تست و بررسی برلیانس H330

برلیانس H330

صنعت خودرو ایران همواره طی سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی اساسی شده است. این تغییرات، که بیشتر به‌واسطه تصمیم‌های سیاسی بین‌المللی صورت گرفته، موجب شده شاهد عرضه محصولات گوناگون توسط برندهای مختلف جهانی در کشور باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما متأسفانه طی سال‌های گذشته، با توجه به محدود شدن روابط خارجی خودروسازان، شاهد ورود و سرمایه‌گذاری کلان چینی‌ها در این بخش از صنعت شده‌ایم. شرکت «پارس‌خودرو»، که سابقه درخشانی در زمینه تولید و مونتاژ خودروهای با کیفیت ژاپنی داشته، در سال ۱۳۹۴ برای سهم‌خواهی از این بخش اقدام به توسعه سبد محصولات خود با برند تجاری «برلیانس» کرد. در واقع همکاری مشترک پارس‌خودرو و برلیانس چین منتج به تولید و مونتاژ چندین مدل از این برند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به برلیانس سری H300 و H200 کرد. همچنین در همان اوایل شروع همکاری مشترک شاهد عرضه محدود نسخه کراس‌اوور V5 نیز از این برند بودیم که با استقبال چندانی از سوی بازار همراه نشد.

برلیانس H330

پایگاه خبری اسب بخار، شاید بتوان گفت محبوب‌ترین سری از تولیدات برلیانس در بازار ایران به سری H300 تعلق دارد که با دو نسخه سدان و هاچ‌بک توانسته نقش پررنگی در بازار چینی‌ها ایفا کند. ما نیز در این مقاله قصد داریم به‌سراغ نسخه سدان این محصول، که با نام H330 شناخته می‌شود، برویم و به بررسی فنی و ویژگی‌های آن بپردازیم.

برلیانس H330

تاریخچه برلیانس

شرکت «برلیانس آتو» در سال ۱۹۹۲ توسط «یانگ رونگ» تأسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تولید و مونتاژ مینی‌بوس آغاز کرد. پس از گذشت چندسال، در سال ۲۰۰۳، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند برای توسعه فعالیت‌های خود قرارداد مشترکی با «ب‌ام‌و» آلمان امضا کنند تا از این پس به تولید و مونتاژ این برند آلمانی در کشور چین بپردازند. همین موضوع شروع یک دگرگونی در شیوه فعالیت‌های این شرکت بود. از همین‌رو، در سال ۲۰۰۷، برلیانس تصمیم گرفت به بازار اروپا ورود کند، اما به‌دلیل عدم تجربه کافی و همچنین نداشتن محصولی باکیفیت و ایمن با شکست مواجه شد. این شکست باعث شد برلیانس در زمینه طراحی و توسعه محصولات خود تلاش جدی‌تری را به‌کار بگیرد. سرانجام در سال ۲۰۱۲ برلیانس توانست عنوان ششمین تولیدکننده بزرگ چین را از آن خود کند.

برلیانس H330

همکاری مشترک برلیانس و ب‌ام‌و نیز درنهایت موجب تزریق رگه‌هایی از چهره محصولات ب‌ام‌و در تولیدات برلیانس شد. از همین‌رو، همزمان با ورود برلیانس به بازار ایران، این مورد بسیار مورد توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفت. البته ناگفته نماند که همین شباهت‌های جزئی نیز تأثیر قابل‌توجهی در مقبولیت برلیانس در میان خریداران ایرانی داشت، زیرا به‌جرئت می‌توان گفت محصولات برلیانس در زمان ورود به بازار ایران، نسبت به رقبای هموطن خود، از ظاهری مدرن‌تر و شکیل‌تر برخوردار بودند.

برلیانس H330

نگاهی به طراحی ظاهری

همان‌طور که گفته شد سری H300 برلیانس در دو نسخه هاچ‌بک و سدان به بازار عرضه می‌شود که در بخش طراحی ظاهری تنها در نمای بخش عقب، به‌دلیل اضافه شدن صندوق بار، با یکدیگر تفاوت دارند. البته در نمای جلو نیز تفاوت‌های اندکی در طراحی سپر مشاهده می‌شود. با این حال، خودروی مورد نظر، که از نوع سدان است، در نمای جلو دارای جلوپنجره‌ای بیضی شکل است که در دل خود طرحی مشابه به جلوپنجره کلیوی ب‌ام‌و را جا داده است. نسخه سدان از حالت تهاجمی کمتری در طرح سپر برخوردار است. این موضوع در قسمت زیرین سپر و دریچه ورودی هوا به موتور بیشتر نمود پیدا می‌کند.

