معنای نام مدل های لکسوس چیست؟

معنی نام مدل های لکسوس
معنی نام مدل های لکسوس

نام گذاری مدل های لکسوس مثل دیگر خودروسازان یک رویه ثابت و بامعنا دارد. معنای مدل های مختلف لکسوس چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم.

مدیران 777 مدیران 777

لکسوس به عنوان زیرمجموعه لوکس ساز تویوتا یکی از نشان های دوست داشتنی خودروست که محصولات لوکس و باکیفیتی در سبد محصولاتش دارد. زمانی که تویوتا اراده کرد با لکسوس به جنگ لوکس های آلمانی برود، کم تر کسی فکر می کرد ژاپنی ها بتوانند در این رده موفق باشند، اما آن ها نشان دادند دوام و ماندگاری در کنار لوکس بودن می تواند خواسته بسیاری از مشتریان بازار خودرو باشد و لکسوس توانست سهم خوبی را در بازارهای مختلف به دست آورد. نام گذاری لکسوس هم مثل بسیاری از کمپانی های دیگر قواعد خاص خودش را دارد و هر حرف نشان دهنده یکی از ویژگی های خودروهای لکسوس است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

لکسوس IS

لکسوس IS
لکسوس IS

یکی از جذاب ترین های لکسوس بدون شک مدل IS است. خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و در ژاپن با نام Altezza شناخته می شد. لکسوس این خودرو را به طور خاص برای رقابت با ب ام و سری ۳ طراحی کرده بود و تا امروز هم IS توانسته است در این رده رقیب نسبتاً مهمی برای سری ۳ و C کلاس بنز باشد. دو حرف IS برگرفته از Intelligent Sports به معنای اسپرت هوشمند است. این یعنی IS خودرویی است که هم اسپرت است و در عین حال، هوشمند و مدرن.

لکسوس GS

لکسوس GS
لکسوس GS

مدل GS یکی از جذاب ترین های لکسوس بود که البته حالا دیگر تولید نمی شود و به دلیل تقاضای پایین، تولید آن متوقف شد. نام GS از Grand Sedan گرفته شده که معنی سدان بزرگ را می دهد. این خودرو برای رقابت با مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ در سال ۱۹۹۱ برای نخستین بار با نام تویوتا آریستو به بازار آمد و پس از آن به لکسوس GS تغییر نام داد. بعدها مدل ES جایش را پر کرد، اما حالا شایعه هایی درباره بازگشت GS با پیشرانه هیدروژنی وجود دارد و این یعنی در آینده دوباره این سدان دوست داشتنی را خواهیم دید.

لکسوس ES

لکسوس ES
لکسوس ES

لکسوس ES از ابتدا یکی از مهم ترین مدل های این نشان بوده و هست. این مدل برای نخستین بار به عنوان برادر کوچک تر LS400 معرفی شد و به عنوان یک سدان لوکس به فروش رسید. اگرچه ES هیچوقت عملکرد فنی ES و GS را نداشت و از طرفی به اندازه LS هم لوکس نبود، اما در بحث کیفیت، راحتی و لوکس بودن به عنوان یکی از مدل های لکسوس شناخته می شود. نام ES از Executive Sedan به معنای سدان کامل و یا اجرایی گرفته شده است.

لکسوس LS

لکسوس LS
لکسوس LS

به مدلی رسیدیم که همه چیز لکسوس با آن آغاز شد. لکسوس LS، که نامش از Luxury Sedan به معنای سدان لوکس گرفته شده است به عنوان اولین محصول نشان لکسوس و یک سدان فول‌سایز توانست تمام نظرات را به خود معطوف کند. دقت مهندسی و سطح بالای کیفیت به حدی بود که لکسوس با این مدل به خوبی خودش را معرفی کرد و وارد رقابت با رقبای بزرگی مثل اس کلاس و سری ۷ شد. این خودرو حالا در نسل پنجم خودش تولید می شود و با این که آوازه نسل اول خود را ندارد، اما همچنان پرچم‌دار این لوکس ساز ژاپنی محسوب می شود.

لکسوس RC

لکسوس RC
لکسوس RC

نام RC از Radical Coupe گرفته شده است که معنای کوپه متفاوت و رادیکال را می دهد. این خودرو تلاش لکسوس برای به چالش کشیدن خود در تولید یک هیبرید اسپرت بود. البته این خودرو در تمام بازارها با پیشرانه هیبرید به فروش نمی رسد، اما اساس ساخت آن براساس هیبریدی بودن آن بوده است. لکسوس با طراحی RC می خواست نشان دهد هیبریدها حوصله سر بر نیستند و می توانند بسیار جذاب و اسپرت باشند. این خودرو در سبد محصولات لکسوس تازه وارد محسوب می شود و به صورت غیر مستقیم می توان آن را جانشین IS کانورتیبل دانست.

لکسوس SC

لکسوس SC
لکسوس SC

نام این مدل از Sports Coupe یعنی کوپه اسپرت گرفته شده است. یک کوپه اسپرت و جذاب با سقف فلزی کانورتیبل که به نظر می رسید می تواند موفق باشد، اما هرگز نتوانست در حد و اندازه های SL مرسدس بنز باشد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ کنار رفت و بعد از آن، لکسوس با یک خودروی بسیار جذاب تر به این سگمنت برگشت.

