پژو ۳۰۱ تولید داخل چه تفاوتی با نسخه های بازار جهانی دارد؟

پژو 301
با افتتاح رسمی خط تولید پژو ۳۰۱ در ایران خودرو، تصاویر زیادی از نسخه های مختلف این خودرو در فضای مجازی منتشر شد. همین مسئله سبب گردید تا فعالان فضای مجازی به نبود برخی امکانات در نمونه های داخلی این خودرو انتقاد کنند و ایران خودرو را به عنوان حذف کننده برخی امکانات معرفی نمایند!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما آیا واقعا مهندسان ایران خودرو در برخی تیپ های ۳۰۱ شیشه های عقب و آینه های جانبی را بدون اجازه پژو دستی کرده اند و تغییراتی را بر روی این سدان اقتصادی اعمال نموده اند؟! آیا این شرکت به صورت خودسرانه طراحی پنل سیستم صوتی و تهویه پژو ۳۰۱ را تغییر داده و خود الگویی برای آن طراحی کرده است؟! در این متن قرار است که ببینیم پژو ۳۰۱ تولید داخل چه تفاوت هایی با نسخه های بازار جهانی دارد.

پیش از این، شما مخاطبان می توانید برای آشنایی با این خودرو ویدیوی معرفی پژو ۳۰۱ تولید داخل را با کلیک بر روی لینک تماشا نمایید.


ظاهر ۳۰۱ تولید داخل مشابه به نمونه های جدید بازار جهانی

اگر به ظاهر پژو ۳۰۱ تولید ایران خودرو دقت کنید، هیچ تفاوتی میان نمونه داخلی و نسخه های خارجی و فیس لیفت این خودرو وجود ندارد. حتی دو طرح رینگ آلومینیومی و یک طرح رینگ فولادی توسط کمپانی پژو معرفی شده اند و ایران خودرو نیز آن را بر روی نسخه های تولیدی خود نصب کرده است.



داشبورد متفاوت پژو ۳۰۱ ایرانی با نسخه های موجود در بازار جهانی

اگر به الگوی داشبورد پژو ۳۰۱ تولید داخل دقت کنید، تا حدی جا نمایی برخی دکمه ها متفاوت از نسخه های فاز ۱ و ۲ پژو ۳۰۱ در بازار اروپا، آسیا و آفریقا است. به طوری که دریچه های تهیه متفاوت طراحی شده اند و از سویی دکمه های فلاشر و قفل درب ها به جای قرارگیری در کنار سیستم پخش به محدوده دریچه های هوای وسط رفته اند. البته که در نگاه کلی آنچنان داشبورد پژو ۳۰۱ ایران خودرو تفاوت خاصی با نسخه های قبل و بعد ۲۰۱۷ این خودرو در بازار جهانی ندارد. با توجه به اطلاعاتی که پیش از این مدیران پژو اعلام کرده بودند، خودروهای پژو برای مشتریان ایرانی با کمی تغییر در کشور عرضه می شوند و برخی جزئیاتشان متفاوت و سفارشی سازی شده برای ایران است. به عنوان مثال در پژو ۲۰۰۸ شاهد هستیم که تنها مشتریان ایرانی توانسته اند تا از پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو بر روی این خودرو استفاده کنند و در سایر نقاط جهان این ویژگی در ۲۰۰۸های دیگر وجود ندارد. حال گویا برای پژو ۳۰۱ هم این اتفاق افتاده و برخی جزئیات داشبورد نیز متفاوت از سایر نمونه ها است. البته که این داشبورد اشتراک های زیادی با داشبورد سیتروئن C3 XR (نمونه قبل فیس لیفت) مخصوص بازار چین دارد. همچنین دسته دنده پژو ۳۰۱ دنده ای تولید داخل از نوع ساده است و طراحی آن سال ها پیش توسط مهندسان پژو و سیتروئن انجام شده است.

توجه داشته باشید که داشبوردهای موجود بر روی خودروهای در حال مونتاژ در خط تولید ایران خودرو جز قطعات آزمایشی هستند و امکان عرضه این نمونه ها به بازار وجود ندارد. در چند روز گذشته با انتشار این تصاویر، برخی از بی کیفیتی تریم داخلی ۳۰۱ انتقاد کرده اند. اما باید بدانیم که قطعات براق روی داشبوردها برای تست های فنی و تولید هستند و ارتباطی به نمونه نهایی ندارند. در اصل اگر قرار باشد که در خصوص کیفیت پژو ۳۰۱ تولید داخل اظهار نظر شود، باید نمونه موجود در سالن ساپکو رجوع کرد. زیرا نسخه ای که در مراسم افتتاحیه برای رانندگی مسئولان آماده سازی شده بود، جز نمونه های نهایی و قابل عرضه به شمار می آمد.


