMW”، که مخفف Eisenacher Motorenwerk بود، عرضه می شدند.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۳. z8 و رولزرویس فانتوم با یک شاکله

ب ام و و «رودستر» محبوبش “Z8” نقاط مشترک زیادی با رولزرویس «فانتوم VII» دارند؛ هر دو یک پلت فرم بسیار پیچیده از آلومینیوم اکسترودشده و ورق دارند. سخت می توان باور کرد دو کلاس کاملاً متفاوت از دو خودرو با کاربری کاملاً متفاوت از یک شاکله تقریباً یکسان ساخته شده باشند.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۴. افسانه لوگوی ب ام و

برخلاف افسانه بسیار زیبایی که می گوید لوگوی ب ام و از پروانه های هواپیما الهام گرفته شده است و محصولات اولیه این کمپانی موتورهای هواپیما بودند، در حقیقت، ب ام و هرگز هیچ ارتباطی با صنعت هواپیمایی نداشته است. در حقیقت، لوگوی این سازنده با تم سفید و آبی نشانی از پرچم باواریاست. این اشتباه و برداشت غلط ناشی از یک تبلیغ در سال ۱۹۲۹ است که نشان ب ام و روی یک موتور هواپیما چسبانده شده بود.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۵. ب ام و یک لامبورگینی می سازد

«لامبورگینی» و ب ام و در دهه ۷۰ میلادی توافق کردند که یک ماشین در تیراژ بالا و با قابلیت شرکت در مسابقات را بسازند. روندی که آن را همسان سازی نامیدند. گرچه این توافق به طور کلی از هم پاشید و هرگز سرانجامی نداشت، اما ب ام و این پروژه را به تنهایی به پایان رساند. خودروی تولیدشده را “m1” نامیدند و اگرچه از این خودرو تنها ۴۵۳ دستگاه در طول سه سال به تولید رسید، اما باعث عرضه و معرفی سری m از کمپانی ب ام و شد (مخفف bmw motorsport).

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۶. دفتر مرکزی ب ام و یک موتور است

دفتر مرکزی این خودروساز در مونیخ، که در سال ۱۹۷۲ به پایان رسید، با الهام از یک موتور ۴ سیلندر ساخته شده است. البته در مجاورت این مرکز نیز موزه شرکت ب ام و قرار دارد که به شکل یک سرسیلندر طراحی و ساخته شده است.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۷. ب ام و  i3به معنای واقعی کلمه یک ماشین جهانی است

فیبرکربن مورد استفاده برای تولید مدل هایی همچون “i3” و “i8” و همچنین شاسی سری ۷ حاصل یک تلاش جهانی است. مواد اولیه در ژاپن تولید می شوند و به آمریکا منتقل شده تا به الیاف تبدیل شوند. سپس به آلمان می روند و در آن جا به قطعات مورد نیاز برای شرکت تبدیل می شوند. شاید تصور کنید این کار بیهوده است، اما در حقیقت، این جا به جایی ها کاملاً اقتصادی و مقرون به صرفه هستند زیرا بیش ترین مصرف انرژی در این فرآیند، که شامل پختن کربن و تبدیل به الیاف است، از طریق انرژی آبی و بادی که ارزان قیمت هستند و از سدهای رودخانه کلرادو به دست می آیند تأمین می شود.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۸. جلوپنجره ای به قدمت ۸۰ سال

ب ام و را به راحتی از شبکه دوقلوی جلوپنجره آن شناسایی می کنیم. نمادی که برای نخستین بار در سال ۱۹۳۳ بر روی یک ب ام و  303ظاهر شد. همچنین ۳۰۳ نخستین ب ام و بود که از یک موتور ۶ سیلندر بهره می برد که به صورت افقی نصب شده بود. ویژگی ای که در خودروهای سایر خودروسازان کم تر دیده می شود.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۹. این i8 اعجوبه

موتور برقی خودروی “i8” در مجموع، بیش از ۱ مایل یا ۱۶۰۰ متر سیم مسی دارد. این موتور پیشرفته با توان تولیدی ۱۲۷ اسب بخار قدرت چرخ های جلویی را تأمین می کند. وظیفه تأمین نیروی چرخ های عقب نیز به عهده یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی است که قدرتی بیش از ۲۱۷ اسب بخار را تولید می کند. ترکیب این پیشرانه ها با محفظه سبک کربنی باعث می شود i8 در زمانی کم تر از ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۱۰. ب ام و و دروغ سیزده

هر ساله شاهد آن هستیم که ب ام و با دروغ اول آوریل (همزمان با دروغ ۱۳ ما ایرانی ها) کلی سر و صدا به پا می کند و حس شوخ طبیعی خود را به رخ می کشد. از معروف ترین دروغ های ۱۳ این شرکت می توان به وانت “m3” یا برف پاک کن اختصاصی برای لوگوی این شرکت اشاره کرد. همچنین مواردی مثل سوئیچ مجموعه فرمان از چپ به راست و بالعکس و سنسور وزن راننده نیز از دروغ های ۱۳ جالب توجه این خودروساز بودند.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۱۱. قهرمانی در فرمول ۱ با موتور سری ۳

شاید علاقه مندان به موتور اسپرت تصور کنند اولین تیم موفق آلمانی در فرمول ۱ شرکت «مرسدس بنز» است، اما در حقیقت، این ب ام و بود که خیلی زودتر از مرسدس موفقیت های بی شماری را در بالاترین سطح مسابقات خودرویی دنیا از آن خود کرد. موتور سری ۳ ۱۹۷۵ با ۱۰۲ اسب بخار در مرکز تحقیقات خیلی زودتر از مرسدس با همان بلوک تبدیل به هیولایی ۱۴۰۰ اسبی شد. این موتور با کد m12 و توربو شارژر توانست خودروی “f1” از کمپانی خیلی زودتر از مرسدس را به قهرمانی فصل برساند.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

۱۳. Z1 یک خودروی معمولی خاص

در سال ۱۹۸۹ بود که ب ام و رودستر سری Z خود را معرفی کرد. یک رودستر محبوب دودَر که پنل هایی داشت غیرمعمول و از جنس پلاستیکی و به راحتی در صورت آسیب و یا تغییر رنگ دلخواه می توانستید آن ها را تعویض کنید. اما شگفتی درهای این خودرو فقط همین نبود. این درها به جای باز شدن به شکل متعارف در بدنه می افتادند و شما فقط درها را به داخل و بیرون بدنه می کشیدید نه باز و بسته. در حقیقت، Z1 مدل کوپه کانورتیبلی از سری ۳ مدل ۱۹۸۲ بود که دارای درهایی خاص و محور عقبی منحصر به فرد بود.

دوازده حقیقت در مورد BMW که نمی دانید

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

برگردان با اندکی تغییر از پایگاه carbuyer

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.