خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال

خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
خرید یک خودروی جدید، همواره تجربه ای هیجان انگیز بوده است، تجربه ای که گاه می تواند به یک پشیمانی بزرگ تبدیل شود!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در یک پژوهش جدید، مشخص شده است برخی از خودروها که بیش تر ساخت برندهای معتبری هم هستند، در یک سال اول مالکیت، دل صاحبان خود را می زنند، بنابراین زودتر از آن زمانی که باید، فروخته می شوند. این تحقیق بر روی بیش از ۴۶ میلیون دستگاه خودروی سواری انجام گرفته است. اما این بررسی، اندکی خطا دارد. به عنوان مثال، در این پژوهش، تفاوتی بین خودروهای اجاره ای و خریدنی قائل نشده اند! البته تمام خودروهای استیجاری مورد بررسی، به صورت کوتاه مدت اجاره داده شده بودند. از سویی دیگر ممکن است برخی از اطلاعات انعکاس یافته، از تجربه اجاره دو ساله خودروها به دست آمده باشند.
همچنین پژوهشگران موسسه “See Cars I” نگاهی ریز بینانه به ویژگی های موجود در فاصله مالکیت ۴ تا ۱۲ ماهه خودروها داشته اند. اما چه دلایل یا مشکلاتی، افراد را به فروش خودرو در کم تر از یک سال واداشته است؟ قابل اعتماد بودن، یک گزینه اساسی در استفاده از خودرو است. از میان ۱۰ خودروی موجود در این فهرست، ۸ مدل آن ها از برندهایی لوکس و شناخته شده هستند. با این حال، برخی از همین خودروهای معروف، از نظر جلب اعتماد مشتریان پایین تر از میانگین ظاهر شده اند. در مجموع تنها ۳٫۴ درصد از خریداران خودروهای جدید، تصمیم به فروش خودرو در سال اول مالکیت می گیرند. فهرستی که در ادامه مشاهده می کنید، ۱۰ مدل خودرویی هستند که بیش ترین آمار مالکیت کم تر از یک سال را به نام خود ثبت کرده اند.

رتبه دهم: نیسان ورسا
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
“نیسان” به تازگی از نسل جدید “ورسا” پرده برداشته است. بنابراین عجیب نیست بسیاری از مالکان این خودرو، خودروی خود را به شوق سوار شدن بر مدل جدید به فروش بگذارند. ۸٫۷ درصد از مالکان ورسا، خودروی خود را در کم تر از یک سال تعویض کرده اند.

رتبه نهم: جگوار XF
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
“XF” سدانی خوش قیافه است اما در کنار دیگر خودروهای این کلاس، اندکی گران قیمت به نظر می رسد. اگرچه گارانتی “جگوار”، بسیاری از هزینه ها را پوشش می دهد اما همچنان نگهداری این خودرو می تواند با هزینه های غافلگیر کننده همراه باشد. ۸٫۸ درصد از مالکان XF، به اندازه کافی از ادامه رانندگی با آن ناامید می شوند که رضایت به عوض کردن آن می دهند. با این حال، شکی وجود ندارد که XF از شایسته ترین خودروهای موجود در این فهرست است.

رتبه هشتم: نیسان ورسا نوت
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
بله! “نیسان” تنها خودروساز معمولی این فهرست است! پس تعجب نکنید که خلاف دیگر لوکس سازان این فهرست، بیش از یک مدل خودرو را به این فهرست ۱۰ تایی می فرستد. “ورسا” این بار در قالب نسخه “نوت” وارد فهرست ما شده است. یک مدل نه چندان دوست داشتنی که هزینه های نگهداری بالایی هم ندارد. ورسای جدید در دست طراحی است، خودرویی که امید می رود به افزایش محبوبیت مدل های مختلف ورسا کمک کند. ۹ درصد از مالکان نیسان ورسا نوت حاضر به فروش آن در سال اول،
شده اند.

رتبه هفتم: ب ام و X3
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
با عرض معذرت از طرف داران “ب ام و”! اما این شاید نخستین بار باشد که برند محبوب شما در چنین فهرستی قرار می گیرد، آن هم با امتیازی برابر با نیسان ورسا نوت! این که X3 خودروی پر فروشی است قبول، اما در برخی از معیارها نتوانسته رضایت مالکان را برآورده کند. البته ناگفته نماند که در این پژوهش، برخی خودروها توسط نمایندگی های فروش خودروسازان خریداری شده اند تا پس از اندکی کارکرد، دوباره به مشتریان واگذار گردند. X3 را می توان یکی از همین خودروها دانست، خودرویی که در نمونه صفر کیلومتر قیمتی فضایی دارد، بنابراین بسیاری از علاقه مندان به سراغ نمونه های کم کارکرد آن می روند. بیش تر خودروهای این چنینی، کارکردی کم تر از هزار مایل دارند.