برلیانس H330

در نمای کناری نیز بارزترین نکته‌ای که خودنمایی می‌کند خطوط حجیم نقش‌بسته روی درها و گلگیرهاست که بدنه‌ای نسبتاً عضلانی را رقم زده‌اند. این موضوع باعث می‌شود برلیانس چهره‌ای اسپرت‌تر نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار داشته باشد. نمای عقب برلیانس H330 نیز نسبت به بخش‌های دیگر از طرحی ساده‌تر پیروی کرده که سبب شده روحیه‌ای ملایم‌تر از آن به نمایش گذاشته شود. چراغ‌های عقب این خودرو نسبت به فضای صندوق کمی کوچک به نظر می‌رسند که همین موضوع باعث می‌شود سادگی طرح بیش از پیش نمایان شود. البته دیفیوزر مشکی‌رنگ نصب‌شده در قسمت زیرین سپر تاحدودی به منظور رفع سادگی تعبیه شده است، اما اگر در میان آن قسمتی به خروجی اگزوز اختصاص داده می‌شد قطعاً می‌توانست چهره‌ای اسپرت‌تر را به نمایش بگذارد.

برلیانس H330

نگاهی به طراحی فضای کابین

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات برلیانس فضای درون کابین آن‌هاست که نسبت به رقبای هم‌رده از طراحی متفاوت برخوردار است. همچنین رنگ کِرِم درنظر گرفته‌شده برای تریم داخلی این خودرو از دیگر مواردی است که سبب شده نظر خریداران به آن جلب شود. از آن‌جایی که خودروی موردنظر بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، می‌توان به‌خوبی متوجه کیفیت و دقت مونتاژ قطعات درون کابین شد. از این‌رو می‌توان گفت با مشاهده قطعات و ادوات پرمصرف با افت چندانی در کیفیت همراه نبوده و همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند. از سوی دیگر، صندلی‌های به‌کار رفته در این خودرو به‌گونه‌ای است که راحتی نسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند، اما روکش پارچه‌ای صندلی‌ها از کیفیت چندان بالایی برخودار نبوده و پس از گذشت حدود ۳ سال قسمت‌هایی از آن مستهلک شده‌اند. به‌دلیل فضای کافی برای سرنشینان عقب، ارتفاع مناسب سقف و راحتی صندلی‌ها، برلیانس H330 سدانی است که می‌تواند برای سفرهای طولانی‌مدت نیز خودرویی مناسب باشد. نکته مهم دیگر، فضای بسیار مناسب صندوق عقب بوده که باتوجه به ابعاد کلی خودرو، بسیار قابل توجه است. یکی دیگر از مواردی که در کابین این خودرو مشهود است، میدان دید مناسب است که از محیط اطرف خودرو در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌گیرد.

برلیانس H330

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از مزایای برلیانس نسبت به سایر گزینه‌های هم‌قیمت در بازار امکانات رفاهی بیشتری است: دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، فرمان کمک برقی، تهویه مطبوع برقی، ترمز جلو و عقب دیسکی ABS و EBD، سانروف، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، تنظیم الکتریکی آینه‌ها، مه‌شکن جلو و باز شدن خودکار در‌ها هنگام تصادف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، قابلیت تنظیم نور صفحه‌ کیلومترشمار، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ریموت، تنظیم برقی آینه‌های کناری و…

برلیانس H330

ویژگی‌های فنی پیشرانه

برلیانس سری H300، در مدت زمان عرضه، یک‌بار دستخوش تغییر در مشخصات فنی پیشرانه شد. از این‌رو، در ابتدا پارس خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری با حداکثر توان خروجی معادل ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه را روانه بازار کرد. اما پس از گذشت حدود دو سال از عرضه آن اقدام به ارتقای پیشرانه کرد و برلیانس را با پیشرانه ۱٫۶ لیتری روانه بازار کرد. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۶۵۴ سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. برلیانس برای این خودرو دو نوع جعبه‌دنده ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک را درنظر گرفته است. به همین دلیل طیف بیشتری از خریداران می‌توانند به‌سراغ این خودرو بروند. لازم به‌ذکر است که جعبه‌دنده اتوماتیک این خودرو محصول شرکت «هیوندای پاورتک» است که از کیفیت قابل‌قبول و ضریب اطمینان بالایی برخوردار است.

