امکانات ساینا باز هم تغییر کرد

ساینا
بازگشت تحریم ها به صنعت خودروسازی کشورمان، نه تنها پای بسیاری از خودروسازان معتبر جهان را از ایران برید و قراردادهای آن ها را به صورت یک طرفه لغو کرد، بلکه به بروز مشکل در تأمین قطعات خودروهای داخلی هم منجر شد.
افزون بر قطعات حساس و خاص که تکنولوژی ساخت آن ها در داخل کشور وجود ندارد، بسیاری از آپشن های ایمنی و رفاهی خودروها نیز قربانی شرایط اقتصادی خودروسازان شدند. حذف ترمز دیسکی عقب، کیسه هوای کناری، سان روف، رینگ آلیاژی، سنسور دنده عقب و موارد این چنینی در بسیاری از خودروهای پرتیراژ داخلی در یک سال اخیر دیده شده است. اما این پدیده حذف آپشن از کجا نشئت می گیرد؟
متأسفانه خودروسازان همچون دور قبلی تحریم ها با پایمال کردن حقوق مشتریان، به طور خودسرانه اقدام به حذف آپشن از خودروهای تحویلی می کنند. آن هم خودروهایی که در زمان فروش، با آپشن هایی مشخص به مشتریان معرفی شده بودند. خودروساز تحریم را بهانه می کند، اما از آن طرف، قطعه سازان می گویند که توان تأمین و داخلی سازی قطعه های خاص را دارند. درواقع شاید تحریم، دست آویز مناسبی برای کاستن از هزینه تولید هر خودرو و درنهایت سود بیش تر برای سازنده باشد. اما نکته جالب این که خودروسازان وطنی نه تنها به حقوق مصرف کننده احترام نمی گذارند، بلکه برای محصول و اعتبار برند خود نیز اندک ارزشی قائل نیستند. این به آن معناست که خودروساز حاضر است برای صرفه جویی در هزینه ساخت، به هر شکل ممکن دست به حذف آپشن ها بزند. حتا اگر این موضوع به قیمت از بین رفتن ارزش خرید محصول آن ها تمام شود.
شرکت «سایپا» از سال ۱۳۹۵، محصول جدیدی به نام ساینا را به بازار داخلی عرضه می کند. این خودرو که درواقع نه یک محصول جدید، بلکه فیس لیفت تیبا صندوق دار به شمار می آید، از ابتدای عرضه توانست با ظاهر زیباتر و امکانات رفاهی بیش تر، فروش موفقیت آمیزی را تجربه کند. ساینا باوجود برخورداری از ویژگی های مثبت نسبت به تیبا، اختلاف قیمت چندانی با این خودرو ندارد. بنابراین برای بسیاری از افرادی که در یک رده قیمتی بالاتر از پراید و تیبا، به دنبال خودرویی اقتصادی و مناسب می گردند، ساینا یکی از اصلی ترین گزینه های پیش روی آن هاست. به خصوص در شرایط امروز بازار که محصولات خانواده پژو و سمند با قیمت های گزاف ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خرید و فروش می شوند.
امکانات ساینا باز هم تغییر کرد
اما سایپا که در ۲ سال ابتدایی عرضه ساینا، بازخورد مناسبی از فروش آن دریافت کرده بود، از سال ۹۷ به آرامی به ایجاد تغییر در ظاهر و امکانات این خودرو روی آورد. نخستین فاز تغییرات ساینا به تزیینات خارجی این خودرو محدود می شد. فلاپ رکاب زیر درها که عامل تمایز آن با تیبا بود، یک باره از سوی سایپا حذف شد. همچنین برچسب مشکی رنگ ستون B که در ایجاد شخصیتی متفاوت برای ساینا نقش داشت، در مدل های ۹۷ برداشته شد. فلاپ درِ صندوق عقب که در بالای پلاک عقب نصب شده است نیز از حالت همرنگ با بدنه به صورت بی رنگ درآمد! با این حال، همان گونه که گفته شد، تغییرات مدل های ۹۷ ساینا تنها تغییراتی ظاهری بود و به فهرست امکانات این خودرو خدشه ای وارد نکرد.
اما از نیمه دوم سال ۹۷ با اوج گرفتن محدودیت های تحریمی در صنعت خودرو، رینگ آلومینیومی برای نخستین بار از ساینا حذف شد. گفتنی است که تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این نوع رینگ ها، دیگر صرفه ای برای خودروسازان داخلی ندارد. تا پایان سال ۹۷، ساینا تغییر خاصی به خود ندید. اما با شروع سال ۹۸، موج جدیدی از حذف آپشن ها در دو خودروساز وطنی به راه افتاد. همزمان با حذف بسیاری از آپشن های کاربردی محصولات ایران خودرو همچون دنا و پژو ۲۰۶، در این سو، سایپا نیز بار دیگر ساینا را آماج تیغ حذف آپشن های خود قرار داد. به تازگی در ساینا های تحویل تیر و مرداد ماه، تغییرات جدیدی مشاهده شده است که لازم دیدیم این موارد را به اطلاع مخاطبان برسانیم.
