جیپ رانگلر رابیکان 392 با پیشرانه 8 سیلندر رونمایی شد

جیپ رانگلر رابیکان 392

شرکت «جیپ» نسخه جدید «رانگلر رابیکان» را پس از ۴۰ سال با پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری معرفی کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

درست در عصری که بسیاری از شرکت های خودروسازی به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی روی آورده اند، شرکت هایی همچون جیپ با دید سنت گرایی به تاریخچه خود، پیشرانه های بنزینی پرقدرتی را برای محصولات شان درنظر می گیرند. در همین راستا، جیپ در یک اقدام حیرت انگیز، پس از ۴۰ سال از نخستین رانگلر ۸ سیلندر عصر جاری رونمایی کرده است.

معرفی جیپ رانگلر رابیکان 392

اولین بار در تابستان سال گذشته بود که جیپ از نمونه مفهومی رانگلر رابیکان با پیشرانه ۸ سیلندر ۳۹۲ همی ۶.۴ لیتری رونمایی کرد. اکنون پس از گذشت بیش از یک سال، جیپ از نسخه تولیدی این خودرو به عنوان قدرتمندترین رانگلر تاریخ رونمایی کرده است.

ویژگی های فنی جیپ رانگلر رابیکان ۳۹۲

در حالی که اغلب شاسی بلندهای جدید و مشهور آمریکایی از فقدان پیشرانه ۸ سیلندر رنج می برند و همچون نسل جدید «فورد برانکو» با پیشرانه های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر توربو به بازار عرضه می شوند، جیپ بار دیگر پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را در رانگلر رابیکان ۳۹۲ زنده کرده است.

جیپ رانگلر رابیکان 392

 البته این پیشرانه تاکنون در مدل های بی شماری از گروه «فیات – کرایسلر» همچون «دوج چلنجر»، «چارجر»، «جیپ گرند چروکی» و… نصب شده است. برخلاف نسخه مفهومی که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کند، در نسخه تولیدی با استفاده از پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر همی ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور به دست آمده است. با بهره گیری از سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ ها توسط جعبه دنده ۸ سرعته خودکار با شیفترهای پدالی، جیپ رانگلر رابیکان تنها در مدت زمان ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

جیپ رانگلر رابیکان 392

این سرعت گیری برای خودرویی با ابعاد و وزن جیپ رانگلر رابیکان خارق العاده به نظر می رسد. شایان ذکر است که رانگلر رابیکان ۳۹۲، مسیر ۴۰۰ متری پیست درگ را نیز در زمانی نزدیک به ۱۳ ثانیه طی می کند. در سیستم اگزوز فعال خودرو حالتی درنظر گرفته شده است که در هنگام تخت گاز کردن، سوپاپ های منبع اگزوز باز شده و خروجی هیدروکربن های سوخته شده با حجم بیش تری صورت می گیرد. فارغ از پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و شاسی رابیکان نیز به روزرسانی شده و بهبود یافته است.

جیپ رانگلر رابیکان 392

 در شاسی جداشونده خودرو از فولاد ضخیم تر استفاده شده و طبق های جناغی دوبل جلو نیز تقویت شده اند. از دیگر ویژگی های فنی جذاب خودرو می توان به جعبه انتقال قدرت (Transfer Case) 2 سرعته فول تایم، اکسل های دانا ۴۴، قفل دیفرانسیل الکترونیکی، سیستم ترمز heavy-duty و کمک فنرهای Fox اشاره کرد. در حالت استاندارد، رینگ های ۱۷ اینچی نیز در لاستیک های مخصوص ۳۳ اینچی BFGoodrich قرار گرفته اند.

جیپ رانگلر رابیکان 392

در نتیجه این تغییرات، به گفته جیپ زاویه ورود و خروج و بریک اوور در رانگلر رابیکان ۳۹۲ بهبود یافته است. با استفاده از ترنسفر کیس دو سرعته با ضریب ۲.۷۲ در حالت low-range، چهار حالت مختلف برای سیستم ۴WD قابل انتخاب است. این حالت ها شامل ۴WD Auto، ۴WD High، ۴WD Low و Neutral می شود.

جیپ رانگلر رابیکان 392

هر دو اکسل های دانا در جلو و عقب از لوله های بزرگ تر بهره می برند و حالت قطع اتصال الکترونیکی برای جداکردن میل موج گیر نیز موجود است. به گفته جیپ، سیستم انتقال قدرت رانگلر رابیکان طوری طراحی شده است که در مسیر صعب العبور، بیش ترین گشتاور را در کم ترین دور موتور ارائه دهد. با این وجود، جیپ رانگلر رابیکان را نمی توان به عنوان یک آفرودر تمام عیار درنظر گرفت.

ویژگی های ظاهری

جیپ رانگلر رابیکان 392

با به کارگیری جزییات و ویژگی های جدید در طراحی بدنه رانگلر رابیکان، می توان چهره این نسخه را در مقایسه با سایر نسخه های رانگلر به راحتی تشخیص داد. در قسمت جلو، بزرگ ترین تغییر نصب کاپوت جدید با اسکوپ هوای متفاوت است که پیش از این در مدل “Gladiator Mojave” استفاده شده بود. این کاپوت، از متفاوت بودن پیشرانه و نیاز بیش تر برای هوارسانی به آن خبر می دهد.

جیپ رانگلر رابیکان 392

 در قسمت عقب، چهار خروجی اگزوز که به صورت دو سر اگزوز در هر سمت سپر استفاده شده، بازهم نشان از قدرت بیش تر و خاص بودن جیپ رانگلر رابیکان ۳۹۲ دارد. در مقایسه با نسخه استاندارد رانگلر، ارتفاع رابیکان نیز به میزان ۵ سانتی متر افزایش یافته است.

جیپ رانگلر رابیکان 392

 در نتیجه، فاصله خودرو تا سطح زمین (Ground Clearance) به ۲۶ سانتی متر افزایش یافته است. با وجود اسکوپ هوای روی کاپوت، جیپ رانگلر رابیکان ۳۹۲ می تواند تا ۸۲.۵ سانتی متر در آب فرو رود. با استفاده از سیستم داکت سه مرحله ای برای منیفولد ورودی هوا، از ورود آب به داخل پیشرانه جلوگیری می شود.

کابین

جیپ رانگلر رابیکان 392

از جمله ویژگی های کابین خودرو می توان به نمایشگر ۸.۴ اینچی سیستم سرگرمی و روکش چرمی صندلی ها با دوخت برنزی اشاره کرد. تمامی دکمه های کنترلی لازم نیز همانند سایر مدل های رانگلر در قسمت پنل میانی در دسترس هستند.

قیمت

جیپ تاکنون اطلاعاتی را در رابطه با قیمت خودرو منتشر نکرده است، اما بدون شک رانگلر رابیکان ۳۹۲، گران ترین عضو خانواده رانگلر خواهد بود. این افتخار هم اکنون نصیب Wrangler High Altitude است که اندکی زیر ۵۰ هزار دلار قیمت دارد. بنابراین بی راه نیست که جیپ برای نسخه رابیکان ۳۹۲، قیمت پایه ای نزدیک به ۶۰ هزار دلار را درنظر بگیرد.

ارشیا شیخ الاسلامی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.