مقایسه یواز پاتریوت و نیسان رونیز

مقایسه نیسان رونیز و یواز پاتریوت دنده ای
مقایسه نیسان رونیز و یواز پاتریوت دنده ای

یواز پاتریوت دنده ای و نیسان رونیز هر دو به عنوان شاسی بلندهای آفرودی در بازار ایران شناخته می شوند. پاتریوت در جایگاه یک شاسی بلند روسی صفر کیلومتر قرار دارد و در آن سوی بازار می توان با بدوجه این محصول سروش دیزل مبنا، به سراغ یک دستگاه نیسان رونیز کارکرده سالم رفت. برای همین در این محتوا به مقایسه یواز پاتریوت دنده ای و نیسان رونیز پرداخته ایم.

آریزو 8 آریزو 8

حتماً ببینید:

ویدیوی تست و بررسی نیسان رونیز در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی یواز پاتریوت دنده ای در اسب بخار

معرفی نیسان رونیز و یواز پاتریوت

نیسان رونیز یک شاسی بلند شاسی مستقل به حساب می آید که در دهه ۸۰ شمسی توسط پارس خودرو به بازار عرضه شده است. این خودرو که ابتدا توسط نیسان برای بازارهای شرق آسیا (چین، تایوان و…) ساخته شده بود، در اوایل دهه ۸۰ شمسی توسط هاشم یکه زارع (مدیرعامل وقت پارس خودرو) به ایران آمد. یکه زارع در دوران تصدی جایگاه مدیرعاملی پارس خودرو توانست تا قرارداد خوبی را با کمپانی نیسان منعقد کند و به واسطه همین قرارداد محصولاتی مانند نیسان پیکاپ، رونیز، سرانزا، ماکسیما، تیانا، قشقایی و مورانو توسط این شرکت خودروساز به بازار عرضه شدند.

نیسان رونیز در بازار چین با نام پالادین عرضه می شد و به عنوان نمونه ای ارتقا یافته از نیسان اکسترا فروش خوبی را تجربه کرده بود. حضور این خودرو در بازار ایران بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ رقم خورد و نام رونیز هم که به روستایی در استان فارس تعلق داشت، بر روی این محصول پارس خودرو و نیسان در بازار ایران گذاشته شد.

در اواخر دهه ۸۰ شمسی به دلایلی مانند مباحث آلایندگی، عدم تطبیق سازه خودرو با استانداردهای جدید و… تولید نیسان رونیز برای همیشه متوقف شد.

اما در آن سوی میدان رقابت، یواز پاتریوت دنده ای حضور دارد که از سال ۱۳۹۸ پا به بازار ایران گذاشته و توسط سروش دیزل مبنا در منقطه آزاد سلفچگان مونتاژ شده است. در ابتدای حضور پاتریوت، این شاسی بلند جهت تامین برای ارگان های مختلف به ایران آمد و در نهایت از سال ۱۳۹۹، فروش رسمی آن برای اشخاص حقیقی آغاز شد. پاتریوت در بازار جهانی در کنار مصارف شخصی، به عنوان یک شاسی بلند نظامی در کشورهای مختلف استفاده می شود و به همین دلیل این خودروی روسی در جایگاه یک خودروی Heavy Duty قرار می گیرد. در حال حاضر می توان نسخه های صفر کیلومتر و کارکرده یواز پاتریوت دنده ای را با قیمتی در بازه ۸۲۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان در بازار یافت کرد.

مقایسه مشخصات فنی پاتریوت و رونیز

یواز پاتریوت به یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می شود. قرار است که بزودی جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک پانچ هم بر روی این خودرو نصب شود. جرم خالص پاتریوت ۲۱۲۵ کیلوگرم است و می توان به صورت مجاز جرم ۵۲۵ کیلوگرمی را به آن اضافه کرد. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق، در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا دو تن هم اعلام شده است.

تنظیمات نحوه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب در پاتریوت به صورت الکتریکی انجام می شود و می توان این شاسی بلند روسی را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد.

