تاتا تیاگو برقی؛ هندی ها هم برقی ساز شدند

تاتا تیاگو برقی
تیاگو برقی

تاتا تیاگو برقی جدیدترین محصول کمپانی تاتا هند است که به تازگی توسط این خودروساز معرفی شده و قرار است در بازار هند به فروش برسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تاتا بزرگ ترین خودروساز هند و ثروتمندترین کمپانی در این رده شناخته می شود. شرکتی که مالکیت جگوار لندروور را در اختیار دارد و خودروهای مختلفی را در کلاس های مختلف در هند عرضه می کند. اگر بخواهیم نمونه ای از یک بازار خودروی در حال توسعه داشته باشیم، قطعاً بازار هند یک مثال خوب در این زمینه است. بازاری که اگرچه استانداردهای ایمنی پایه و سطحی دارد، اما به شدت رقابتی است و تقریباً همه اقتصادی سازهای دنیا در این بازار حاضر هستند. در چنین بازاری امکان رشد و پیشرفت بیش تر محیا می شود و همین شرایط باعث شده است کمپانی تاتا به عنوان یک خودروساز هندی پیشرفت قابل توجهی در سال های اخیر داشته باشد. این پیشرفت را به وضوح می توان در کانسپت آوینیا دید و نمود تولیدی آن در  تاتا تیاگو برقی دیده می شود.

قیمت فوق اقتصادی تاتا تیاگو برقی

تاتا تیاگو برقی
تیاگو برقی

خودروهای تاتا در هند به عنوان اقتصادی ترین محصولات این کشور شناخته می شوند و حالا با برقی سازی هم این کمپانی سنت خود را زیر پا نگذاشته و یک برقی اقتصادی را به بازار ارائه داده است. تاتا تیاگو برقی به صورت خاص برای بازار هند طراحی شده است و این یعنی همان استانداردهای ایمنی پایه را در این خودرو داریم. پس انتظار نمی رود آن را در کشورهای توسعه یافته دنیا ببینیم. قیمت پایه این خودروی تمام برقی تنها ۱۰ هزار دلاری است و در کامل ترین حالت ممکن قیمتی حدود ۱۴,۵۰۰ دلار را برای این خودرو در بازار هند خواهیم داشت.

مشخصات فنی تاتا تیاگو برقی

این خودرو یک هاچ‌بک کوچک تمام برقی است که با دو پک باتری به بازار می آید. در تریم XE از تاتا تیاگو برقی پک باتری ۱۹.۲ کیلووات ساعتی را داریم که با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت ۲۵۰ کیلومتر را پیمود. البته این پیمایش بر اساس استاندارد مخصوص پیمایش در هند موسوم به MIDC محاسبه شده که احتمالاً استانداردی نزدیک به NEDC چین است. تیپ های دیگر هم با پک باتری بزرگ تر ۲۴ کیلووات ساعتی قابل سفارش هستند که در آن ها پیمایش با هر بار شارژ به ۳۱۵ کیلومتر می رسد. کمپانی تاتا در مورد شارژ سریع این باتری ها اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است، اما می دانیم با ۳۰ دقیقه شارژ این خودرو می توان مسافت ۱۱۰ کیلومتر را پیمود.

اعداد فوق شاید برای شما عجیب باشد، چراکه ظرفیت پک باتری با پیمایش همخوانی ندارد و تاتا تیاگو برقی محدوده ای عالی را در پیمایش دارد. دلیل این پیمایش راضی کننده چیست؟ دلیل آن است که خودروی مورد نظر بسیار سبک است و یک پیشرانه الکترومغناطیسی را روی محور جلو دارد. البته باید این را هم گفت که مشخص نیست استاندارد پیمایش در هند تا چه اندازه به واقعیت نزدیک باشد. پیشرانه برقی در این خودرو توان تولید نهایت قدرت ۷۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۱۴ نیوتن متر را دارد. در مورد شتاب صفر تا صد این خودرو هنوز اطلاعاتی در دست نیست، اما کمپانی تاتا می گوید تاتا تیاگو برقی شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر زیر ۶ ثانیه را دارد که برای یک خودرو اقتصادی بسیار راضی کننده است.

رؤیای برقی سازی در ایران

کابین تاتا تیاگو برقی
کابین تیاگو برقی

قرار است فروش این خودرو ۱۰ روز دیگر با ۱۰ هزار دستگاه عرضه آغاز شود. نکته قابل توجه این است که روزگاری صنعت خودرو هند اصلاً در حد و اندازه های پیشرو بودن نبود، اما حالا می بینیم که با ایجاد رقابت، سرمایه گذاری، بازار رقابتی و انتقال تکنولوژی هندی ها هم برقی ساز شده اند. این در حالی است که در کشور ما رؤیای برقی سازی صرفاً به پروژه هایی دهن پر کن بدل شده است و در عمل، نه زیرساختی شکل می گیرد و نه برنامه تولیدی وجود دارد. در مطلبی که یک سال پیش منتشر کردیم به مرگ تدریجی صنعت خودرو با روند فعلی اشاره کردیم و حالا هم پس از یک سال تأکید می کنیم که این صنعت با روند فعلی سرنوشتی غیر از این نخواهد داشت!

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Motor1

تاتا تیاگو برقی چه پیمایشی را با هر بار شارژ دارد؟

 این خودرو یک هاچ‌بک کوچک تمام برقی است که با دو پک باتری به بازار می آید. در تریم XE از تاتا تیاگو برقی پک باتری ۱۹.۲ کیلووات ساعتی را داریم که با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت ۲۵۰ کیلومتر را پیمود. تیپ های دیگر هم با پک باتری بزرگ تر ۲۴ کیلووات ساعتی قابل سفارش هستند که در آن ها پیمایش با هر بار شارژ به ۳۱۵ کیلومتر می رسد.

تاتا تیاگو برقی چه مشخصات فنی ای دارد؟

پیشرانه برقی در این خودرو توان تولید نهایت قدرت ۷۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۱۴ نیوتن متر را دارد. در مورد شتاب صفر تا صد این خودرو هنوز اطلاعاتی در دست نیست، اما کمپانی تاتا می گوید تاتا تیاگو برقی شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر زیر ۶ ثانیه را دارد.

تاتا تیاگو برقی با چه قیمتی به بازار می آید؟

قیمت پایه این خودروی تمام برقی تنها ۱۰ هزار دلاری است و در کامل ترین حالت ممکن قیمتی حدود ۱۴,۵۰۰ دلار را برای این خودرو در بازار هند خواهیم داشت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.