افزایش موج نارضایتی رانندگان خودروهای سنگین از محصولات جدید

کشنده چینی

تا پیش از سال ۱۳۹۷، رانندگان خودروهای سنگین و باری ایرانی بیشتر به سمت خرید و استفاده از کامیونت ها و کشنده های اروپایی، ژاپنی و کره ای می رفتند و از خریداری گزینه های چینی پرهیز می کردند. اما شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی باعث شده تا امروز محصولات با اصالت در حوزه خودروهای کار و تجاری به ندرت عرضه شوند و از سویی خودروهای چینی هر روز در نسخه ای جدید به رانندگان ایرانی معرفی گردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، پیش از آغاز تحریم ها رانندگان خودروهای باری تمایل داشتند تا با بودجه خود و شرایط اقساطی به سراغ خودروهای ولوو، اسکانیا، بنز، رنو، ایسوزو، هیوندای و سایر برندهای مطرح بروند و حتی با هزینه ای کمتر، تن به خرید خودروهای چینی ندهند. نشان تجاری «سی اند سی» که اصالت چینی دارد و کیفیت آن توسط بسیاری از کارشناسان صنایع حمل و نقل تایید می شود، هیچ گان نتوانست تا رانندگان ایرانی را به شکل گسترده به سمت خود بکشاند. همچنین FAW هم که با تیراژ زیادی در سیبا موتور تولید می شد، هرگز در بحث رضایت مشتریان و تقاضا به پای خودروهای گران تر و اصیل نرسید و با وجود قیمت کمتر نتوانست تا بازار حداکثری را به خود اختصاص دهد.

قطعا می دانید که موج افزایش قیمت خودروها تنها برای محصولات سواری نیست و در بخش خودروهای کار و تجاری هم دیده می شود. در حال حاضر برای کشنده و کامیونت های اروپایی و یا با اصالت ژاپنی و کره ای قیمت های بسیار بالایی اعلام می شود و این در حالی است که اکثر قشر رانندگان، صرفه اقتصادی را برای خرید و کار کردن با این خودروها نمی بینند. از سویی در شرایطی که خودروهای با کیفیت و اصیل کشنده و کامیونت قیمت های نجومی دارند و تا حدی کم یاب هم شده اند، برخی خودروسازان داخلی با معرفی گزینه های چینی سعی دارند تا در بازار کمتر از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حضور داشته باشند. در حال حاضر رانندگان خودروهای کشنده می توانند با چنین بودجه ای به سراغ خودروهایی مانند دافران H7 (چنگ لانگ H7)، سیتراک، سینوتراک، هوو، فوتون و… بروند که قطعا در بحث کیفیت و کارایی قابلیت های خودروهایی مانند ولوو، اسکانیا، بنز و رنو را به نمایش نمی گذارند.

با توجه به این قیمت ها که برای خودروهای کشنده و کامیونت چینی اعلام می شود، حداقل توقع رانندگان این است تا خدمات پس از فروش گسترده ای برای این محصولات در کشور وجود داشته باشد و از سویی کیفیت آن ها و وضعیت فنی شان مطابق با نیاز رانندگان ایرانی در نظر گرفته شود. کیفیت نه چندان بالای کشنده های چینی، هزینه نگهداری بالا، قطعات و لوازم مصرفی گران قیمت، حساسیت خودروها به شرایط آب و هوایی ایران و… از دلایلی است که امروز موج نارضایتی رانندگان خودروهای سنگین را در فضای مجازی به راه انداخته است.

قطعا می دانید که در خودروهای سنگین، کیفیت و عملکرد مناسب بسیار مهم تر هستند و اهمیت این موضوعات بیشتر از خودروهای سواری در آن ها احساس می شود. زیرا اگر قرار باشد که یک راننده هزینه میلیاردی را برای یک کشنده و یا کامیونت بپردازد و در آینده با هزینه های نگهداری بالا و یا عملکرد نامطلوب مواجه شود، با مشکلات اقتصادی و عدم هماهنگی هزینه ها و درآمد برخورد می کند. با این وجود می بینیم که اکثر عرضه کنندگان خودروهای کشنده و کامیونت چینی کمترین توجه را به این موضوعات ندارند و تنها با اعلام هزینه های میلیاردی، خودروهایی را به بازار می آورند که رانندگان آنچنان از آن ها راضی نیستند.

یکی از نکاتی که باعث ناراحتی رانندگان خودروهای سنگین در فضای مجازی شده است، اعلام اطلاعات نادرست در حین خرید به مشتریان این دسته از خودروها است. به عنوان مثال در برخی تبلیغات دافران H7 دیده شده که این کشنده را هلندی معرفی کرده اند و اصالت چینی آن انکار شده است. برخی دیگر از محصولات جدید هم با امکاناتی معرفی می شوند که گویا پیش از آن در بازار ایران، تجربه استفاده از این آپشن ها وجود نداشته و این ماجرا به شکلی مطرح می گردد که حتی خودروهای چینی مونتاژ ایران، به مراتب کامل تر و با کیفیت تر از نسخه های بازار چین هستند. اما در واقعیت با کمی تحقیق متوجه می شوید که این دسته از خودروهای جدید به هیچ وجه گزینه ای کامل و متفاوت از نسخه چینی نیستند و کمپانی سازنده چینی نمونه های کامل تر، قوی تر و با کیفیت تری را هم برای این سری از محصولاتش ارائه داده است.

در حال حاضر خواسته عموم رانندگان خودروهای سنگین، تسهیل در واردات کشنده های کارکرده است و می خواهند تا با توجه به حساسیت های خودروهای کار و تجاری، دستگاه های نظارتی دقت بیشتری را در صدور مجوز عرضه کشنده ها و کامیونت های چینی داشته باشند.

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.