تویوتا کرولا GR، سه سیلندر و 300 اسب بخار قدرت!

کرولا GR

تویوتا کرولا GR جدیدترین محصول تویوتاست که یکی از جذاب ترین محصولات اسپرت تویوتا به حساب می آید و مشخصات فنی خیره کننده ای را ارائه می دهد.

مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

سری محصولات GR تویوتا در واقع سری اسپرت و پرفورمنس این کمپانی به حساب می آید که نسبت به نسخه های استاندارد، قدرت بیش تر و ظاهر اسپرت تری دارند. کمپانی زیرمجموعه تویوتا تحت نام Toyota Gazoo در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد تا تویوتا هم مثل دیگر رقبای بزرگ خود محصولات اسپرت تر و جذاب تر را با پسوندی مستقل روانه بازار کند. در این محصولات GR مخفف Gazoo Racing است که این نام را برای نام تیم رالی تویوتا نیز شنیده بودیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مشخصات فنی تویوتا کرولا GR

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه تویوتا با کد G16E-GTS را داریم که یک پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است و توان تولید نهایت قدرت ۳۰۰ اسب بخار (در دور ۶,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر (بین دورهای ۳,۰۰۰ تا ۵,۵۰۰ rpm) را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی (با انطباق دور پیشرانه) به تمام چرخ ها منتقل می شود و قابلیت تنظیم توزویع قدرت بین محورهای جلو و عقب را هم در این خودرو داریم.

کمپانی تویوتا هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی این خودرو منتشر نکرده است و در حال حاضر، نمی دانیم این خودرو چه شتاب و حداکثر قدرتی دارد. تویوتا یاریس GR در کم تر از ۵.۵ ثانیه شتابگیری می کرد و سرعت آن روی ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. حالا اگر تویوتا کرولا GR را در نظر بگیریم با موتور با همان حجم اما قدرتمند تر مواجه ایم و البته وزن بیش تری را هم در این خودرو داریم. در مجموع، پیش بینی می شود عملکرد فنی در کرولا GR کمی بهتر از یاریس GR باشد.

چه چیز تویوتا کرولا GR را خاص می کند؟

تویوتا کرولا GR بر مبنای پلتفرم ارتقایافته تویوتا موسوم به GA-C ساخته شده است و از مشخصات این پلتفرم اضافه شدن نقاط جوش بیش تر برای تقویت استحکام شاسی و بدنه است. کاپوت و پنل های درهای جلو آلومینیومی هستند تا وزن کم تری را در این خودرو داشته باشیم و قطعات اضافه تری را در کناره ها برای تقویت آیرودینامیک بدنه داریم تا چسبندگی در این هاچ بک اسپرت بیش تر شود.

کرولا GR
کرولا GR

سیستم تعلیق در جلو مک‌فرسون و در عقب دوجناغه است و رینگ های ۱۸ اینچی مشکی و مخصوص به این مدل را در تویوتا کرولا GR می بینیم که لاستیک های مخصوص میشلن دور این رینگ های جذاب می آید. در جلو روترهای ترمز ۱۴ در ۱.۱ اینچی با کلیپرهای چهار پیستونه را داریم و در عقب سایز روتر ۱۱.۷ در ۰.۷ اینچ است و کلیپرهای دو پیستونه ترمزگیری را انجام می دهند. با این اوصاف دریافتیم که کرولا GR خودرویی است که نه تنها پیشرانه ای قدرتمند و متفاوت دارد بلکه از نظر پلتفرم و باقی المان های فنی خودرویی متفاوت و خاص است.

کابین تویوتا کرولا GR

کابین کرولا GR
کابین کرولا GR

درون کابین کرولا GR یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی در جلوآمپر دیجیتال را نمایش می دهد. این صفحه نمایش علاوه بر نشان دادن اطلاعات خودرو حالت رانندگی، سرعت و فشار توربو را هم نشان می دهد. علاوه بر این، یک صفحه نمایش ۸ اینچی در وسط سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد. روی فرمان نشان GR را داریم و دیگر عناصر داخل کابین ساده هستند و این همان چیزی است که از یک هاچ بک اسپرت انتظار داریم.

کرولا GR در دو تریم Core و Circuit Edition عرضه می شود. در تریم Core صندلی های مخصوص اسپرت با رنگ مشکی و نقره ای را داریم. در این تریم امکانات دیگری نظیر گرم کن صندلی و فرمان، سیستم صوتی استریو، شارژر بی‌سیم گوشی و… را داریم. اما در تریم بالاتر یعنی Circuit Edition سقف مخصوص فیبرکربنی و کلیپرهای مخصوص قرمزرنگ المان هایی هستند که این خودرو را از تریم پایه متمایز می کند. در تریم Circuit دیفرانسیل لغزش محدود به صورت استاندارد به کار رفته اما در تریم Core این قابلیت با پرداخت مبلغ اضافی قابل سفارش است.

هنوز قیمت این دو تریم از کرولا GR مشخص نیست، اما می دانیم که نسخه Core اواخر امسال عرضه می شود و عرضه نسخه Circuit Edition سال آینده انجام خواهد شد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Motor1

تویوتا کرولا GR چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه تویوتا با کد G16E-GTS را داریم که یک پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است و توان تولید نهایت قدرت ۳۰۰ اسب بخار (در دور ۶,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر (بین دورهای ۳,۰۰۰ تا ۵,۵۰۰ rpm) را دارد.

تویوتا کرولا GR با چه تریم هایی و چه زمان عرضه می شود؟

تویوتا کرولا GR با دو تریم Core و Circuit Edition عرضه می شود که هنوز قیمت این دو تریم از تویوتا کرولا GR مشخص نیست، اما می دانیم که نسخه Core اواخر امسال عرضه می شود و عرضه نسخه Circuit Edition سال آینده انجام خواهد شد.

انتقال قدرت در تویوتا کرولا GR چگونه انجام می شود؟

قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی (با انطباق دور پیشرانه) به تمام چرخ ها منتقل می شود و قابلیت تنظیم توزویع قدرت بین محورهای جلو و عقب را هم در این خودرو داریم.

۲ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.