مقایسه KMC X5 و جک S5

مقایسه KMC X5 و جک S5
مقایسه KMC X5 و جک S5

در این محتوا به سراغ مقایسه KMC X5 و جک S5 آمده ایم؛ دو محصولی که از سوی کرمان موتور یکی به بازار عرضه شده و دیگری قرار است به زودی عرضه شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به بهانه معرفی نسخه فیس لیفت جک S5 با عنوان KMC X5 در بازار ایران، قصد داریم در این محتوا به بیان تفاوت های این مدل با دو مدل قبلی بپردازیم و ببینیم KMC X5 در چه زمینه هایی با جک S5 و S5new متفاوت است و آیا نسبت به این دو نسخه ارزش خرید بالاتری ارائه می کند. آیا عرضه این خودرو در شرایطی که جک QX نیز در مارکت جهانی در حال عرضه است، منطقی در پی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه جک S5 در ایران

در اواخر سال ۹۳ بود که خودروی جک S5 با عنوان پرتیراژ ترین محصول کرمان موتور به بازار عرضه شد. جک S5 در زمان عرضه به بازار اولین خودروی تولیدی در کشور با گیربکس ۶ دنده دستی و موتور ۲۰۰۰ سی سی توربوشارژ بود که توانست تعاریف مربوط به خودروهای چینی در ایران را بر هم زند. در راستای تکمیل سبد محصولات و با توجه به احساس نیاز مشتریان به خودروی اتوماتیک در اواخر سال ۱۳۹۴ خودروی جک S5 با گیربکس اتوماتیک و سطح امکاناتی بیش تر نسبت به مدل دستی معرفی گردید.

شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۹ نسخه جدیدی از جک S5 را به نام جک S5new، با تغییرات جدید در سیستم پیشرانه و نیز تغییرات ظاهری اندک در نمای جلو، به بازار عرضه نمود. استفاده از تکنولوژی جدید TGDI موجب بهبود راندمان، کاهش مصرف سوخت و هماهنگی مناسب تر موتور و گیربکس در نسخه جدید این خودرو شد. بالاخره در سال جاری، کرمان موتور از آخرین فیس لیفت رسمی جک S5 در مارکت جهانی تحت عنوان KMC X5 در ایران پرده برداشته است؛ خودرویی که هم در بخش فنی و هم در بخش ظاهری و امکانات ایمنی و رفاهی، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است.

گام اول؛ تغییرات ظاهری گسترده

مقایسه KMC X5 و جک S5
مقایسه KMC X5 و جک S5

جک JS5 یا همان KMC X5 در اصل نمونه فیس لیفت و ارتقایافته S5 است، که در نمای جلو، نمای عقب و طراحی کابین نسبت به نسخه قبلی تغییرات چشم‌گیری را تجربه کرده است. وقتی به صورت مستقیم به دماغه خودرو نگاه کنید، به زحمت می‌توان شباهتی بین KMC X5 و جک S5 پیدا کرد.

محصول جدید، صرفاً در قسمت فریم درها و پنجره‌ ها و برش چراغ عقب روی گلگیر، شباهت‌ به مدل قدیمی دارد. سبک طراحی دماغه KMC X5 اگرچه از ترندهای روز نظیر پکیج چراغ های دوقسمتی و جلوپنجره بزرگ پیروی می کند، اما این سبک را شرکت جک از شرکت چینی Nio که شریک هم نیز به حساب می آیند، به عاریت گرفته است و مثال واضح آن را می توان شباهت بی چون و چرای KMC X5 و جک X8 به Nio ES8 دانست.

در نمای کناری، رینگ ها و آینه ها تغییر کرده اند، اما ستون های خودرو، درها و گلگیر عقب نسبت به نسخه فعلی، دست نخورده حفظ شده اند و در کل باید بیان کرد کلیت طرح نمای کناری با سایر بخش ها همخوانی چندانی ندارد، چراکه در واقع در نمای کناری شاهد همین JAC S5های موجود در بازار خودمان هستیم. در نمای عقب خودرو، چراغ‌ های عقب KMC X5 اگرچه ساختار به هم پیوسته دارند، اما چندان متفاوت از جک S5 نیستند و این مورد در بخش انتهایی چراغ ها نمود بیش تری دارد.

پس تا این جای کار دریافتیم که عمده تفاوت ظاهری کی ام سی X5 با جک S5 در بخش دماغه و انتهای خودرو صورت گرفته است و در نمای کناری تا حدود بسیار زیادی همچنان با همان جک S5 مواجه هستید.

گام دوم؛ ورود به کابین با چشمان بسته

اگر چشم شما را ببندند و سپس شما را به KMC X5 سوار کنند و آن گاه چشمان‌تان را باز نمایند، امکان ندارد تشخیص دهید که به نسخه ای از جک S5 سوار هستید. داشبورد خودرو کاملاً تغییر کرده و غربیلک نیز به‌روزرسانی شده است. اکنون کلاستر X5 دیجیتالی شده است و مانیتور آن نیز حالتی ایستاده با ابعادی بزرگ دارد. شیفتر گیربکس نیز از حالت اهرمی به نمونه چرخان تغییر شکل داده است، اما در این بین، یک نکته منفی وجود دارد؛ این نکته منفی چیزی نیست جز آن که حالت تیپ ترونیک از گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه جک در نمونه KMC X5 حذف شده است و صرفاً حالت S را داریم. البته این نقیصه توسط کرمان موتور و با نصب دو پدل شیفتر در پشت فرمان قابل حل است، چراکه مانند همین سیستم را در جک QX، که در واقع نسل کاملاً جدید جک S5 به شمار می آید، داریم. از دیگر نکات قابل توجه در خصوص امکانات ایمنی و رفاهی که به KMC X5 افزوده شده است هم می توان به دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهلد و سقف پانورامیک اشاره کرد.

از امکانات مشترک میان جک S5 new و KMC X5 هم می توان به مواردی همچون ۴ کیسه هوا، رینگ آلومینیومی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک، گرم‌ کن صندلی های جلو، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید، کروز کنترل، صندلی برقی راننده با حافظه، دی لایت و… اشاره کرد.

گام سوم؛ مشخصات فنی KMC X5 و جک S5

کراس اوور KMC X5 در بحث فنی تقریباً با جک S5new یکسان است، با این تفاوت که مپ پیشرانه آن تا حدود زیادی مشابه KMC J7 خواهد بود. این یعنی X5 برخلاف S5new که از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو GDI در حالت یورو ۵ تنها ۱۶۱ اسب بخار قدرت دریافت می کرد، اکنون از پیشرانه مذکور توانی معادل با ۱۷۲ تا ۱۸۰ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ نیوتن متر دریافت خواهد کرد. کی ام سی X5 با مشخصات مذکور قطعاً شتاب و توانایی حرکتی بالاتری را نسبت به جک S5new ارائه خواهد کرد. مصرف سوخت این خودرو نیز در حالت ایده آل، عددی در محدوده ۷.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر خواهد بود.

سخن پایانی

در پایان باید گفت به واقع، KMC X5 هم در بخش ظاهری و هم در بخش آپشنال تفاوت های قابل توجهی را نسبت به نسخه قبلی دارد و در صورتی که قیمت گذاری مناسبی برای آن صورت گیرد، می تواند باز هم مانند گذشته آمار فروش خوبی را از خود به‌ جا بگذارد.

۳.۸ امتیاز از ۲۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.