معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و

معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و
معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و

نام‌ها در دنیای خودروها اهمیت دارند، تقریباً هر نام و مدل خودرو داستان یا مفهومی پشت خود دارد. به دلیل روش نام‌گذاری انواع مدل های خودرویی محبوبیت آن ها در میان مشتریان دو چندان می شود. در این مقاله قصد داریم شیوه نام گذاری برند ب ام و (BMW) را بررسی کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ب ام و شرکت سازنده خودروی آلمانی، برای مدل‌های خود از قوانین نام‌گذاری متفاوتی استفاده می‌کند، در واقع، ب ام و یک بخش تعیین نام و شناسایی خودروهای استراتژیک دارد تا به نام‌گذاری مدل‌های خود بپردازد. بیایید به‌صورت دقیق سیستم نام‌گذاری ب ام و را بررسی کنیم.

رمزگشایی سیستم نام گذاری ب ام و برای خودروها

ب ام و انواع فراوانی از خودروها ارائه می‌دهد، هر مدل ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از دیگران متمایز می‌کند. یکی دیگر از عوامل تفاوت بین مدل‌های مختلف، سیستم نام‌گذاری ب ام و است.

مدل‌های ب ام و از دوران قدیم از سیستم نام‌گذاری خاصی پیروی می‌کرده‌اند؛ به عنوان مثال، تمام خودروهای ساخته شده توسط ب ام و قبل از جنگ جهانی دوم با عنوان ۳۰۰ مشخص می‌شدند، عبارت ۱۰۰ به موتورهای هواپیما اختصاص داده می‌شد و مدل‌های با عنوان ۲۰۰ برای موتورسیکلت‌های ب ام و بودند.

در دهه هفتاد، ب ام و از یک قاعده نام‌گذاری متفاوت استفاده کرد و مدل‌هایی مانند ۵۲۰i را معرفی کرد. در این جا، عدد ۵ به معنای این بود که خودرو یک سری ۵ است، عدد ۲۰ به معنای مجهز بودن به موتور ۲.۰ لیتری بود و حرف I به معنای استفاده از سیستم تزریق سوخت بنزین بود.

معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و
معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و

امروز، قاعده نام‌گذاری ب ام و همچنان مشابه است، به این صورت که عدد اول برای بخش و سری مدل استفاده می‌شود. علاوه بر این، هر چه عدد بزرگ تر باشد، خودروی ب ام و بزرگ تر است. همچنین ب ام و حروف X یا Z را به نام‌های مدل اضافه کرده است، اما این حروف فقط برای خودروهای اسپرت، رودسترها یا کوپه‌ها استفاده می‌شوند.

قبلاً، دو رقم بعدی حجم موتور را نشان می‌دادند، به عنوان مثال، ۲۰ برای موتور ۲.۰ لیتری و ۳۰ برای موتور ۳.۰ لیتری. امروز آن ها مقدار حجم مجازی عملکرد را به کیلووات (KW) مشخص می‌کنند. بنابراین، خودروهایی مانند X5 و Z4 عنوان اضافی‌ای دریافت می‌کنند.

مدل‌های X و Z عنوان‌های اضافی مانند x و s دارند. xDrive به مدل‌های سیستم چهار چرخ محرک (All-Wheel Drive) اشاره می‌کند و sDrive به ترتیب به سیستم جلو یا عقب چرخ محرک (Front- or Rear-Wheel Drive) اشاره می‌کند. علاوه بر این، حرف کوچک در پایان نام، به فناوری رانندگی اشاره می‌کند؛ به عنوان مثال، حرف i برای تزریق سوخت، حرف d برای دیزل و حرف e برای خودروهای هیبریدی با قابلیت شارژ اشاره می‌کند.

بیایید با یک مثال این را واضح کنیم؛ BMW 745e به این معناست که این خودرو به سری ۷ تعلق دارد و حجم مجازی آن بین ۳۰۰ و ۳۵۰ کیلووات (حدوداً ۴۰۲ تا ۴۶۹ اسب بخار) است. و حرف e به حروف کوچک به این معناست که خودرو یک هیبریدی قابل شارژ است. سپس، حرف Z برای رودستر استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، BMW Z4 یک خودروی اسپرت با سیستم چرخ محرک به عقب است.