حتماً بخوانید: معرفی یواز پاتریوت اتوماتیک سروش دیزل مبنا

در یواز پاتریوت از دیفرانسیل های یک پارچه در جلو و عقب استفاده شده است که به مراتب خرابی کمتری را نسبت به دیفرانسیل های چند تکه و پیچشی دارد. اما باید به این نکته توجه داشت که خودروهای با دیفرانسیل های چند تکه، به مراتب هندلینگ بهتری را نسبت به نسخه های دیفرانسیل یک پارچه دارند. ولی به هر جهت در بحث کاربرد دیفرانسیل در خودروهای Heavy Duty، دوام و استهلاک پایین دیفرانسیل های یک پارچه، می تواند به عنوان نقطه قوتی برای شاسی بلندی مانند پاتریوت به حساب بیاید.

نیسان رونیز به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۸ نیوتن متر تولید می کند. سیستم انتقال قدرت در رونیز از نوع ۵ سرعته دستی است که توان را به چرخ های جلو و عقب می رساند. جرم خالص این شاسی بلند مونتاژی ۱۷۷۰ کیلوگرم اعلام می شود. تنظیمات نحوه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب در رونیز  به صورت مکانیکی انجام می شود و می توان این شاسی بلند ژاپنی را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد.

دیفرانسیل عقب نیسان رونیز از نوع یک پارچه بوده و در بخش جلو از دیفرانسیل چند تکه در این شاسی بلند مونتاژی استفاده شده است.

ابعاد و اندازه نیسان رونیز و یواز پاتریوت

نیسان رونیز در جایگاه یک شاسی بلند ۵ نفره طول ۴۵۶۰ میلی متر را دارد و ارتفاع آن به صورت استاندارد ۱۸۳۰ میلی متر است. همچنین عرض این شاسی بلند متوسط، ۱۷۷۰ میلی متر است. فاصله محوری رونیز ۲۶۵۰ میلی متر بوده و فاصله استاندارد این خودروی شاسی مستقل از زمین، ۲۲۵ میلی متر است.

در آن سوی میدان رقابت، یواز پاتریوت هم یک شاسی بلند ۵ نفره به حساب می آید که طول ۴۷۸۵ میلی متر را دارد و ارتفاع آن به ۱۹۱۰ میلی متر می رسد. عرضه پاتریوت ۱۹۰۰ میلی متر بوده و فاصله محوری آن ۲۷۶۰ میلی متر است. همچنین ارتفاع استاندارد این شاسی بلند روسی از سطح زمین ۲۱۰ میلی متر اعلام می شود.

با نگاهی به این ابعاد و اندازه ها، می توان متوجه شد که یواز پاتریوت خودرویی بزرگتر است و با توجه به فاصله محوری و ارتفاع خودرو، می تواند فضای بزرگتری را در بحث کابین به سرنشیان ارائه دهد.

مقایسه امکانات یواز پاتریوت و نیسان رونیز

نیسان رونیز خودرویی ساده و کم آپشن به حساب می آید. البته که طراحی این خودرو به حدود ۲۰ سال قبل باز می گردد و در آن دوران، آنچنان هم خودرویی کم امکانات نبوده است. در نسخه های استاندارد رونیز می توان از امکاناتی مانند شیشه های برقی جلو و عقب، آینه های جانبی برقی، فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، تهویه مکانیکی دستی، مه شکن جلو، ۴ بلندگو و… بهره برد. با توجه به نوع طراحی این شاسی بلند امکان آن فراهم است تا امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، دوربین عقب، رهیاب ماهواره ای و… را بر روی رونیز نصب کرد.

اما یواز پاتریوت یک شاسی بلند با امکانات بیشتر است و ویژگی های بیشتر در حوزه آپشن های رفاهی و ایمنی در آن دیده می شود. دو کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، ژیروسکوپ دیجیتال، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و مدیریت حرکت در سراشیبی، سامانه شبیه ساز الکتریکی قفل دیفرانسیل، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، چراغ روشنایی روز، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی های جلو و عقب، تهویه الکتریکی اتوماتیک، فن پرتاب باد مستقل برای سرنشیان عقب، گرمکن الکتریکی شیشه جلو، سامانه ارتباط اضطراری SOS، زیر آرنجی ردیف عقب، کولباکس داشبورد، نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، سامانه GSI تعویض دنده، ۸ بلندگو، محفظه بار زیر صندلی های عقب و… از جمله امکانات یواز پاتریوت به حساب می آید. در کنار این امکانات مشتریان پاتریوت می توانند تا قفل دیفرانسیل برقی محور عقب را به سروش دیزل سفارش دهند و با هزینه ای حدود ۵۰ میلیون تومان، این آپشن آفرودی را در اختیار داشته باشند.

