تحلیل پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی درمورد افزایش ۱۱۰۰درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی

تحلیل پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی درمورد افزایش ۱۱۰۰درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی
شب دوشنبه مردم ایران شاهد گفتگوی تلویزیون حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با رشیدپور مجری جنجالی سالهای اخیر ایران بودند که البته برخلاف انتظارها زیاد چالشی نشد ولی در بین سوالات مطرح شده یکی از سوالات توجه اهالی صنعت خود را به خود جلب کرد که در مورد خودروهای هیبریدی بود که مجری از رئیس جمهور پرسید که چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با افزایش ۱۱۰۰ درصدی روبرو شده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش چرخان، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به این سوال گفت: طبق گزارش‌هایی که به ما در دولت رسیده، خودروهای هیبریدی که به کشور وارد می‌شود واقعا هیبریدی نیستند و این خودروها معمولی بوده و مزایای گفته شده را ندارند. این خودروها معمولی هستند و در صورتی که خودروهای هیبریدی واقعی وارد کشور شوند، دولت آمادگی خود را برای همکاری های لازم اعلام می‌دارد.

اما نکته‌ای که شاید به صورت اشتباه به سمع و نظر رئیس جمهور رسانده‌اند این است که نه تنها خودروهای وارداتی فعلی “بد” نیستند بلکه خودروهای هیبریدی که در حال حاضر به کشور وارد می‌شوند واقعا هیبریدی بوده و از قضا از نوع بهترین خودروهای هیبریدی در دنیا هستند. حتی بسیاری از این خودروها در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا مهر تایید هیبریدی‌بودن را گرفته‌اند و بر این موضوع صحه گذاشته‌اند.

حتی اگر اینگونه به رئیس جمهور اطلاع داده باشند که خودروهای مذکور دارای چند مدل بوده و مدل سوخت فسیلی و هیبریدی دارند و خودروهای فسیلی وارد کشور می شود، باید گفت که حتی بسیاری از این خودروها که دارای نوع سوخت فسیلی هستند، در سالهای اخیر تولید نشده و صرفا نوع هیبریدی آنها تولید می‌شود و این بدین معنی است که حتی اگر قصد واردات آنها وجود داشته باشد، امکان آن وجود ندارد!

اما نکته دیگر که در پاسخ رئیس جمهور نهفته بود اشتباه در توصیف خودروهای هیبریدی است. خودروهای هیبریدی خودروهای تمام برقی بدون آلایندگی نیستند، بلکه ترکیبی از خودروهای الکتریکی و فسیلی هستند و به همین دلیل آلودگی اندکی دارند. اگر رئیس جمهور به دنبال واردات خودروهای بدون آلایندگی است باید نسبت به واردات خودروهای برقی اقدام نماید که البته در این صورت نیز شاهد اتفاقات خوب و مبارک خواهیم بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.