بنا به گزارش های موثق و تصاویر رسیده از خریداران، از این پس دیگر خبری از سنسور دماسنج هوا در ساینا نیست! این سنسور که در زیر آینه کناری قرار داشت و با اندازه گیری درجه هوای محیط بیرون، عدد آن را از طریق نمایش گر مرکزی خودرو به اطلاع سرنشینان می رساند، اکنون دیگر در ساینا وجود ندارد. درواقع شرکت سایپا، آینه کناری سنسوردار را با آینه معمولی بدون سنسور، جایگزین کرده است! اما دیگر تغییر جالب توجه در سایناهای جدید، نصب غربیلک فرمان پراید و تیبا بر روی آن هاست! فرمان ساینا از ابتدا، طرحی متفاوت با تیبا و پراید داشت. اما اکنون به نظر می رسد سازنده برای یکدست سازی در تولید و صرفه جویی بیش تر، از فرمان دو خودروی پرتیراژ پراید و تیبا برای ساینا استفاده کرده است. البته این مورد را نمی توان چندان مهم و تأثیرگذار تلقی کرد.
اما یکی دیگر از تغییرات بسیار مهم سایناهای تازه تحویل که در فضای مجازی هم سر و صدای زیادی به راه انداخته، حذف سنسورهای پارک عقب است! سنسور پارک، آپشنی کاربردی است که در زمان دنده عقب رفتن با خودرو به کار می آید. این آپشن در سال های اخیر به عضوی ثابت در خودروهای داخلی جدید تبدیل شده بود. اما اکنون می بینیم که همزمان با حذف این آپشن از روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سایپا نیز در جدیدترین تولیدات ساینا، قید نصب آن را زده است. البته حذف سنسور پارک هنوز قطعی نشده است و در این میان، بوده اند شماری از خریداران که خودروی خود را با سنسور تحویل گرفته اند. اما با توجه به تصاویر رسیده از خط تولید ساینا می توان احتمال حذف سنسور پارک را بسیار محتمل دانست.
امکانات ساینا باز هم تغییر کرد
دیگر تغییری که تنها در برخی از نسخه های تحویلی ساینا دیده می شود، جایگزین کردن رینگ ۱۴٫۰ اینچی این خودرو با رینگ ۱۳٫۰ اینچی تیبا است! درواقع گویی سایپا هر روز در تلاش است تا فاصله دو محصول تیبا و ساینا را کم تر کند. این موضوع اگرچه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما احتمال رخ دادن آن، به هیچ وجه دور از انتظار نیست! اما سایپا به جبران حذف این آپشن ها از روی ساینا، دست به ایجاد تغییراتی مثبت در نمونه های جدید این خودرو زده است. در مدل های جدید ساینا با جعبه دنده دستی، از سیستم صوتی با دیسپلی ضبط ساینا اتوماتیک استفاده شده است. این دیسپلی که ظاهری مشابه با دیسپلی سابق ساینا دنده ای دارد، افزون بر تمام قابلیت های سیستم سابق، به بلوتوث و امکان برقراری تماس مجهز شده است. همچنین صفحه کیلومتر در برخی از سایناهای تازه تحویل، همچون مدل های ۹۵ بار دیگر به رنگ سفید درآمده است تا با صفحه کیلومتر آبی رنگ تیبا تمایز داشته باشد.
این دو تغییرِ گفته شده و به خصوص ضبط مجهز به بلوتوث، اگرچه در ظاهر، حرکتی مثبت به نظر می آیند اما با در نظر گرفتن آپشن های مهم حذف شده از روی ساینا، چندان هم نمی توان دل به آن ها بست. چرا که ارزش مادی و معنوی سنسور دماسنج و سنسور پارک، به مراتب بیش تر از یک سیستم صوتی بلوتوث دار است. از سویی دیگر با هزینه ای اندک می توان آپشن بلوتوث را بر روی خودروهای فاقد آن، فعال کرد. اما هزینه نصب سنسورها به مراتب بیش تر است و نصب غیرفابریکی آن ها شاید چندان بی نقص نباشد. پرسش مهم دیگری که اکنون باید از سایپا پرسید این است که خرید ساینا با شرایط و امکانات کنونی، چه توجیهی نسبت به خرید تیبا با قیمت ارزان تر دارد؟


سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

مدیران 777 مدیران 777

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.