اسپورتیج نخر! معرفی ۴ جایگزین تازه نفس برای کراس اوور کارکرده کیا

کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج کراس اووری جوان پسند و پرطرفدار در بازار ایران است که در برهه‌ای رکوردار فروش بود. در این مقاله به سراغ معرفی جایگزین های صفر کیلومتری رفته که در محدوده قیمتی یک اسپورتیج کارکرده قرار دارند.

آریزو 8 آریزو 8

خودروهای کراس اوور در بازار ایران طی سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد به جای خرید یک خودروی سدان خرید یک کراس اوور را ترجیح می دهند. خودروهای کراس اوور به دلیل فضا و البته ارتفاع بیشتر نسبت به خودروهای سدان و قیمت پایین تر از خودروهای SUV محبوبیت بالایی پیدا کرده و حالا تبدیل به انتخاب اول بسیاری از افراد شده اند. 

کیا اسپورتیج یکی از همین کراس اوور هاست که به واسطه یدک کشیدن نام کیا و البته طراحی خوب و جوان پسند در نسل سوم فروش بسیار خوبی را در ایران تجربه کرد. این کراس اوور شهری به سیب موارد ذکر شده در کنار امکانات خوب و البته استهلاک معقول خیلی زود توانست جای خود را در بازار باز کند. اما حالا با گذشت بیش از یک دهه از عرضه نسل سوم این خودرو چندان نمی توان ارزش خرید بالایی برای آن در نظر گرفت. 

کیا اسپورتیج نسل سه که در ایران بیشترین تعداد کیا اسپورتیج را از آن خود دارد در محدوده قیمتی است که محصولات صفر کیلومتر مختلفی در آن حضور دارند. اما شاید مهمترین دلیلی که مردم همچنان به دنبال خرید این خودرو باشند استهلاک پایین، کره‌ای بودن نسبت به چینی ها و یا شاید طراحی ظاهری آن است. اما هستند افرادی که خرید یک محصول صفر کیلومتر را ترجیح دهند تا اینکه خود را با خودرویی مربوط به چند سال قبل خوشحال کنند. اما واقعا چه محصولاتی در بازار جایگزین کیا اسپورتیج کارکرده شده و ارزش خرید بالاتری دارند؟ 

چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس از جمله کراس اوور هایی است که می شود با بودجه یک اسپورتیج کم کار به صورت صفر خریداری کرد. محصولی که علیرغم چینی بودن واقعا کیفیت مناسبی داشته و از نظر طراحی نیز سبک جدید و خاصی را با خود به همراه دارد. 

چانگان CS55 پلاس توسط سایپا به بازار ایران وارد شد و توانست در مدتی کم طرفداران زیادی را پیدا کند. شاید این محبوبیت بخاطر سبک طراحی CS55 پلاس، امکانات و البته سابقه خوبی که چانگان داشت بدست آمد اما همچنان مواردی مانند مشخص نبودن خدمات پس از فروش و البته میزان حساسیت پیشرانه این خودرو به کیفیت بنزین ممکن است خریدار را به شک اندازد. 

چانگان CS55 پلاس ظاهر جذابی داشته و از خط جدید طراحی چانگان بهره می برد. در داخل خودرو نیز شاهد یک طراحی بروز و جذاب هستیم که الهام گرفته از i-cockpit پژو بوده و بسیار جذاب و گیراست. در بخش فنی جدیدترین محصول چانگان یعنی CS55 پلاس به یک موتور ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۸۸ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده این خودرو هم از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر است که نیرو را تنها به محور جلو منتقل می کند. 

در نسخه فول چانگان CS55 پلاس امکاناتی از قبیل چراغ های تمام ال ای دی، سنسور نور و باران، سقف پانورامیک، صندلی برقی ۶ حالته راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی مولتی مدیا، سیستم صوتی پایونیر، اتصال اپل کارپلی، شارژر وایرلس، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم فرمان صوتی و… به کار رفته است. 

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ جدیدترین عضو محصولات گروه بهمن و فیدلیتی است که بالاخره مدتی است وارد بازار شده و به دست متقاضیان رسیده است. محدوده قیمتی این کراس اوور خانوادگی با یک اسپورتیج کارکرده تقریبا یکی است اما خب آن طور که مشخص است در برخی موارد بهتر و در برخی موارد نیز پایین تر از رقیب کارکرده کره‌ای خود است. 