رتبه ششم: ب ام و X1
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
همان تئوری مشابه با X3 برای X1 نیز اتفاق افتاده است. به خصوص این که X1 در کلاس پر فروش و محبوبی قرار دارد که این روزها مشتریان بسیاری را به سمت خود می کشاند. اگر چه ورود مدل X2 به بازار هم بی اثر نبوده است! زیرا بسیاری از خریداران پشیمان X1 که ۱۰٫۲ درصد از کل مالکان این خودرو را تشکیل می دهند، پس از یک سال به این فکر افتاده اند که با این پول می توانستند انتخاب های بهتری داشته باشند.

رتبه پنجم: مینی کوپر کلاب من
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
“ب ام و” و زیر مجموعه هایش، جایگاه های زیادی را در این فهرست، اشغال کرده اند. این چهارمین مدل “کلاب من” از زمان معرفی در مونیخ است. ما در بیش تر مواقع خریداران مینی را راضی از انتخاب شان می بینیم، اما کلاب من دچار یک سردرگمی میان دو کلاس هاچ بک بزرگ و کراس اوور جمع و جور است! در واقع کلاب من برای آن ها که به دنبال کراس اوور هستند، بیش از حد کوچک و برای کسانی که با محصولات مینی خاطره دارند، بیش از اندازه بزرگ و سنت شکن است. همچنین مصرف سوخت این خودرو نیز به نسبت بالاست که این موضوع نزد بسیاری از خریداران مینی، نقطه ضعفی اساسی شمرده می شود. کلاب من با نرخ ۱۰٫۷ درصد مالکیت کم تر از یک سال، در میانه فهرست قرار گرفته است.

رتبه چهارم: رنج روور ایووک
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
محصولات کمپانی “لندروور” سابقه ای پر افتخار در زمینه کیفیت، استهلاک و هزینه نگهداری دارند. اما جای پرسش دارد که چرا ۱۰٫۹ درصد از خریداران کراس اوور جذاب “ایووک” در کم تر از ۱۲ ماه به فکر فروش خودروی خود افتاده اند؟! به نظر می رسد محکم ترین دلیل این اتفاق این است که مالکان ایووک پس از مدتی سواری با آن، رانندگی با مدل بزرگ تر دیسکاوری را ترجیح داده اند، بنابراین این خودرو را جایگزین خودروی خود کرده اند.

رتبه سوم: لندروور دیسکاوری اسپرت
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
بله گویا به ظاهر، ما اشتباه کردیم! فرضیه این که انتخاب مالکان ایووک، “دیسکاوری” بوده است از ریشه غلط است! دیسکاوری اسپرت با نرخ ۱۱٫۸ درصد، سومین خودروی نامحبوب نزد مالکان است. بار دیگر “See Cars I” به امتیاز پایین این خودرو در جلب اعتماد مشتریان اشاره کرده است که آنان را به تعویض خودرو، پس از گذشت تنها یک سال از زمان خرید مجبور می کند.

رتبه دوم: ب ام و سری ۳
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
و باز هم “ب ام و”! این بار با نرخی به مراتب بالاتر! در واقع با وجود محبوبیت بسیار زیاد سری ۳ نزد مردم، جای تعجب دارد که چه گونه یکی از پر فروش ترین ساخته های خودروساز باواریایی در صدر جدول خودروهای نه چندان محبوب در نگاه مشتریان قرار گرفته است. یعنی حتا X3 و X1 هم در وابسته کردن مالک با خود، موفق تر از سری ۳ عمل کرده اند! با این حال هیچ بعید نیست نرخ ۱۱٫۸ درصدی سری ۳ نیز دست آورد نمایندگی ها و عاملیت های فروش این خودروساز باشد. هر چند تجربه نشان می دهد استهلاک سری ۳ و دیگر خودروهای ب ام و با افزایش کارکرد خودرو بیش تر می شود و این موضوع نیز بر تصمیم مالک در نگهداری خودرو تأثیرگذار است.

رتبه اول: مرسدس بنز C کلاس
خودروهایی با تاریخ مصرف کم تر از یک سال
دیگر این یکی را باید سوپرایزی اساسی در خبرهای دنیای خودرو دانست! مرسدس بنز کلاسC ، بدون شک خودرویی مردمی و پر طرف دار است. محبوبیت آن در نسخه های AMG بیش تر هم می شود. اما اکنون شنیده می شود ۱۲٫۴ درصد از کل کلاس Cهای فروخته شده، با گذشت یک سال دوباره معامله می شوند. به نظر می آید اتفاق مشابه با ب ام و، در نمایندگی های مرسدس بنز نیز به وقوع پیوسته است. اما باز هم چنین موضوعی نمی تواند دلیلی قانع کننده بر ۳ برابر بودن نرخ فروش یک ساله کلاسC در مقایسه با میانگین این فهرست باشد! ممکن است تعدادی از مالکان این خودرو، به دنبال ارتقای آن با خودروی دیگری بوده باشند یا شاید پای مسائل مالی و هزینه ای در میان باشد. هر چه هست، دیدن مرسدس بنز در صدر این فهرست، خبر خوبی محسوب نمی شود.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.