گزارش اسب بخار از بورس تهران/ خروج ۲۸هزار میلیارد تومان از گروه خودرو در ۱۰ روز

بورس خودرو

نمادهای حاضر در بازار سرمایه به رغم حجم بالای داد و ستد در اولین روزکاری هفته، دسته جمعی به زیر نقطه صفر سقوط کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، این اتفاق در حالی رخ داد که در آخرین روز هفته گذشته پس از ۱۰ روز شاهد صعود و افزایش رشد ارزش سهام خودرویی در بازار سهام بودیم. البته در این میان همچنان برخی کارشناسان معتقد هستند که بازار سرمایه و به تبع آن گروه خودرو و قطعات در مسیر اصلاح قرار دارند و همان طور که مشخص نبود روند صعودی تا کجا پیش خواهد رفت، حرکت در خلاف جهت آن نیز مشخص نیست. اما این روند به آرامی باعث خروج سرمایه ها، به خصوص از سوی سهام داران خرد این بازار خواهد شد، به نحوی که براساس اطلاعات منتشرشده طی روزهای کاری ماه جاری، یعنی از ابتدای شهریور تا امروز، حدود ۲۸هزار میلیارد تومان از این بازار خارج شده است.

مدیران 777 مدیران 777

بنابراین گزارش طی داد و ستدهای امروز ۴ میلیارد و ۱۳۴ میلیون سهم در ۲۵۴ هزار نوبت به ارزش ۲ هزار و ۸۶ میلیارد تومان در گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار سرمایه دست به دست شد.

طی معاملات امروز تمام نمادهای شاخص ساز گروه با افت مواجه شدند. با این حال، بیش ترین میزان داد و ستد از نظر حجم و ارزش ریالی باز هم به آنان تعلق داشت. امروز فعالان بازار ۱ میلیارد و ۲۲۷ میلیون سهم «خودرو» با افت ۱٫۶۴ درصد را در ۶۴ هزار نوبت و به ارزش ۵۱۳ میلیارد تومان خرید و فروش کردند. این میزان برای «خساپا» که ۱٫۹۱ درصد افت کرده بود ۲ میلیارد و ۱۸۵ میلیون سهم بود که در ۸۶ هزار نوبت و به ارزش ۷۸۶ میلیارد تومان دست به دست شد. «خگستر» دیگر صدرنشین این گروه بود که در اولین روز کاری هفته با افت ۱٫۵۲ درصدی همراه شد. امروز ۳۳۶ میلیون سهم این نماد در ۳۵ هزار نوبت و به ارزش ۲۶۱ میلیارد تومان جا به جا شد.

همچنین طی داد و ستدهای امروز «خبهمن»، «خمحرکه»، «خپارس» و «خزامیا»، به ترتیب، با ۴٫۵، ۰٫۹۳، ۱٫۷۴ و ۳٫۸۱ درصد افت ارزش روزانه همراه شدند.

«ختوقا» ۰٫۵۲-، «ورنا» ۲٫۹۷-، «خاهن» ۳٫۳۸-، «خاذین» ۳٫۹۱-، «خمهر» ۲٫۸۱-، «خریخت» ۴٫۴۴-، «خاور» ۱٫۹۸-، «ختور» ۱٫۴۶-، «خوساز» ۲٫۲۲-، «خشرق» ۴٫۲۱-، «خدیزل» ۴٫۴-، «خرینگ» ۲٫۸۷-، «خمحور» ۲٫۱۹-، «خکار» ۱٫۵۸-، «خچرخش»  4.4-، «خکمک» ۱٫۲۵-، «ختراک» ۰٫۵۹-، «خزر» ۲٫۸۸، «خموتور» ۲٫۴۳-، «خفنر» ۲٫۰۳-، «خنصیر» ۱٫۷۵-، «خلنت» ۰٫۶۶، «خکرمان» ۱٫۵۸، «خکاوه» ۰٫۷۸ و «خفناور» ۲٫۲۷- از دیگر نمادهای گروه خودرو و قطعات بورس تهران بودند که با افت ارزش روزانه سهام خود همراه شدند. در این میان تنها دو نماد «تشتاد» و «خعمرا» با ۰٫۹۴ و ۰٫۰۲ درصد رشد تنها نمادهای مثبت این گروه بودند.

براساس این گزارش، شاخص کل بازار سرمایه که ساعات ابتدایی معاملات را صعودی آغاز کرده بود و تا رقم ۱ میلیون و ۷۶۲ هزار واحد نیز پیش رفت، در ساعات میانی معاملات کمی نزولی شد و در نهایت، درحالی به کار خود پایان داد که در رقم ۱ میلیون و ۷۲۷ هزار واحد ایستاده بود. همچنین معامله گران ۲ میلیون معامله به ارزش  ۲۴۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر مثبت و در مقابل، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس و بانک صادرات ایران نمادهای پربیننده این بازار بودند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.