نام گذاری ب ام و با پسوند M

معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و
معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و

در واقع، تمام مدل‌های ب ام و که قبل از نام مدل یا بعد از نام خودرو حرف M دارند، مدل‌هایی با عملکرد بالا هستند. به عنوان مثال، M340i و X5 M50i هر دو خودروهای عملکردی ب ام و هستند. حرف M در این جا به ‌عملکرد (M Performance) اشاره دارد و نشانگر مدل‌هایی است که به طور ویژه بهبودهای عملکردی و اسپرت دارند. این خودروها از موتورهای قدرتمندتر، سیستم‌های تعلیق و ترمز پیشرفته‌تر و تجهیزات اضافی برای بهبود عملکرد برخوردارند.

نام گذاری ب ام و برای خودروهای برقی

اگر می خواهید سیستم نام گذاری ب ام و برای خودروهای برقی را تفسیر کنید، مسائل کمی متفاوت است. به عنوان مثال، در تفسیر ب ام و iX، حرف I به معنای یک پرچم‌دار نوآورانه است. نام ix برای پرچم‌دار خودروهای برقی ب ام و انتحاب شده است.

نام گذاری ب ام و برای خودروهای شاسی بلند

در نام گذاری ب ام و، حرف M برای بخش موتوراسپرت استفاده می‌شود. حرف X نیز نماینده انواع کراس‌اوورها و خودروهای دارای بدنه اس‌یوی (SUV) است. حرف X به معنای کراس‌اوور یا چهار چرخ محرک (Four-Wheel Drive) است.

پنج خودروی اس‌یووی که ب ام و ارائه می‌دهد، از X1 تا X6 هستند. X1 و X3 کراس اوورهای کوچک ب ام و هستند، در حالی که، X4 یک اس‌یووی کوچک و X5 یک اس‌یووی لوکس متوسط است. علاوه بر این، X6 یک خودروی اسپرت با آپشن های  لوکس است.

نام گذاری ب ام و برای مدل های خودرو که با اعداد شروع می شود

معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و
معانی حروف و اعداد در نام گذاری ب ام و

در نام گذاری ب ام و، تمام نام‌های مدلی که با یک عدد آغاز می‌شوند، نماینده سری خودروهای ب ام و هستند. هر چه عدد سری بزرگ تر باشد، خودرو بزرگ تر است.

سری ۱: به عنوان مثال، ۱۱۸i و ۱۱۸d. خودروهای سری ۱ کوچک ترین خودروهای لوکس هستند که به صورت هاچ بک، کوپه یا کابریولت موجود هستند.

سری ۲:  به عنوان مثال، ۲۱۸d ،۲۲۰d ،۲۲۰i و ۲۲۵d. خودروهای سری ۲ ب ام و خودروهای لوکس کوچکی هستند که به صورت کوپه و کابریولت موجود هستند.

سری ۳: به عنوان مثال، ۳۱۶i ،۳۱۸i ،۳۲۰i ،۳۲۳i ،۳۲۵i ،۳۲۵xi و ۳۲۸i و غیره. سری ۳ برای سدان‌های کوچک، واگن، کوپه و کابریولت است.

سری ۴: به عنوان مثال، ۴۲۸i ،۴۳۵i ،۴۲۰d ،۴۲۰i ،۴۲۰i xDrive و ۴۲۰d xDrive و غیره. سری ۴ شامل خودروهای با استفاده شهری کوچک است که به صورت کابریولت، کوپه و گران کوپه موجود هستند.

سری ۵: به عنوان مثال، ۵۲۰i ،۵۲۳i ،۵۲۸i ،۵۳۰i ،۵۳۵i ،۵۱۸d ،۵۲۰d ،۵۲۵d و ۵۳۰d. سری ۵ خودروهای لوکس متوسط ​​است که به صورت سدان، تورینگ و هاچ بک GT موجود هستند.

