مقایسه چانگان UNI-T و هایما 8S

چانگان UNI-T هایما 8S
چانگان UNI-T هایما ۸S

چانگان UNI-T قرار است به زودی وارد خیابان ها و جاده های کشور شود. در طرف مقابل نیز رقبای جذاب و هم‌وطنی برای UNI-T نظیر هایما ۸S، فونیکس FX و همچنین لاماری در بازار ایران حضور دارند که در آینده ای نزدیک شاهد رقابت جذابی بین آن ها خواهیم بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

چانگان یونی تی (UNI-T) را به نوعی باید اولین وارداتی حاضر در کشور دانست که قرار است سایپا در هفته های آتی آن را در بورس کالا به فروش برساند. در طرف دیگر هم ایران خودرو می خواهد به زودی کراس اوور مونتاژی هایما ۸S را راهی بازار نماید که از نظر پیشرانه و امکانات ایمنی و رفاهی، در سطح متفاوتی از سایر خودروهای هم‌رده خود و همچنین خودروهای پیشین هایما در بازار ایران قرار می گیرد.

بر این اساس، در این محتوا به سراغ مقایسه چانگان UNI-T و هایما ۸S آمده ایم تا پارامتر به پارامتر این دو رقیب هم‌وطن و تازه وارد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و بتوانیم مشتریان این سگمنت را در انتخاب هر یک از این دو خودرو یاری کنیم.

طراحی ظاهری دو خودرو

چانگان UNI-T
چانگان UNI-T

چانگان یونی تی نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد. در آن زمان کمپانی چانگان اعلام کرد این خودرو شروعی برای عرضه یک سری از محصولات جذاب و متفاوت با پیشوند UNI و با نشان چانگان خواهد بود. پس از یونی تی، مدل های دیگری در کلاس کراس اوور بزرگ به نام UNI-K و سدانی جذاب به نام UNI-V هم از این سری رونمایی شدند و سبد محصولات سری یونی کامل تر شد.

چانگان یونی تی در نمای ظاهری از سبک طراحی زیبا و صدالبته متفاوتی سود می برد. جلوپنجره این خودرو با سپر آن درآمیخته است و پکیج چراغ های دوقسمتی تمام ال ای دی، نمایی پویا و تهاجمی را برای یونی تی پدید آورده اند. از دیگر پارامترهای مورد توجه در طراحی UNI-T می توان به دستگیره های پنهان درها، بدنه دورنگ و اسپویلر Vشکل عقب اشاره کرد که سبب شده اند ظاهر این خودرو بسیار مدرن به نظر برسد.

هایما 8S
هایما ۸S

در طرف دیگر، کراس اوور ۸S در بخش طراحی ظاهری از زبان جدید هایما بهره گرفته است. چراغ های دوقسمتی در بخش دماغه، جلوپنجره کهکشانی با پرداخت های کرومی در گرافیک داخلی و لبه ها، چراغ های عقب به هم پیوسته و… از مواردی هستند که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کنند.

کراس اوور هایما ۸S دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۵۶۵، ۱۸۵۰ و ۱۶۸۲ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۰۰ میلی متر اعلام شده است و این موارد برای چانگان یونی تی به ترتیب ۴۵۱۵، ۱۸۷۰ و ۱۵۶۵ هستند و فاصله محوری یونی تی هم عدد ۲۷۱۰ میلی متر است که نسبت به هایما اندکی فضای بیش تری را برای سرنشینان در قسمت پا ایجاد می کند، اما در زمینه ارتفاع و استفاده افراد قدبلند، برتری با هایما خواهد بود.

در بخش طراحی ظاهری، هر دو خودرو نمره بالایی را دریافت می کنند و می توان گفت از خودروهای عامه پسند و مورد علاقه مشتریان ایرانی خواهند بود، البته در این بین سبک طراحی یونی تی یک سر و گردن بالاتر و متفاوت تر از هایما ۸S می ایستد.

کابین و امکانات رفاهی دو خودرو

چانگان UNI-T
چانگان UNI-T

درون کابین چانگان نیز مانند نمای بیرونی آن، سبک طراحی جالب و جذابی دارد. تریم داخلی در چانگان یونی تی دورنگ است و یک پنل یکپارچه، دو صفحه نمایش مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال خودرو را در خود جای داده است. فرمان خودرو D کات بوده و نشان UNI-T در قسمت پایین آن نقش بسته است. بی شک دسته دنده الکتریکی یونی تی را باید جالب توجه ترین نکته در داخل آن دانست؛ دسته دنده ای که مانند هیچ یک از رقبایش نیست و به شکل یک بازوی زیبا طراحی و تعبیه شده است. در نسخه فول این کراس اوور چانگان امکانات جذاب و کاملی مثل سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروزکنترل تطبیق پذیر، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، سامانه پیشگیری از تصادف، رادار خطی، سنسور نقطه کور، گرم‌کن صندلی های جلو و… دیده می شود.

کابین هایما 8S
کابین هایما ۸S

در هایما مانند نمای عقب خودرو، در طراحی داشبورد و خصوصاً پنل میانی، که دریچه ها، مانیتور و در ادامه دسته دنده در آن تعبیه شده است، نیز شاهد شباهت هایی با کابین محصولات جدید پژو هستیم.

در بحث امکانات ایمنی و رفاهی هایما ۸S با تیپ فول خود به خط تولید ایران خودرو آمده است و شاهد مواردی نظیر سیستم پیشگیری از تصادف، رانندگی خودکار بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، رادار خطی، سقف پانوراما، ایربگ های جلو و کناری و پرده ای، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری و کنترل هرزگردی، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، دی لایت، سنسور نور و باران، سیستم مالتی مدیا، بلوتوث، درِ صندوق برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید و… برای آن هستیم.

مقایسه مشخصات فنی چانگان یونی تی و هایما ۸S

چانگان UNI-T
چانگان UNI-T

کراس اوور چانگان UNI-T به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه یونی تی از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (W-DCT) به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می شود.

پیشرانه هایما 8S
پیشرانه هایما ۸S

هایما ۸S از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بهره می برد. پیشرانه هایما ۸S قادر به تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک (دستی) به چرخ های جلو هایما ۸S منتقل می‌شود.

با در نظر گرفتن موارد ذکرشده، انتخاب شما از بین این دو کراس اوور چینی تازه وارد در بازار ایران، کدام خواهد بود؟ هایما ۸S یا چانگان UNI-T؟

چانگان یونی تی چه مشخصاتی دارد؟

کراس اوور چانگان UNI-T به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه یونی تی از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (W-DCT) به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می شود.

هایما ۸S چه مشخصاتی دارد؟

هایما ۸S از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بهره می برد. پیشرانه هایما ۸S قادر به تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک (دستی) به چرخ های جلو هایما ۸S منتقل می‌شود.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۴.۵ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.