مقایسه قابلیت های رونیز و پاتریوت

بدون شک نیسان رونیز یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن تجربه آفرود و آغاز ماجراجویی با خودروهای دو دیفرانسیل است. در حال حاضر می توان این رونیز را با قیمت های مختلف خریداری کرد و سالم ترین نمونه های آن نیز تا ۸۵۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری می شوند. این شاسی بلند مونتاژی به عنوان یک گزینه کم استهلاک و خوش بازار به علاقه مندان آفرود پیشنهاد می شود. البته باید توجه داشت که اگر فشارهای بیش از حد به رونیز وارد شود، می تواند مانند هر خودروی دیگری هزینه های بالای تعمیرات را بر دوش مالک خود متحمل کند.

در بحث کیفیت می توان گفت که رونیز در جایگاه خوبی قرار دارد و می توان در بحث کیفیت مونتاژ کیفیت قطعات کابین و کیفیت اجزای مکانیکی روی این شاسی بلند ۵ نفره حساب باز کرد. با توجه به توان پیشرانه و جرم رونیز نمی توان توقع سرعت بالا و شتاب عالی را از این شاسی بلند داشت و بر اساس اطلاعات منتشر شده در کاتالوگ این محصول، حداکثر سرعت استاندارد رونیز حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین به خاطر سیستم برق قدیمی و برنامه ریزی نه چندان به روز پیشرانه نیسان رونیز، آنچنان بازدهی عجیبی در سرعت های بالا در این خودرو دیده نمی شود. اما به لطف ضرایب خوب جعبه دنده و ضریب نهایی دیفرانسیل، عملکرد رونیز در آفرودهای سبک و نیمه سنگین مناسب است.

پایداری و فرمان پذیری رونیز را می توان در جایگاه یک شاسی بلند شاسی مستقل خوب دانست. اما باید به این نکته توجه داشت که نیسان رونیز آنچنان خودروی نرم و راحتی برای سرنشیان نیست و در بخش عقب این شاسی بلند، آسایش مطلوبی در سفرهای طولانی برای مسافران وجود ندارد.

مصرف سوخت رونیز به عنوان یک خودرو با پیشرانه ۲.۴ لیتری قابل قبول است و می توان در مصارف شهری و جاده ای، کمتر از ۱۴ لیتر بنزین را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کرد.

یکی از ویژگی های خوب رونیز برای علاقه مندان به آفرود، وجود تجهیزات زیاد برای این شاسی بلند محبوب است و مالکان این خودرو می توانند تا بر اساس بودجه خود، ویژگی های آفرودی بیشتری را به رونیز اضافه کنند.

در آن سو یواز پاتریوت به عنوان یک شاسی بلند Heavy Duty شناخته می شود که می تواند دوام بالایی را از خود در آفرود نشان دهد. این خودرو با وجود داشتن جرم خالص بالا، می تواند در آفرودهای کویری، جنگلی و کوهستانی تا حدی بهتر از رونیز ظاهر شود. در بحث سواری پاتریوت سواری نرم تری را نسبت به رونیز دارد. اما به دلیل همین سوار نرم تر و حرکت های گهواره ای، تا حدی پایداری آن نسبت به رقیب ژاپنی کارکرده ضعیف تر است.

متریال به کار رفته در کابین یواز پاتریوت آنچنان جذاب و دوست داشتنی نیست و صرفاً به خاطر دوام بالا در برابر صدمات در این خودروی روسی استفاده شده است. همچنین مونتاژ اجزای کابین این خودرو قابل قبول است و نمی توان آن را بد دانست. ولی باید گفت که در بحث کابین، نیسان رونیز با وجود نداشتن امکانات رفاهی و ایمنی، جذابیت ظاهری و حس بهتری را به سرنشینان منتقل می کند.

صندلی های یواز پاتریوت طراحی به روزتری را نسبت به صندلی های رونیز دارند و به همین جهت راحتی بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان می گذارند.

