تویوتا یاریس GR با قدرتمندترین پیشرانه 3 سیلندر جهان معرفی شد

تویوتا یاریس GR

با وجود این که «تویوتا یاریس» در سگمنت خود چندان خودروی جذابی به شمار نمی رود، اما این روند با معرفی مدل GR از یاریس تغییر خواهد یافت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اولین بار در سال ۲۰۱۷ بود که تویوتا خودروی مفهومی GRMN را با پیشرانه سوپرشارژ معرفی کرد. نسل جدید تویوتا یاریس چند ماه پیش معرفی شد و اکنون نسخه قدرتی GR نیز به خانواده یاریس افزوده شده است. احتمالاً در آینده ای نزدیک مدل GRMN نیز معرفی می شود.

تویوتا یاریس GR

ویژگی های فنی

با بهره گیری از پیشرانه قدرتمند، جعبه دنده دستی و سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ ها، تویوتا یاریس GR یک خودروی کوچک اسپرت تمام عیار محسوب می شود. پیشرانه ۲۵۷ اسب بخاری یاریس GR، قدرتمندترین پیشرانه ۳ سیلندر تولیدی جهان است. گشتاور این پیشرانه ۱.۶ لیتری نیز به ۳۶۰ نیوتن متر می رسد که در نوع خود بی نظیر است.

تویوتا یاریس GR

انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ دنده دستی به دو دیفرانسیل انجام می گیرد. با وجود اضافه شدن یک دیفرانسیل تورزن لغزش محدود، وزن تویوتا یاریس GR به ۱۲۸۰ کیلوگرم می رسد. سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در یاریس GR کم تر از ۵.۵ ثانیه انجام می گیرد. بیشینه سرعت در این خودروی اسپرت جذاب نیز به ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

تویوتا یاریس GR

 تویوتا یاریس GR، که در اتوسالن توکیو معرفی شده، با همکاری تیم رالی WRC تویوتا طراحی و تولید شده است. بدنه این خودرو برای وزن کم تر، از جنس آلومینیوم و پلیمر فیبرکربن ساخته شده است. سیستم تعلیق در قسمت جلو از نوع مک فرسون طراحی شده و در قسمت عقب از تعلیق طبق دوبل جناغی استفاده شده است. بدنه سه در خودرو با کاهش ارتفاع ۹۱ میلی متری رو به رو شده و درها بدون قاب طراحی شده است.

تویوتا یاریس GR

افزون بر این، رینگ های ۱۸ اینچی نیز ظاهر اسپرت تری به یاریس GR بخشیده است. حالت های مختلفی برای رانندگی درنظر گرفته شده که شامل نرمال، اسپرت و پیست می شود. در حالت نرمال، توزیع گشتاور بین جلو و عقب به صورت ۶۰ به ۴۰ انجام می گیرد. در حالت اسپرت، توزیع گشتاور بین دیفرانسیل جلو و عقب به ۷۰ به ۳۰ تغییر می یابد و در حالت پیست، توزیع گشتاور بین دو دیفرانسیل به صورت یکسان انجام می گیرد. در حالت عادی نیز با توجه به شرایط، بیشینه گشتاور بین چرخ های عقب و جلو توزیع می شود.

تویوتا یاریس GR

قیمت

تویوتا مدل GR یاریس را در خط تولید Motomachi می سازد. این خط تولید مخصوص خودروهای GR تویوتا راه اندازی شده است. در ژاپن مدلFirst Edition با قیمت ۳۶,۱۰۰ دلار عرضه می شود و با سفارش رینگ های مخصوص BBS و تجهیزات بیش تر قیمت به ۴۱,۶۰۰ دلار می رسد. تویوتا یاریس GR در بازار اروپا با ۲۵۷ اسب بخار قدرت عرضه می شود درحالی که قدرت این خودرو در بازار ژاپن به ۲۶۸ اسب بخار می رسد.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Motor1

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.