برلیانس های ثبت نامی بالاخره به دست مشتریان می رسد؟

برلیانس های ثبت نامی بالاخره به دست مشتریان می رسد؟
در روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از مخاطبان اسب بخار و مشتریان برلیانس های پارس خودرو، با ارسال پیام هایی اعلام کرده اند که گویا خودروهایشان قرار نیست به دستشان برسد و باید محصولات جایگزین را به عنوان نسخه های مختلف این برند چینی تولید داخل انتخاب کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با پیگیری های انجام شده از جانب « پایگاه خبری اسب بخار » مشخص شد که گویا برخی نمایندگی ها عدم امکان تحویل برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل پس از شهریور ۹۷ به مشتریان خود اعلام کرده اند و به آن ها گفته اند که در روزهای آتی طرح تبدیل خودروها منتشر خواهد شد. در تابستان سال جاری، شرکت پارس خودرو و سایپا پیش فروش برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل در پاییز ۹۷ انجام دادند و قرار بود که دعوتنامه های این سری ثبت نامی ها تا پایان آذر صادر شود. اما با آغاز دی ماه، همچنان این دعوتنامه ها صادر نشه و صحبت های برخی کارشناسان فروش این شرکت باعث شده تا مشتریان برلیانس نگرانتر از گذشته باشند.
بر اساس آنچه که به برخی مشتریان گفته شده است، حتی امکان تبدیل برلیانس سری H300 به H200 وجود ندارد و با توجه به طیف محصولات سایپا، احتمالا می توانند از میان تیبا، پراید، ساینا، چانگان CS35 و زوتی آریو محصولی جایگزین را انتخاب نمایند.
با جمع آوری گفته های این مشتریان که حرف های برخی نمایندگی ها را به ما اعلام کرده بودند، بر آن شدیم تا گفتگویی با روابط عمومی شرکت پارس خودرو داشته باشیم. با پیگیری های انجام شده مشخص شد که فعلا این صحبت ها به صورت رسمی مطرح نشده و تنها حدس و گمان برخی از عاملیت های پارس خودرو است. همچنین به خاطر تحریم ها و عدم امکان جابجایی پول با کشور چین برای تمام خودروسازان مشکلات به نسبت شدیدی پیش آمده و بدیهی است که تاخیرهای چند هفته ای تا چند ماه مجددا به مشتریان محصولات چینی تحمیل می شود. به گفته ی روابط عمومی پارس خودرو، با وجود امکان جابجایی پول و انجام مراحل خرید از چین، این قابلیت برای خودروسازان وجود ندارد و در حال حاضر تمام شرکت های خودرویی به فکر راه چاره هستند.
حتی برخی شنیده ها حاکی از آن است که ایران و چین به دنبال تاسیس بانکی مشترک هستند تا خودروسازان کشور بتوانند تعامل مالی را با طرف های چینی داشته باشند. بدیهی است که چنین اتفاقی ظرف چند هفته اتفاق نمی افتد و حتی احتمال داده می شود که این مسئله از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شود.
برلیانس های ثبت نامی بالاخره به دست مشتریان می رسد؟
با این حال تجربه ثابت کرده که در زمان طولانی شدن تاخیرها، شرکت های خودروسازی طرح تبدیل خودرو را به مشتریان پیشنهاد می دهند و بدیهی است که با توجه به شرایط فعلی، بروز این اتفاق برای مشتریان برلیانس دور از ذهن نخواهد بود. اما در فاز اول طرح های تبدیل هیچ اجباری برای تعویض خودروی ثبت نامی با گزینه های موجود وجود ندارد و حداقل خریداران برلیانس باید این حق را داشته باشند که تا زمان ممکن و شفاف شدن نتیجه ی مذاکرات، برای تحویل خودروی مورد نظرشان صبر کنند و شرکت هم سود تاخیر را به آن پرداخت نماید. البته بهترین راه، صداقت و شفاف سازی است که پارس خودرو و سایپا می توانند در قبال مشتریان برلیانس اتخاذ کنند تا آن ها اطمینان خاطر نسبت به برخورد مساوی و رعایت حقوق قانونی شان پیدا کنند.
در شرایط فعلی کشور و صنعت خودرو، باید این نکته را به خاطر داشت که شرکت های خودرویی می توانند با اعلام وضعیت اضطراری و اخذ مجوز برای آن، از قوانین و امتیازهای مربوط به آن استفاده نمایند و تا به این لحظه ثابت شده که حتی اعتراض ها و تجمع مشتریان در جلوی درب وزارت صمت، خودروسازی ها و سازمان حمایت هیچ نتیجه ی مثبت و به نفع مشتری نداشته است. جالب است بدانید که هفته ی گذشته تصویری از نامه ی سازمان حمایت جهت توقف صدور دعوتنامه و بازنگری قیمت سیتروئن C3 در فضای مجازی منتشر شد. اما با گذشت چند روز مشخص شد که گویا این نامه از جانب سازمان حمایت تکذیب شده و حتی به سایپا سیتروئن ارسال نشده است!

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.