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور از نظر طراحی ظاهری و کابین خودرویی بروز و مدرن بوده که بسیار به کام عموم مردم خوش‌ می آید. در بخش فنی فیدلیتی پرستیژ به یک قلب تپنده ساخت میتسوبیشی مجهز شده که قدرتی حدود ۱۹۷ اسب بخار و گشتاوری نزدیک به ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. ضمن اینکه یک گیربکس شش سرعته دو کلاچه تر نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را دارد که نسبت به جعبه دنده های اتوماتیک معمولی تعویض دنده های سریعتری دارد. 

مهم‌ترین نقاط قوت فیدلیتی پرستیژ همین آپشن های زیاد خصوصا در بخش خودران، خدمات پس از فروش مناسب در کنار سواری قابل قبول و کیفیت ساخت بالا هستند. اما از طرفی قلب تپنده این خودرو توربوشارژ بوده و قطعا به کیفیت بنزین کشور حساس است. در مجموع اگر آپشن زیاد، فضای کابین بزرگ و البته ظاهری جسورانه را میخواهید، تیپ پرستیژ فیدلیتی منتظر شماست تا به جای اسپورتیج کارکرده انجام وظیفه کند. 

فونیکس FX

فونیکس FX تنها کراس اوور اسپرت این لیست بوده که در محدوده قیمتی یک کیا اسپورتیج کارکرده قرار میگیرد. FX محصولی نسبتا جدید از برند مدیران خودرو و زیرمجموعه اولش یعنی فونیکس بوده که حدود دو سالی از حضورش در بازار می گذرد. این خودرو که در اصل چری اومودا ۵ نام دارد در سگمنت جدیدی با نام کراس اوور کوپه قرار می‌گیرد و آن هم بخاطر زاویه تند ستون D است. 

فونیکس FX از نظر طراحی ظاهری کاملا از ترند روز دنیا بهره مند بوده که چراغ های جلو دو تکه، جلو پنجره عضوی از سپر جلو و چراغ های عقب نیز بهم متصل طراحی شده‌اند. در بخش داخلی نیز این محصول چینی همچنان داشبورد مدرنی داشته و فضای هر دو ردیف هم نسبتا جادار و مناسب بوده اما قطعا از اسپورتیج کمی کمتر است. در بخش فنی هم که تیپ پرمیوم FX کاملا مشخصاتی مشابه تیگو ۸ پرو داشته و از نماینده کیا خودرویی قوی ‌تر است. 

مهمترین نکات مثبت و امیدوار کننده فونیکس FX خصوصا در مقابل رقیب کره‌ای مسن خود طراحی مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد، قدرت بالا و البته سگمنت جوان پسند آن است. اما در مقابل همچنان به کیفیت بنزین حساس بوده و همین مورد سبب می شود تا استهلاک بیشتری نسبت به اسپورتیج کیا داشته باشد. ضمن اینکه ایرادات مونتاژی فر‌اوانی هم در بخش کابین این خودرو گزارش شده است. 

جتا VS7

جتا VS7 برادر بزرگتر VS5 نیز دیگر رقیب کیا اسپورتیج کارکرده در این بازه قیمتی است که می شود به صورت صفر کیلومتر خرید. جتا برندی است که به واسطه همکاری میان فولکس واگن آلمان و فاو چین تاسیس شد تا محصولاتی برای بازار چین و برخی بازارهای دیگر تولید کند. در ایران هم ماموت پس از همکاری موفقیت آمیز با فولکس واگن به سراغ این زیرمجموعه با کیفیت دو رگه‌اش رفته تا محصولاتش را به ایران بیاورد. 

جتا VS7 کراس اوور بزرگتر جتا تا به حال محسوب می شود که مدتی است تحویل مشتریان شده و به سبب کیفیت بالا و یدک کشیدن نام فولکس واگن طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. این خودرو از نظر طراحی با اینکه ظاهر ساده‌ای داشته اما رگ و ریشه های آلمانی‌اش بیشتر به چشم می آید، ضمن اینکه داخل کابین هم همین مورد بیشتر از بیرون ادامه پیدا کرده است. در بخش فنی نیز این کراس اوور خانوادگی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که ساخت فولکس واگن است. 

خودروی VS7 نسبت به اسپورتیج کارکرده که در یک رنج قیمتی قرار دارند مزایا و معایب مختلفی دارد. امکانات رفاهی و ایمنی زیاد، قدرت بالای پیشرانه، ظاهر بروز و البته تکنولوژی های آلمانی از جمله مزایای این محصول دورگه است. در مقابل مانند دیگر خودروهای این لیست به کیفیت بنزین حساس بوده خصوصا اینکه تکنولوژی آن برای فولکس واگن است. کیفیت متریال داخلی نیز چندان رضایت بخش نبوده و عایق بندی کابین هم تعریفی ندارد. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.