رو دری های ساده برای پژو ۳۰۱ تولید داخل

بر اساس مستندات موجود در فضای مجازی، پژو برای ۳۰۱ فیس لیفت دو طرح رو دری معرفی کرده است. اولین طرح که مشابه به نسخه قبل فیس لیفت است، ظاهری ساده دارد و به خاطر ساختارش هزینه ای کمتر برای تولید را در بر خواهد داشت. دومین طرح به مراتب زیباتر بوده و اجرای بیشتری بر روی آن دیده می شود. این طرح در سال ۲۰۱۶ برای پژو ۳۰۱ معرفی شده و بیشتر در نسخه های فول آپشن بازار اروپا دیده می شود. البته توجه داشته باشید که طرح رو دری های جدید تنها برای درب های جلو قابل اجرا هستند. اما با توجه به نمونه های تولیدی ایران خودرو، مشخص است که این شرکت طرح ساده رو دری ها را برای پژو ۳۰۱ انتخاب کرده و بدیهی است که داخلی سازی این نمونه به مراتب راحتتر از طرح دوم کمپانی پژو خواهد بود.


آینه جانبی و شیشه عقب دستی در نسخه های بازار جهانی دیده می شود

اگر به تصاویر پژو ۳۰۱ قبل و بعد فیس لیفت در فضای وب دقت کنید، برخی نمونه ها نیز دارای آینه جانبی دستی و شیشه عقب دستی هستند. البته که این نمونه ها به ندرت در فضای مجازی دیده می شوند و بیشتر آن ها مربوط به بازار آفریقا و آسیا هستند. به عبارتی طراحی مکانیکی این قطعات توسط پژو انجام شده و هر کدام از بازارها می توانند به دلخواه خود و بر اساس نیازشان شیشه ها و آینه ها را به صورت برقی و یا دستی سفارش دهند. حال ایران خودرو در ساده ترین تیپ پژو ۳۰۱ که نمونه دنده ای است، تصمیم گرفته تا از آینه ها و شیشه های عقب دستی استفاده کند.


باید به این نکته اشاره کرد که شاید در بازار جهانی، وجود آینه و شیشه عقب دستی برای نمونه کم آپشن یک خودرو اقتصادی ایراد نباشد. زیرا در سال ۲۰۱۹ کمپانی هایی چون نیسان، رنو، فورد، میتسوبیشی، مزدا و… برای محصولات اقتصادی و ارزان قیمت این قابلیت را در سفارش گذاری قرار می دهند. با توجه به اینکه پژو ۳۰۱ هم یک محصول اقتصادی به حساب می آید و خرید آن در اکثر نقاط جهان کاری آسان و کم خرج است، وجود آینه های جانبی دستی و شیشه های غیر الکتریکی عقب طبیعی بوده و قطعا مشتری می تواند با کمی هزینه بیشتر نسخه تمام برقی این قطعات را سفارش گذاری کند.
اما در ایران که حتی خرید ارزان ترین خودروهای روز اقتصادی نیاز به پس انداز چند ماهه و چند ساله دارد، دیگر وجود آینه و شیشه دستی برای عموم مردم قابل قبول نیست. زیرا خرید پژو ۳۰۱ کم آپشن دنده ای قرار نیست که با پس انداز چند ماهه یک کارگر و کارمند ساده محقق شود و آن طور که خبرها حکایت می کنند، همین نسخه ساده قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان را برای مشتریان ایرانی خواهد داشت. پس شاید بهتر بود که ایران خودرو نسخه کم آپشن این خودرو را در ایران تولید نمی کرد و یا حداقل، نمونه ساده را با آینه ها و شیشه های عقب برقی عرضه می نمود.


ایران خودرو از میان سه پنل سیستم صوتی، دو نمونه را انتخاب کرده است

کمپانی پژو فرانسه برای پژو ۳۰۱ سه پنل سیستم صوتی معرفی کرده است. اولین نمونه با یک ضبط صوت ساده عرضه می شود و بالای این قطعه فضایی خالی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است. این پنل توسط ایران خودرو برای تیپ ۱ پژو ۳۰۱ داخلی انتخاب شده است. واقعیت این است که این قطعه آنچنان زیبا و هم سو با طراحی داخلی این خودرو نیست.
پنل دوم یک ضبط صوت بزرگ است که فضای خالی نمونه اول را حذف کرده و در آن قابلیت کامپیوتر سفر نیز دیده می شود. این ضبط با داشتن یک نمایشگر ساده اعداد مربوط به پیمایش و مصرف سوخت را به راننده گزارش می کند و از سویی در برخی نسخه ها، تنظیم سیستم کنترل پایداری در داخل این ضبط وجود دارد.


پنل سوم که کاملترین و گرانترین نوع سیستم صوتی در پژو ۳۰۱ است، به نمایشگری لمسی مجهز بوده که قابلیت های زیادی را در اختیار راننده می گذارد و امکاناتی نظیر اتصال ipod، رهیاب ماهواره ای و دوربین دنده عقب در آن دیده می شود. این پنل هم توسط ایران خودرو برای نسخه های فول آپشن دنده ای و نمونه های اتوماتیک انتخاب شده و این روزها در خط تولید پژو ۳۰۱ این شرکت مورد استفاده و نصب قرار می گیرد.


