کرمان موتور چقدر قیمت محصولاتش را افزایش می دهد؟

کرمان موتور چقدر قیمت محصولاتش را افزایش می دهد؟
شرکت کرمان موتور از امروز پیش فروش جک S5 اتوماتیک و جک S3 را در نمایندگی های خود آغاز می کند و مشتریان می توانند برای تحویل های چند ماهه این دو کراس اوور چینی را تا ۳۰ مهر ماه ثبت نام کنند.

مدیران 777 مدیران 777

اما اعلام شرایط فروش جدید این شرکت باعث شده تا گمانه زنی ها برای افزایش قیمت محصولات کرمان موتور بسیار به واقعیت نزدیک شود. با توجه به اینکه خودروسازان کشور چند وقتی است برای تامین ارز از سامانه ی نیما استفاده می کنند، بدیهی است که حق افزایش قیمت را برای خود قائل می شوند. با آغاز سال ۹۷ و افزایش نرخ ارز دولتی و رسیدن آن به ۴۲۰۰ تومان، دیدیم که اکثر خودروسازان دولتی قیمت محصولات خود را افزایش دادند. حال که نرخ ارز نیمایی حدود دو برابر ارز دولتی است، بسیاری احتمال می دهند که با فرا رسیدن موعد ترخیص قطعات جدید با قیمت های جدید، مشتریان باید قیمت های جدید خودروها را قبول کنند. چندی پیش شرکت مدیران خودرو که محصولات چری را در ایران عرضه می کند، بهای محصولاتش را تا ۵۵ درصد افزایش داد. وقتی دلیل این اتفاق را از مدیران شرکت های خودرویی می پرسیم، اصولا رسانه ها و مردم را به لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی و مقدار آن ها ارجا می دهند و می گویند که اگر قرار باشد قیمت خودرو مانند گذشته با مشتریان محاسبه شود، باید دوباره بهای ارز برای خودروسازان به همان ۴۲۰۰ تومان باز گردد و به عبارت ساده این صنعت بتواند به طور مستقیم از حمایت ها و دلار دولتی استفاده کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

آخرین قیمتی که کرمان موتور برای جک S3 و جک S5 اتوماتیک اعلام کرده بود، به ترتیب اعداد ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. حال این شرکت برای پیش فروش جک S3 و تحویل آن در دی ماه سال جاری اعلام کرده که به پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی نیاز است و سود مشارکت ۱۸ درصد را هم برای مشتریان لحاظ می کند.
برای جک S5 اتوماتیک هم پیش پرداخت ۱۲۰ میلیون تومانی باید به عنوان ودیعه ی اول پرداخت شود و موعد تحویل این کراس اوور چینی، خرداد سال آینده است.
با توجه به اینکه وزارت صنعت می گوید که در شرایط فعلی تمام شرکت های تولیدکننده ی خودرو با مجوز پیش فروش اقدام به ثبت نام می کنند و تنها به خاطر برخی مشکلات نامشان در لیست سازمان حمایت قرار ندارد، می توان گفت که به احتمال بسیار زیاد کرمان موتور مانند همیشه از جدول ماده ۴ مصوبه ی هیئت وزیران در خصوص پیش فروش خودرو پیروی می کند و در اصل حداکثر نیمی از قیمت تمام شده ی محصول را به عنوان پیش پرداخت دریافت می کند.
تفسیر ساده ی این بندهای قانوی این است که در آینده ی نزدیک به احتمال زیاد بهای رسمی جک S3 حدود ۱۶۰ میلیون تومان اعلام می شود و قیمت جک S5 اتوماتیک هم در بازه ی ۲۴۰ میلیون تومان قرار می گیرد.
به عبارت ساده تر، کرمان موتور هم مانند سایر خودروسازان خصوصی دیگر مجبور است تا افزایش قیمت های به نسبت شدید را برای محصولات خود اعمال کند. اگر قیمت های برداشت شده از میزان پیش پرداخت ها واقعیت داشته باشد، این شرکت هم مانند مدیران خودرو با استفاده از ارز نیمایی مجبور به افزایش قیمت ۴۱ تا ۵۲ درصدی شده است و شاید مجبور شود برخی خودروها مانند جک S5 را تا ۹۰ درصد گرانتر کند.. بدیهی است که می توان از همین حالا افزایش قیمت سایر محصولات کرمان موتور را حدس زد و هر شرکت خودروسازی که نامش در لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی باشد، می تواند در آینده ی نزدیک حدود ۵۰ درصد قیمت محصولات مونتاژی اش را افزایش دهد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.