مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

هاچ بک های لوکس همیشه مورد توجه جوانان متمول بوده اند. بر خلاف تصور عموم، هاچ بک ها همیشه نباید خودروهای ارزان قیمتی باشند و گاه می توانند پا به پای یک سدان یا SUV لوکس قیمت بخورند. عمده مشتریان این خودروها را جوانان ثروتمند و بانوان تشکیل می دهند. بازار این خودروهای در کشور ما نسبتا محدود است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش وبلاگ خودروچی، در میان هاچ بک های داخلی، خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ که هرگز جنبه لوکسی ندارند. در میان وارداتی ها هم به جز چند مدل، برند های زیادی حضور ندارند. آلفارومئو سالهاست که در ایران حضور دارد. آلفارومئو با مدل جولیتا به ایران آمد و این هاچ بک لوکس و اسپرت ایتالیایی را می توان معروف ترین محصول آلفا در ایران نامید. هر چند که آلفا هاچ بک کوچک تری هم به نام میتو دارد که به تعداد کمتری وارد شده است. در آن سو، سیتروئن قرار دارد که در دوران پسا برجام، قصد بازگشت به صنعت خودروسازی ایران را کرد. سیتروئن در همکاری با شریک ایرانی خود، شرکت سایپا – سیتروئن را به تاسیس رساند و قصد داشت که محصولات متنوعی را در خط تولید این شرکت مونتاژ کند. اما تحریم ها به برند فرانسوی و شریکش امان ندادند و در نهایت، فعالیت سایپا – سیتروئن به عرضه ۲۰۰۰ دستگاه C۳ محدود شد.

طراحی ظاهری

خودروهای ایتالیایی به طراحی های زیبا شهرت دارند. آلفارومئو از یک زبان طراحی مشخص در تمام محصولاتش استفاده می کند. مهم ترین مشخصه طراحی جولیتا و دیگر خودروهای آلفا، جلو پنجره مثلثی ایستاده ای است که بر پیشانی خودرو نقش بسته است. چراغ های جولیتا نسبت به بدنه کوچک اند و با فاصله زیادی نسبت به جلو پنجره قرار گرفته اند. پس زمینه چراغ ها به رنگ مشکی در آمده تا جلوه اسپرت تری داشته باشد. امتداد دو ضلع اصلی جلو پنجره تا روی کاپوت ادامه یافته است و چهره ای عضلانی به جولیتا می بخشد. محل نصب مه شکن ها و شبکه ورودی هوای پایین سپر هم ظاهری اسپرت دارند. در C۳ بر خلاف طراحی سنت گرای جولیتا، شاهد طرحی آینده نگر هستیم. خبری از بدنه پهن آلفا نیست و پوزه خودرو با ارتفاع زیاد طراحی شده است. C۳ حتی در نگاه اول به یک هاچ بک کراس شبیه است. چراغ های جلو به صورت دو تکه طراحی شده اند. چراغ راهنما و روشنایی روز در تکه بالایی و به صورت یکپارچه با جلو پنجره هستند. چراغ های اصلی هم در تکه پایینی جای دارند. لوگوی سیتروئن به زیبایی در جلو پنجره کرومی جذب شده است. یک شبکه ورودی هوا نیز در مرکز سپر به چشم می خورد. قاب مه شکن ها برای تناسب با دیگر بخش های بدنه، به رنگ قرمز در آمده است. پایین سپر نیز با فلاپ پلاستیکی محافظ پوشانده شده است. طول کاپوت C۳ کوتاه تر از جولیتا است و به طور کلی محصول فرانسوی، کاراکتر اسپرت رقیب ایتالیایی را ندارد.

در نمای کناری جولیتا، طراحی پروفیل درها و پنجره ها با ظرافت تمام انجام شده است. آینه ها طراحی آیرودینامیکی دارند و برای ایجاد ظاهر اسپرت تر، از قاب نقره ای برخوردار اند. رینگ های جولیتا بسته به نوع تیپ، طرح های متفاوتی خواهد داشت. برخی از رینگ های جولیتا به صورت چند پره و برخی دیگر، با المان های دایره ای دیزاین شده اند. از جذابیت های نمای کناری، دستگیره درهای عقب هستند که به صورت مخفی تعبیه شده اند. چراغ های عقب جولیتا، نقطه اوج طراحی این خودرو هستند. کشیدگی این چراغ ها و گرافیک LED آنها، جذابیتی دو چندان به چهره جولیتا از عقب بخشیده اند. وجود دیفیوزر و دو سر اگزوز زیر سپر هم در اسپرت تر شدن جولیتا موثر بوده اند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

در نمای کناری C۳، المان های جذابی همچون آینه های پایه دار، سقف قرمز و زه بادی (ایر بامپر) را می توان دید که این مورد آخر از خلاقیت های انحصاری سیتروئن به حساب می آید. دو نوع رینگ برای C۳ در ایران قابل سفارش است. به دلیل کاراکتر هاچ بک – کراس C۳، بر روی گلگیرها می توان زه های پلاستیکی را مشاهده کرد. اما در نمای عقب، C۳ شاید به اندازه جولیتا وسوسه انگیز نباشد، اما قطعا برای بسیاری از افراد، خودرویی دوست داشتنی است. چراغ های عقب، تقریبا مربعی هستند و گرافیک زیبایی دارند. درب پنجم طراحی ساده ای دارد. دیفیوزر سپر عقب نسبتا بزرگ است و به شکل دو شاخ طراحی شده است. در مجموع باید گفت که شاید C۳ به زیبایی جولیتا نباشد، اما در نوع خود، هاچ بکی جذاب و جوان پسند است که استایل منحصر به فردی دارد.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

