تشخیص قطب مثبت و منفی باطری خودرو بدون دستگاه

تشخیص قطب مثبت و منفی باطری خودرو بدون دستگاه

مواقع بسیاری پیش می آید که قطب های مثبت و منفی باتری خودرو به دلایلی نظیر فرسودگی قابل تشخیص نباشد و یا دستگاهی برای تشخیص این امر در اختیار نداشته باشیم، در این مواقع چگونه باید قطب مثبت و منفی باتری را از هم تشخیص بدهیم؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از پرشین خودرو، بسیاری از باتری های خودرو که تولید می شود، در کنار قطب های باطری علائم مثبت و منفی برای شناسایی قطب های باطری درج شده است اما در باتری هایی که مدت زمانی از تولید آن گذشته ممکن است این علائم به دلیل شرایط نگهداری نامناسب از بین برود یا در باتری های قدیمی تر این علائم وجود نداشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در این شرایط است که برای تشخیص قطب های مثبت و منفی با مشکل مواجه خواهیم شد به خصوص در شرایطی که دستگاه های تشخیصی در اختیار نداشته باشیم.باید بدانید که ۳ راه برای تشخیص قطب های مثبت و منفی باتری بدون نیاز به دستگاه یا وسیله ای خاص وجود دارد که در اکثر مواقع در دسترس همگان نیز قرار دارد.

روش اول این است که در بیشتر باتری های تولید شده، قطر سرباتری های مثبت همیشه بیشتر از قطر سرباتری منفی است.در این روش به سادگی می توان با چشم این تغییر اندازه را تشخیص داد و قطب های مثبت و منفی باتری را شناخت.

در روش دوم شما برای تشخیص قطب مثبت از منفی نیاز به مقداری نمک، یک ظرف آب و دو رشته سیم دارید.در این روش شما می توانید با استفاده از ترکیب آب و نمک قطب های مثبت و منفی را از هم تشخیص دهید.

سیم ها را به دو سر باتری وصل کنید و داخل ظرف آب و نمک قرار دهید. در این شرایط سیمی که در محلول آب و نمک هیچ واکنشی نشان نمی دهد قطب مثبت باتری است و سیمی که از اطراف آن هوا خارج می شود مربوط به قطب منفی باتری خودرو است.

در سومین روش برای تشخیص قطب های مثبت و منفی نیاز به یک تکه سیب زمینی و دو رشته سیم دارید. در این روش نیز باید سیم ها را به دو سر باتری خودرو وصل کنید و سر دیگر رشته سیم را درون سیب زمینی فشار دهید.

در این روش با گذشت چند دقیقه مشاهده می کنید که در اطراف سیمی که از قطب مثبت باتری وارد سیب زمینی شده است تغییر رنگی اتفاق می افتد در حالی که در سیم قطب منفی هیچ واکنشی روی نمی دهد.

اطراف سیم مثبت که در سیب زمینی قرار می گیرد از رنگ زرد به سبز تغییر می کند که این واکنش نشان می دهد قطب مثبت و منفی باتری خودرو کدام یک است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.