لکسوس LC

لکسوس LC
لکسوس LC

مدل LC همان مدلی بود که ژاپنی ها تصمیم گرفتند با آن به کلاس کوپه اسپرت برگردند. با معرفی این خودرو بسیاری از علاقه مندان طراحی و مهندسی آن را تحسین کردند، چراکه این خودرو بسیار جذاب و متفاوت بود. نام LC از Luxury Coupe به معنای کوپه اسپرت گرفته شده است و پیشرانه ۵ لیتر V8 در این خودرو قدرت ۴۷۱ اسب بخاری را به شما می دهد و نعره های کَرکننده اگزوز این خودرو شما را عاشق خودش می کند.

لکسوس UX

لکسوس UX
لکسوس UX

مدل UX کامپکت ترین کراس اوور در سبد محصولات این شرکت به حساب می آید و نام آن از Urban Crossover یعنی کراس اوور شهری گرفته شده است. طراحان و مهندسان لکسوس با این مدل سعی کردند محصولی ارائه دهند که هم طراحی جسورانه و جذابی داشته باشد و هم برای مصارف شهری کارآمد باشد، خودرویی که از محصولات آخر لکسوس است و قرار است فصلی تازه در سبد محصولات این کمپانی رقم زند.

لکسوس NX

لکسوس NX
لکسوس NX

به عقیده بسیاری از علاقه مندان به خودرو مدل NX بدون تردید جذاب ترین کراس اوور این نشان ژاپنی است. نام NX از Nimble Crossover گرفته شده که به معنای کراس اوور چابک است. این خودرو در سبد محصولات لکسوس بین RX و UX قرار می گیرد. این لکسوس NX مدلی جذاب است، اما یادمان باشد در مقابل بسیاری از هم رده هایش اصلاً قابلیت های آفرودی ندارد، اما به هرحال این مدل از لکسوس یک کراس اوور خانوادگی و پر امکانات است که یک سواری لذت بخش به شما می دهد.

لکسوس RX

لکسوس RX
لکسوس RX

برای بسیاری از علاقه مندان به خودرو، لکسوس RX به عنوان نماینده این نشان شناخته می شود و جوهره لکسوس را در کامل ترین حالت می توان در این کراس اوور دید. خودرویی که از همان نسل اولش بهترین عملکرد را ارائه داد و بازار داغ کراس اوورهای امروزی را رقم زد. هنوز هم RX پرفروش ترین محصول لکسوس است و به نظر نمی رسد مدلی بتواند جای آن را در سبد محصولات این خودروساز بگیرد. نام RX از Radiant Crossover به معنای کراس اوور درخشان گرفته شده و واقعاً هم این محصول عملکرد درخشانی داشته است و دارد. این کراس اوور اولین مدل لکسوس بود که نسخه هیبرید داشت و به نوعی اولین محصول پرمیوم و هیبرید دنیا هم محسوب می شد.

لکسوس GX

لکسوس GX
لکسوس GX

بدون تردید، یکی از محصولات جذاب لکسوس GX است. اگرچه نام این خودرو خاص بودن آن را آن طور که باید و شاید نشان نمی دهد، اما این خودرو یک آفرودر جذاب و قدرتمند است. نام GX از Grand Crossover به معنای کراس اوور یا شاسی بلند بزرگ گرفته شده و این خودرو نمونه لوکس تری از همان تویوتا پرادو است. خودرویی که به صورت محدود و در نسخه های سفارتی در ایران یافت می شود و در صورت آزاد بودن واردات، می توانست یک وارداتی جذاب در ایران باشد.

لکسوس LX

لکسوس LX
لکسوس LX

نام LX از Luxury Crossover به معنای شاسی بلند لوکس گرفته شده و واقعاً هم این خودرو یک SUV لوکس و کارآمد است. خودرویی که براساس تویوتا لندکروزر ساخته شده و نسخه پرمیوم از آن است. با وجود پرمیوم بودن این خودرو به اندازه همان لندکروزر پرتوان است و قابلیت آفرودی عالی ای را ارائه می دهد. طبیعتاً به دلیل پرمیوم بودن، قیمت لکسوس LX هم بالاتر از لندکروزر است و آفرودرها ثروتمند به سراغ خرید این خودرو می روند.

باقی مدل های لکسوس

مدل های لکسوس
معنای نام مدل های لکسوس

یکی از مدل های افسانه ای در تاریخ خودروسازی ژاپن بدون تردید لکسوس LFA است. سوپرکاری که با پیشرانه ۴.۸ لیتری V10 معرفی شد و سطح جدیدی از مهندسی ژاپنی را به رخ جهانیان کشید. نام این ژاپنی خوش صدا از Lexus F-Sports Apex گرفته شده است که معنی اوج F لکسوس F اسپرت را می دهد.

همانند خودروسازان آلمانی (M اسپرت ب ام و یا RS آئودی)، لکسوس هم نسخه های قدرتمند و اسپرت خود را با پسوند F اسپرت متمایز کرد. حرف F از مرکز تست اسپرت لکسوس با نام فوجی گرفته شده و پکیج های F اسپرت ظاهری و فنی لکسوس همیشه پرطرف‌دار بوده است.

مدل های لکسوس
معنای نام مدل های لکسوس

یکی دیگر از مدل های لکسوس، که به آن اشاره نشد، CT است. این مدل را بدون تردید باید بزرگ ترین شکست تاریخ لکسوس نامید. این خودرو که قرار بود یک هاچ‌بک پرمیوم باشد نتوانست در بازار موفق عمل کند و به نظر می رسد روند بازارسنجی آن به کلی اشتباه بوده است. شایعاتی از بازگشت مدل CT در قالب کراس اوور می گویند که البته هنوز هیچ چیز در این مورد رسمی نیست.

شما کدام مدل از نشان لکسوس را می پسندید؟ لطفاً مدل مورد علاقه خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

۴ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.