کراس اوور جدید و برقی ب ام و رونمایی شد

ب ام و iX3

همان طور که پیش تر اعلام شده بود این دهه، دهه محصولات برقی «ب ام و» است و در همین راستا کمپانی ب ام و به صورت رسمی از کراس اوور جدید و برقی خود با نام ” iX5″ رونمایی کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نخستین بار سال ۲۰۱۸ و در نمایشگاه پکن بود که نخستین بار کانسپت ب ام و iX5 رونمایی شد و مدیران ب ام و در همان زمان اعلام کردند که نسخه تولیدی این خودرو به زودی به بازار خواهد آمد و تفاوت چندانی با کانسپت ارائه شده نخواهد داشت. دو ماه پیش برای نخستین بار تصاویری از نسخه نهایی و تولیدی iX5 منتشر شد، اما ب ام و هیچ گاه به طور رسمی از این خودرو رونمایی نکرد و حالا وقت آن رسیده با اطلاعات و تصاویر رسمی این خودرو بیش تر با آن آشنا شویم.

ب ام و iX3

ب ام و iX5 از نظر طراحی بسیار شبیه به کانسپتی است که در نمایشگاه پکن دیده بودیم، اما تغییراتی نیز در طراحی آن دیده می شود. برای مثال، ب ام و اعلام کرده است که طراحی جدید چرخ ها باعث شده در این خودرو ضریب کشش پایین بیاید. همچنین با جلوپنجره بسته و تغییرات در قسمت زیرین خودرو حالا در iX5 افزایش بازده آیرودینامیکی را داریم که باعث می شود مصرف انرژی پایین تر بیاید و بازده بیش تری را در این خودرو داشته باشیم. ب ام و iX5 براساس پلتفرم و فرم بدنه ب ام و X5 ساخته شده است و در طراحی خطوط بدنه و شاسی شباهت های زیادی به X5 دیده می شود، اما در این خودرو ارتفاع تا ۷٫۵ سانتی متر کاهش داشته است.

ب ام و iX3

در خبرهای اخیر اعلام شده بود که ب ام و iX5 به یک موتور الکتریکی مجهز است که قدرت آن به چرخ های عقب منتقل می شود. کمپانی تا به امروز اعلام نکرده که تصمیم بر تولید نمونه دوموتوره را برای تولید نسخه xDrive یا چهار چرخ محرک دارد یا خیر. در نمونه تک دیفرانسیل رونمایی شده، پیشرانه برقی توان تولید ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و عملکرد پیشرانه برقی باعث می شود این کراس اوور کامپکت و برقی تنها در ۶٫۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

ب ام و iX3

کمپانی ب ام و ادعا می کند عملکرد iX5 در شتاب گیری و نهایت سرعت مشابه مدل X3 30i است، اما نباید فراموش کنیم که خودروهای برقی برای افزایش بازده در طی مسافت به نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود می شوند. این خودرو به باتری ۸۰ کیلووات ساعتی مجهز است که عملاً بازده ۷۴ کیلووات ساعتی را ارائه می دهد و با این باتری ها در حالت شارژ کامل این امکان فراهم است که ۴۶۰ کیلومتر مسافت با این خودرو طی شود. این محدوده پیمایش بالاتر از آن چیزی است که با رونمایی کانسپت این خودرو در سال ۲۰۱۸ اعلام شد و این موضوع نشان می دهد ب ام و از تخمین های خود در تولید خودروهای برقی فراتر رفته است.

ب ام و iX3

با شارژرهای ۱۵۰ کیلووات ساعتی، باتری iX5 تنها در ۳۴ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می شود و این را هم در نظر داشته باشید که تنها با ۱۰ دقیقه شارژ شما می توانید مسافت ۱۰۰ کیلومتر را طی کنید که برای استفاده های شهری بسیار معقول است.

مدل iX5 اواخر سال ۲۰۲۰ در خط تولید «برلیانس» در چین تولید خواهد شد و هنوز ب ام و برنامه ای برای حضور این خودرو در بازار آمریکا ندارد. جزییات بیش تر در مورد امکانات و قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده و باید منتظر ماند و دید این خودرو با چه آپشن هایی به صورت استاندارد وارد بازار می شود.

ب ام و iX3

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.