سری ۶ : مدل‌ها شامل ۶۴۰i ،۶۵۰i و ۶۴۰d است. سری ۶ شامل خودروهای لوکس گرند تورر هستند که به صورت کوپه، کابریولت و گران کوپه موجود هستند.

سری ۷: مدل‌ها شامل ۷۳۰d ،۷۴۰d ،۷۵۰i xDrive و ۷۵۰Li xDrive است. سری ۷ ب ام و شامل خودروهای لوکس سایز بزرگ است.

سری ۸: مدل‌ها شامل ۸۴۰Ci ،۸۵۰i ،۸۵۰Ci ،۸۵۰CSi ،۸۶۰i است. سری ۸ به خودروهای لوکس گرند تورر عملکردی اشاره دارد (این سری در حال حاضر متوقف شده است).

علاوه بر اعداد سری، سیستم نام گذاری ب ام و اعداد فرد (۳، ۵ و ۷) را برای مدل‌های سدان چهاردر خود اختصاص داده و اعداد زوج (۲، ۴، ۶ و ۸) را برای کوپه‌های دودر و خودروهای مشابه ذخیره کرده است.

حروف مورد استفاده در سیستم نام گذاری ب ام و

در ادامه، یک بررسی کلی از حروف و اصطلاحاتی که در مدل‌های ب ام و در گذشته و همچنان استفاده می‌شود، آمده است:

Ci: این عبارت در گذشته استفاده می‌شد و زمانی که تفاوت واضحی بین سدان‌ها و کوپه‌های ب ام و وجود نداشت. امروز با استفاده از اعداد فرد و زوج، می‌توان تفکیکی بین آن‌ها ایجاد کرد.

Compact: این عبارت نیز در گذشته برای نسخه‌های سه‌در هاچ‌بک ب ام و استفاده می‌شد. به عنوان مثال،BMW 3 Series Compact.

Competition: این اصطلاح هنوز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، مدل‌های ب ام و M با طراحی اسپرت تر نام competition به نام‌شان اضافه می‌شود.

CS: این عبارت نیز در حال حاضر استفاده می‌شود. در یک زمانی، CS به معنای Coupé Sport بود، اما این اصطلاح همچنین در طول زمان تغییر کرد و امروز به Competition Sport اشاره می‌کند. نسخه‌های بسیار اسپرت مدل‌های ب ام و M نام CS را به نام‌شان اضافه می‌کنند. به عنوان مثال، BMW 3.0 CS.

CSL: این عبارت نیز در حال حاضر استفاده می‌شود و به معنای Coupé Sport Leichtbau (ترجمه آن به معنای ساخت سبک اسپرت) است، بنابراین مدل‌هایی که عبارت CSL را در نام خود دارند، شامل فناوری سبک‌سازی بهینه شده هستند. به عنوان مثال، BMW M5 CSL.

e: این عبارت در دهه هشتاد مورد استفاده قرار گرفت؛ به عنوان مثال، ۳۲۵e یا ۵۲۵e. در این جا، حرف e عبارت eta در زبان یونانی را نشان می‌دهد که نسخه‌هایی از خودروهای ب ام و را نشان می‌دهد که برای گشتاور بهینه شده‌اند. در حال حاضر، ب ام و از e برای خودروهای PHEV خود (خودروهای هیبریدی قابل شارژ از طریق پلاگین) استفاده می‌کند.

GT: این اصطلاح در حال حاضر استفاده می‌شود و مخفف Gran Turismo است. GT در ب ام و به مدل‌های هاچ‌بک اشاره می‌کند، به عنوان مثال، BMW 6 Series Gran Turismo و BMW 5 Series Gran Turismo و غیره.

ti/tii: این عبارت نیز در حال حاضر استفاده می‌شود، که ti مخفف Turismo Internazionale و tii مخفف Turismo Internazionale Iniezione (به معنای تورینگ بین‌المللی) است که به مدل‌های ب ام و اشاره دارد. به عنوان مثال، BMW 128ti.

در پایان باید بیان کرد، شاید کمی زمان ببرد تا با سیستم‌های نام گذاری ب ام و آشنا شوید، اما درک این سیستم‌ها می‌تواند در شناسایی بسیاری از جزییات مدل خودرو کمک کند.

۴.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.