وجود ابزارهای کمکی و ایمنی هم سبب می شود تا پاتریوت اطمینان خاطر بیشتری را به راننده بدهد و به لطف ترمزهای ABS، EBD و سامانه کنترل پایداری، مدیریت این شاسی بلند یواز در شرایط اضطراری بهتر و ایمن تر از نیسان رونیز باشد. در بحث مصرف سوخت، پاتریوت می تواند مشابه به رونیز ظاهر شود و در یک مصرف منطقی، مصرف سوخت نزدیک به ۱۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

رونیز کارکرده بخرید یا پاتریوت صفر کیلومتر ؟

نیسان رونیز یک شاسی بلند شناخته شده در بازار ایران است که طی ۱۸ سال گذشته، قابلیت های خوبی را از خود به نمایش گذاشته و توانسته تا نظر رانندگان آفرود را به سمت خود بکشاند. اما در شرایط اقتصادی فعلی، برای داشتن یک رونیز کم کارکرد و مدل بالا (۱۳۸۹) باید هزینه ای فراتر از ۷۵۰ میلیون تومان را پرداخت و برخی فروشندگان بهای نمونه های سالم این خودرو را تا ۸۵۰ میلیون تومان هم اعلام می کنند. با این وجود رونیز یک شاسی بلند خوش فروش در بازار ایران به حساب می آید و محبوبیت زیادی را در بازار امروز دارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با تمام نکات مثبت مطرح شده در مورد رونیز، این خودرو از فناوری بالایی برخوردار نبوده و امکانات پایه خودروهای امروزی هم در آن دیده نمی شود. همچنین از سال آینده (۱۴۰۱) بالاترین مدل های رونیز هم شامل قانون فرسودگی و مالیات های آن می شوند و برخی هزینه های جاری این خودرو نسبت به امسال افزایش پیدا خواهد کرد.

یواز پاتریوت هم یک گزینه صفر کیلومتر و یا کم کارکرد با بودجه ای مشابه به رونیز سالم است که می توان آن را خریداری کرد. بدیهی است که پاتریوت در بحث طراحی برتری نسبت به رونیز ندارد و آنچنان هم در بحث قابلیت های حرکتی و آفرودی، نمی تواند وجه تمایز زیادی را با رقیب ژاپنی داشته باشد. اما به هر حال پاتریوت گزینه ای به روزتر و با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر بوده  و حداقل گارانتی آن در دسترس مالکان است. همچنین به خاطر استفاده از پاتریوت در ارگان های مختلف و برخی کاربری های خاص، می توان گفت که کیفیت و دوام پاتریوت مورد تایید قرار گرفته و می توان پاتریوت را در جایگاه یک خودروی سخت جان قرار داد. از سویی باید توجه داشت که به خاطر ساختار فنی پاتریوت، هزینه های نگهداری و استهلاک این شاسی بلند روسی تا حدی کمتر از رونیز خواهد بود و به مراتب خرابی کمتر را در فشارهای سنگین تجربه خواهد کرد.

آلبوم تصاویر یواز پاتریوت دنده ای :

آلبوم تصاویر نیسان رونیز :

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش و عرفان حمیدی / اسب بخار

یواز پاتریوت دنده ای چه مشخصاتی دارد؟

یواز پاتریوت به یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می شود. قرار است که بزودی جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک پانچ هم بر روی این خودرو نصب شود. جرم خالص پاتریوت ۲۱۲۵ کیلوگرم است و می توان به صورت مجاز جرم ۵۲۵ کیلوگرمی را به آن اضافه کرد. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق، در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا دو تن هم اعلام شده است.

نیسان رونیز چه مشخصاتی دارد؟

نیسان رونیز به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۸ نیوتن متر تولید می کند. سیستم انتقال قدرت در رونیز از نوع ۵ سرعته دستی است که توان را به چرخ های جلو و عقب می رساند. جرم خالص این شاسی بلند مونتاژی ۱۷۷۰ کیلوگرم اعلام می شود. تنظیمات نحوه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب در رونیز  به صورت مکانیکی انجام می شود و می توان این شاسی بلند ژاپنی را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد.

قیمت رونیز و پاتریوت چقدر است؟

در حال حاضر نسخه های سالم نیسان رونیز با مدل ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ را با قیمتی حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند. یواز پاتریوت دنده ای هم با مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، قیمتی در بازه ۷۸۰ تا ۹۴۰ میلیون تومان را در بازار دارد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.