تفاوت سیستم تهویه پژو ۳۰۱ تولید داخل با نمونه های خارجی

در بازدید از خط تولید پژو ۳۰۱ ایران خودرو مشخص شد که نمونه فول آپشن اتوماتیک مجهز به سیستم تهویه دستی الکتریکی است و سایر نمونه ها با سیستم تهویه دستی مکانیکی مونتاژ می شوند. پژو ۳۰۱ خودرویی اقتصادی است که به طور کل سیستم تهویه اتوماتیک در آن دیده نمی شود. اما در نمونه های قبل فیس لیفت، امکان سفارش گذاری این خودرو با سیستم تهویه الکتریکی دستی و مکانیکی دستی نیز فراهم بود و سپس با معرفی نمونه فیس لیفت، عملا نصب سیستم تهویه مکانیکی در ۳۰۱ به حاشیه رفت. اگر به تصاویر موجود در فضای مجازی دقت کنید، نمونه های زیادی از پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه در بازار جهانی وجود دارند که به سیستم تهویه مکانیکی مجهز هستند.


اما این نوع سیستم تهویه در نسخه های قبل فیس لیفت و یا نمونه های فیس لیفت در برخی بازارهای محدود دیده می شود و عملا در اکثر نقاط بازار اروپا و آسیا برای مدل ۲۰۱۹ پژو ۳۰۱، سیستم تهویه دستی الکتریکی انتخاب شده است. با این وجود می بینیم که ایران خودرو تمایل داشته تا با تولید نسخه فیس لیفت ۳۰۱، همچنان سیستم تهویه مکانیکی را در چرخه قطعه سازی برای این خودرو حفظ کند و برای همین در نسخه های دنده ای و اتوماتیک ساده این خودرو از این نوع سیستم تهویه استفاده کرده است. پس می توان نتیجه گرفت که ایران خودرو سیستم تهویه پژو ۳۰۱ را به صورت خودسرانه مکانیکی نکرده و تنها از الگوهای قدیمی در نسخه فیس لیفت استفاده کرده است.


برخی ویژگی های پژو ۳۰۱ تولید داخل که به ندرت در نمونه های خارجی دیده می شود

شاید برایتان جالب باشد که پژو ۳۰۱ تولید داخل در نسخه فول آپشن اتوماتیک به سانروف دو حالته مجهز است و این در حالی است که در بسیاری از نقاط جهان (حتی در بازار اروپا) ۳۰۱ بدون سانروف عرضه می شود. البته که تیپ های دنده ای و اتوماتیک ساده پژو ۳۰۱ ایران خودرو هم به سقف فلزی مجهز هستند و سانروف تنها در نمونه فول آپشن اتوماتیک این خودرو (تیپ ۴) دیده می شود.
همچنین نصب سیستم کنترل پایداری در اکثر تیپ ها (هم بر روی ترمز عقب کاسه ای و هم دیسکی) و سنسور باد لاستیک، از جمله تمایزهای پژو ۳۰۱ تولید داخل با نمونه های خارجی است.



و در پایان؛ جمع بندی

اگر تیپ ۱ پژو ۳۰۱ که دارای آینه های دستی، شیشه عقب دستی، پنل ضبط ساده و رینگ فولادی است را نادیده بگیریم، پژو ۳۰۱ دنده ای تیپ ۲ و اتوماتیک از نظر امکانات و ویژگی های فنی در جایگاه قابل قبولی برای یک سدان اقتصادی قرار دارند. کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، سنسور باد لاستیک (سفارشی)، مانیتور، سنسور پارک و دوربین عقب، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، سانروف و تاشوندگی برقی آینه ها(در نسخه اتوماتیک) و… از جمله ویژگی های مثبت پژو ۳۰۱ تولید داخل به حساب می آید.
حتی با اینکه فعلا قرار نیست تا کیسه های هوای جانبی جلو بر روی ۳۰۱های داخلی نصب شود (این آپشن به صورت سفارشی در بازار جهانی بر روی نمونه های فول آپشن عرضه می شود) و قابل سفارش گذاری باشد، می توان نمره قبولی را به ویژگی های پژو ۳۰۱ تولید داخل برای نسخه های فول دنده ای و اتوماتیک داد.
پژو 301
اما این نمره قبولی و امکاناتی که به عنوان ویژگی مثبت شناخته می شود برای یک سدان اقتصادی در نظر گرفته شده است. سدان اقتصادی در بازار جهانی به خودرویی گفته می شود که خرید آن برای هر فرد با درآمد پایین نیز ممکن باشد. ولی وقتی قرار است که پژو ۳۰۱ به گفته برخی منابع حتی با قیمتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هم عرضه شود، بدیهی است که سطح توقع مشتریان را بالا می برد و دیگر وجود چنین امکاناتی آنچنان برای پژو ۳۰۱ تولید داخل به چشم نمی آید.
حال باید منتظر باشیم و ببینیم که ایران خودرو با چه قیمتی تیپ های مختلف پژو ۳۰۱ را به دست مشتریان می رساند و در آن زمان نتیجه گیری نهایی را اعلام نماییم.


گالری تصاویر پژو ۳۰۱ تولید داخل:


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.