تعلیق قرارداد عرضه زوتی در بازار آمریکا

زوتی

به گزارش رسانه های خودرویی آمریکا، کمپانی طرف قرار داد «زوتی»، که قرار بود زمینه را برای حضور این نشان در آمریکا فراهم کند، قرارداد خود را با زوتی به حالت تعلیق درآورده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سال ۲۰۱۸ هولدینگ آمریکایی با نام “HAAH” اعلام کرد برای حضور زوتی در آمریکا با این کمپانی به توافق رسیده و دو کمپانی در آن سال شرکتی را در آمریکا تأسیس کردند. براساس زمان بندی در نظر گرفته شده در این قرارداد همکاری مشترک، قرار بود مدل های زوتی از سال ۲۰۲۰ در بازار آمریکا عرضه شوند. البته پیش از شروع تولید محصولات توافق شده بود که هر دو طرف میلیون ها دلار در این قرارداد سرمایه گذاری کنند و حالا کمپانی آمریکایی ریسک این میزان سرمایه گذاری آن هم روی نشانی همچون زوتی را نمی پذیرد و خواهان خارج شدن از این قرارداد است.

هولدینگ آمریکایی HAAH علاقه زیادی به حضور خودروهای چینی در آمریکا نشان داده بود. در خبرها خواندیم که قرارداد عرضه چری اکسید هم در آمریکا با این هولدینگ به امضا رسیده است. اکنون که این هولدینگ در ابتدای کار خود با زوتی از قرارداد خارج شده است شاید کمپانی های دیگر چینی هم در این خصوص احساس خطر کنند.

مدیرعامل HAAH در رابطه با خروج این کمپانی از قرارداد می گوید: «در شرایط کنونی زوتی، این کمپانی باید ابتدا تمرکزش را روی بازار چین قرار دهد و بعد به حضور در آمریکا و گسترش محصولات فکر کند. در حال حاضر برای دو طرف قرارداد منطقی نیست سرمایه گذاری سنگینی را انجام دهند. پس ما صبر می کنیم تا زمانی که زوتی به سطح بالاتری از محصولات برسد و زمینه های حضورش در آمریکا فراهم شود.

براساس اطلاعات مالی منتشرشده توسط زوتی، در سال ۲۰۱۹ این کمپانی درآمد عملیاتی ۳٫۲۰۴ میلیارد یوان را کسب کرده بود که نسبت به سال گذشته ۷۸٫۳ درصد کاهش داشته است. به این ترتیب سود خالص سهام داران شرکت با کاهش شدیدی به ۹٫۲۹۴ میلیارد یوان رسید. در سه ماهه اول امسال هم زوتی ۹۴٫۷ کاهش را در درآمد عملیاتی خود دیده و سود خالص سهام داران این نشان افت شدیدی داشته است. به زبان ساده تر تنها در ۱۵ ماه کمپانی زوتی، که روزی سهامی سودده و بازاری خوب داشت، با ۱۰ میلیارد یوان ضرر رو به رو شده است. با این وضعیت اقتصادی زوتی، خروج HAAH آمریکایی از قراردادش با این نشان منطقی تر به نظر می رسد چراکه با این شرایط، زوتی حتا در بازار چین هم با مشکل مواجه است و قطعاً نمی تواند به حضور در آمریکا فکر کند.

کمپانی آمریکایی HAAH تأکید کرده است که گرچه قراردادش با زوتی به حالت تعلیق درآمده اما قرارداد این کمپانی با چری برای تولید اکسید در آمریکا همچنان به قوت خود باقی است و دو کمپانی درحال گذراندن مراحل پیشرفت و توسعه محصول برای حضور در بازار آمریکا هستند.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.