برلیانس H330

تجربه رانندگی

با روشن کردن پیشرانه و قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو شروع به حرکت می‌کنیم. شتاب نسبی این خودرو پس از گذشت بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر قابل‌قبول بوده و می‌تواند انتظارات کاربری‌های روزانه و شهری را برآورده سازد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که خودروی مورد نظر در شرایط نگهداری چندان مناسبی نبوده و مالک آن سرویس‌های ادواری را به‌صورت منظم انجام نداده است. به همین دلیل افت توان و کیفیت در این خودرو بیش از انتظار مشاهده می‌شود، اما با این حال، نمی‌توان گفت برلیانس H330 خودرویی است که پس از گذشت چند سال با افت قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.

برلیانس H330

سواری نرم و بی‌صدا از مشخصه‌های اصلی برلیانس بوده که این موضوع را می‌توان در نسخه کارکرده نیز مشاهده کرد. نکته قابل‌توجه بی‌صدا بودن داشبورد و ادوات داخل کابین است که باتوجه به میزان کارکرد از ویژگی‌های مثبت این خودرو به‌شمار می‌رود. همچنین یکی از مزیت‌های این خودرو، نسبت به رقبای هم‌رده، فرمان برقی آن بوده که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. فرمان‌پذیری و هندلینگ خوب در کنار تعویض‌دنده نرم و بدون کوبش جعبه‌دنده ۴ دنده هیوندای پاورتک سبب شده برلیانس پس از گذشت ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز همچنان خودرویی مطمئن در بازار کارکرده به‌شمار رود.

برلیانس H330

از نظر ایمنی نیز برلیانس در وضعیت قابل‌قبولی به‌سر می‌برد. دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو در این خودرو تعبیه شده، همچنین سیستم ترمز دیسکی برای جلو و عقب، که مجهز به ABS و EBD است، به‌خوبی عمل کرده و احساس اطمینان را به راننده منتقل می‌کند. نکته منفی‌ای که در این خودرو وجود دارد سر و صدای اضافی آن است که از قسمت جلوبندی خودرو با عبور از دست‌اندازهای شدید در خیابان‌ها به گوش می‌رسد که البته باتوجه به آسفالت‌های نه‌چندان خوب شهر، این موضوع به یک امر عادی تبدیل شده است. اما این نشان می‌دهد که برلیانس نیز مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی با ضعف در قسمت جلوبندی همراه است که در صورت عدم مراقبت و رسیدگی منظم می‌تواند پس از گذشت مدتی دردساز شود.

برلیانس H330

 همچنین به‌دلیل تنظیم نبودن بالانس چرخ‌ها، فرمان خودرو با عبور از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی دچار لرزش و کشیدگی به سمت راست می‌شود. اما درکل می‌توان گفت سواری این خودرو از بسیاری از خودروهای هم‌رده با کارکرد مشابه بهتر بوده و با توجه به امکانات رفاهی مناسب، گزینه‌ای منطقی برای خرید به‌شمار می‌رود. البته به این نکته هم باید توجه داشت که قطعات یدکی برلیانس در بازار کمی با سختی پیدا می‌شود و از قیمت بالاتری نسبت به سایر گزینه‌ها برخوردار است که این موضوع می‌تواند یکی از نکات منفی در خصوص آن باشد.

برلیانس H330

نتیجه‌گیری

در نتیجه‌گیری کلی از برلیانس H330 ، در ابتدا می‌توان به وضعیت بازار این خودرو اشاره کرد. از آن‌جایی که مدتی است به‌دلیل بروز مشکلات و به تعلیق درآمدن فعالیت برلیانس در ایران، این خودرو توقف تولید شده است، نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار کمتر پیدا می‌شود. اما با این‌حال، نسخه سدان برلیانس سری H300 هم‌اکنون با قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این درحالی است که نمونه‌های کارکرده این خودرو را می‌توان با قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز خریداری کرد. از این‌رو، برلیانس محصولی است که درحال‌حاضر می‌تواند طیف وسیعی از خریداران را پوشش دهد. همچنین از آن‌جایی که این خودرو در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود حق انتخاب برای خریداران بیشتر است.

درحال‌حاضر، وضعیت خدمات پس از فروش پارس‌خودرو برای محصولات برلیانس در وضعیت مناسبی قرار دارد که این موضوع می‌تواند اطمینان‌خاطر دوچندانی برای مالکان و یا کسانی‌که قصد خرید محصولات برلیانس را دارند به‌شمار رود. اما بار دیگر باید به این موضوع اشاره کرد که قیمت قطعات این خودرو نسبت به خودروهای هم‌رده داخلی بالاتر است که این موضوع در هزینه نگهداری بلندمدت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

همچنین شما می توانید ویدیو تست و بررسی برلیانس H330 را مشاهده کنید.

برلیانس H330

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.