اطلاعات جدید در مورد بی وای دی هان برقی و پلاگین هیبرید منتشر شد

بی وای دی هان برقی

مدتی پیش «بی وای دی» تصاویری از مدل «هان» منتشر کرد؛ سدانی لوکس که اعلام شد به زودی در نسخه های برقی و پلاگین هیبرید به تولید خواهد رسید.

مدیران 777 مدیران 777

اکنون اطلاعات مهمی درباره نسخه برقی این خودرو منتشر شده است. هان الکتریکی (EV) با هربار شارژ مسافت ۶۰۵ کیلومتر را می پیماید. این عدد برای یک سدان الکتریکی چینی عجیب به نظر می رسد، اما با توجه به این که کمپانی سازنده بی وای دی است و تخصص این کمپانی در ساخت خودروهای برقی آوازه ای جهانی دارد، پس باید انتظار داشت بهترین عملکرد خودروهای برقی چینی مربوط به بی وای دی باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با توجه به اطلاعت منتشرشده بی وای دی هان الکتریکی در دو نسخه تولید خواهد شد. نسخه پایه مجهز به یک باتری و نسخه بالاتر دو باتری دارد. در نسخه تک باتری بی وای دی هان مسافت ۵۵۰ کیلومتر را با هربار شارژ طی می کند و در نسخه دو باتری این خودرو طی مسافت ۶۰۵ کیلومتری را خواهد داشت. نسخه پلاگین هیبرید هان هم با نام بی وای دی هان DM فقط با قدرت باتری برقی می تواند ۸۱ کیلومتر را بپیماید.

بی وای دی هان برقی

آن طور که مشخص است این سدان چینی براساس الگوی معروف «چهره اژدها»ی کمپانی بی وای دی طراحی شده و از سویی با برخی ویژگی های ظاهری جدید نسبت به دیگر محصولات این خودروساز همراه شده است؛ خطوط جدید طراحی جلوپنجره، چراغ ها، سپرها و… بیانگر این مسئله است. همچنین بی وای دی برای لوکس تر نشان دادن این خودرو از دستگیره های مخفی برای درها استفاده کرده و تا حدی سعی کرده، در بحث ویژگی های ظاهری، رقابتی عمل کند. نکته قابل اشاره این است که نمای جلو و تا حدی نمای عقب بی وای دی هان برقی و هیبریدی با هم متفاوت است.

با توجه به فاصله محوری ۲۹۴۰ میلی متر بی وای دی هان می توان آن را در رده خودروهای کلاس E قرار داد. اکثر خودروهای کلاس E بازار جهانی فاصله محوری در بازه ۲۹۰۰ تا ۲۹۸۰ میلی متر دارند و خودروهایی چون مرسدس بنز کلاس E، ب ام و سری ۵، آئودی A6 و… در این رده قرار می گیرند.

خبرهای منتشرشده در خصوص بی وای دی هان الکتریکی حاکی از آن است که در ساخت باتری های این خودرو از آخرین تکنولوژی بی وای دی استفاده شده است. این باتری بالاترین چگالی جرمی انرژی را دارد. به بیان ساده تر، این باتری ها بیش ترین میزان انرژی را نسبت به جرم خودشان دارند. بهبود این واحد در ساخت باتری های خودرو از آن جهت حائز اهمیت است که می توان با وزن کم ترِ باتری انرژی قابل قبولی از آن دریافت کرد.

بی وای دی هان برقی

اطلاعات بی وای دی هان الکتریکی

همان طور که اشاره شد بی وای دی هان الکتریکی در دو نسخه تک باتری و دو باتری تولید خواهد شد. موتور برقی جلو، که در هر دو نسخه مشترک است، توان تولید ۲۱۹ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتن متر را دارد و میزان مصرف در این موتور ۱۴٫۱ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. موتور برقی جلو توان تولید ۲۶۸ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و مصرف انرژی در این موتور ۱۵٫۴ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با این اعداد می توان نتیجه گرفت در نسخه دو موتوره بی وای دی هان الکتریکی قدرت ۴۸۷ اسب بخار و گشتاور ۶۸۰ نیوتن متری را داریم.

اطلاعات بی وای دی هان پلاگین هیبرید

در این نسخه یک موتور بنزینی ۲ لیتری داریم که توان تولید ۱۸۹ اسب بخار را دارد. موتور برقی در این خودرو ۲۴۱ اسب بخار است و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند و در مجموع با ۴۳۰ اسب بخار قدرت در نسخه پلاگین هیبرید این خودرو می تواند شتاب زیر ۵ ثانیه را برای خود ثبت کند.

اکنون باید منتظر اطلاعات تکمیلی در مورد بی وای دی ماند، اما آن چه تا به حال درباره این خودرو در هر دو نسخه برقی و پلاگین هیبرید می دانیم نشان می دهد بی وای دی همچنان در میان چینی ها متخصص ساخت خودروهای برقی و هیبرید است و می تواند در این خصوص با غول های خودروسازی مثل تسلا وارد رقابت شود.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.