ب ام و ۷۶۷ il، ۱۶ سیلندری که هیچ گاه تولید نشد

ب ام و 767
قوانین سخت گیرانه آلایندگی و مصرف سوخت در دنیای امروز، پیشرانه های پرحجم را با مشکل رو به رو کرده است. جالب است بدانید شرکت «ب ام و» زمانی به توسعه پیشرانه ۱۶ سیلندر مشغول بوده است. باوجود این که پیشرانه های ۱۶ سیلندر بسیار نادر هستند و تنها به کادیلاک و بوگاتی محدود می شوند، ب ام و نیز مراحل آزمایش چنین پیشرانه هایی را آغاز کرده بود.
ب ام و 767
داستان از سال ۱۹۸۷ آغاز می شود؛ هنگامی که ب ام و مراحل توسعه پیشرانه ۱۶ سیلندری با نام «گلدفیش» را آغاز کرد. این پیشرانه بر پایه موتور ۱۲ سیلندر ب ام و در آن زمان ساخته شد و ۶٫۶ لیتر حجم داشت. حجم این پیشرانه با موتور ۱۲ سیلندر قرارگرفته در ب ام و M760i و رولزرویس گوست یکسان بود. موتور ۱۶ سیلندر ب ام و فاقد توربوشارژر بود و تنها ۴۰۲ اسب بخار قدرت تولید می کرد. شاید این میزان قدرت با معیارهای امروزی چندان قابل توجه نباشد اما نسبت به پیشرانه ۵ لیتری ۱۲ سیلندر M70B50 با ۲۹۵ اسب بخار قدرت، موفقیت مهمی به شمار می رفت.
ب ام و 767
پس از به پایان رسیدن مراحل توسعه، پیشرانه ۱۶ سیلندر روی ب ام و E32 750 Il نصب شد. این خودرو در شرکت ب ام و با کد ۷۶۷ Il گلدفیش یا Secret Seven شناخته می شد. پیشرانه خودرو آن قدر طویل بود که مهندسان مجبور به استفاده از سیستم خنک کاری در صندوق عقب شدند. این موضوع موجب طراحی ظاهری عجیب برای قسمت عقب خودرو و قرارگیری دو هواکش بزرگ روی گلگیرهای خودرو شد. پس از آزمایش ها و توسعه، خودرو به هیئت تصمیم گیرنده کمپانی سپرده شد. متأسفانه ایده ساخت این خودرو با مخالفت رو به رو شد و ب ام و ۷۶۷ il هیچ گاه به تولید تیراژ بالا نرسید. پیشرانه های ۱۲ سیلندر ب ام و نیز اکنون آخرین نفس های خود را می کشند و دیگر در مدل های جدید ب ام و قرار نخواهند گرفت.


ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Carscoops

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

مدیران 777 مدیران 777

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.