طراحی کابین

آلفارومئو درون کابین هم موفق به خلق فضایی اسپرت و جوان پسندانه شده است. در بسیاری از بخش های کابین از رنگ قرمز استفاده شده و دوخت صندلی ها و فرمان و دسته دنده نیز با نخ قرمز انجام شده است. کنسول به شکلی پیوسته طراحی شده و انحنا های زیبایی بر روی آن دیده می شود. فرمان طراحی منحصر به فردی دارد و همان المان مثلثی جلو پنجره را در آن می توان یافت. روکش های چرمی کابین با کیفیت اند و بسته به نوع مدل، تودوزی خودرو به رنگ قرمز یا مشکی است. نشان دهنده های پشت آمپر در قالب دو استوانه طراحی شده اند و ظاهر آنها به گونه ای است که آدرنالین را در بدن انسان ترشح می کند. کنترلر های تهویه مطبوع هم در قالب سه دایره هستند و ظاهر هیجان انگیزی دارند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

با ورود به کابین C۳، می توان فضایی نوستالژیک و کاربردی را مشاهده کرد. دریچه های تهویه طراحی خاصی دارند. داشبورد به سبک خودروهای کلاسیک طراحی شده و بخشی از آن، پارچه دوزی شده است. در تمام C۳ ها، می توان خطوط تزئینی قرمز رنگ را روی داشبورد مشاهده کرد. نمایشگر مولتی مدیا طوری نصب شده است که گویی پرتابل است! بر خلاف آلفا، کابین سیتروئن اصلا شلوغ نیست و دکمه های زیادی درون آن دیده نمی شوند. صفحه کیلومتر طراحی اسپرت و جذابی دارد. غربیلک فرمان هم از نوع D کات است و بسیار خوش دست به نظر می رسد. صندلی های C۳ پارچه ای هستند، اما کیفیت بالایی دارند. از خلاقیت های جالب در کابین این خودرو، دستگیره های داخلی هستند که شبیه به دستگیره چمدان طراحی شده اند. کیفیت مواد کابین C۳ بالاست، اما به اندازه جولیتا لوکس نمی تواند باشد.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

امکانات رفاهی و ایمنی

۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل هرز گردی، سیستم کنترل کشش، سیستم حفظ پایداری در پیچ، سیستم کنترل دینامیکی، سیستم چرخش چراغ های جلو در پیچ، فرمان الکتریکی مجهز به سنسور سرعت، ستون فرمان تلسکوپی با تنظیم چهار جهته، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه درجه حرارت، سیستم صوتی حرفه ای Bose با نمایشگر لمسی و ۸ بلندگو، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، رهیاب جهانی، تنظیم برقی صندلی های جلو، صندلی های تاشو عقب، تریم چرم طبیعی کابین، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، لامپ های زنون جلو، تزئینات فیبر کربن در کابین، سنسور پارک عقب و جلو، شستشو دهنده چراغ های جلو، کروز کنترل، نمایشگر فشار باد تایرها، پدال های تعویض دنده از پشت فرمان، سامانه آلفا DNA (انتخاب حالت رانندگی خودرو)، سیستم میکرو هیبرید استارت استاپ، مه شکن های جلو و عقب، آینه الکترو کرومیک وسط، آینه های تاشو برقی و سقف شیشه ای پانورامیک فهرست امکانات قابل توجه جولیتا را تشکیل می دهند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

C۳ در مدل میان رده وارد خط تولید سایپا – سیتروئن شد. C۳ مونتاژ ایران، در بعضی بخش ها، آپشن های رفاهی و ایمنی بسیار خوبی ارائه می دهد، اما در برخی پارامتر های دیگر، از رقبای آسیایی عقب تر است. از جمله آپشن های استاندارد C۳ می توان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در شیب، سیستم کنترل لغزش، نمایشگر لمسی چند رسانه ای ۷٫۰ اینچی، ۶ بلندگو استریو، سیستم هشدار دهنده زمان استراحت راننده، سنسور های پارک عقب، دوربین دید عقب، چراغ های هالوژن جلو، چراغ روشنایی روز، گرم کن آینه های جانبی، گرم کن صندلی های جلو (سفارشی)، سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک ها، تنظیم دستی صندلی های جلو، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، آینه های برقی تاشونده و چرخش مه شکن های جلو در پیچ ها اشاره کرد. در C۳ های مونتاژ ایران همچون پژو ۲۰۰۸، اثری از صندلی های چرمی و سان روف دیده نمی شود.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

تجربه رانندگی

آلفارومئو جولیتا به یک پیشرانه توربو شارژ ۱٫۴ لیتری مجهز شده است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این قدرت و گشتاور فوق العاده به واسطه وجود توربو به وجود آمده اند و توسط جعبه دنده ۶ سرعته خودکار دو کلاچه به چرخ های جلو انتقال می یابند. آلفا از سیستمی موسوم به مولتی ایر در جولیتا بهره گرفته است که این سیستم با کنترل دقیق زمان بازو بسته شدن سوپاپ ها، راندمان پیشرانه را تا حد زیادی افزایش و مصرف سوخت را کاهش می دهد. ترکیب ۱۷۰ اسب بخار قدرت با گیربکس دو کلاچه، اصلا جای تعجب ندارد که شتاب صفر تا صد زیر ۸٫۰ ثانیه ای را برای جولیتا به ارمغان آورده است. عملکرد گیربکس به حدی دقیق است که حتی یک ذره هم باعث اتلاف قدرت موتور نمی شود. البته گیربکس های دو کلاچه عملکردی کلافه کننده در ترافیک دارند و به مذاق هر کسی خوش نمی آیند. اما در سیتروئن نیز اوضاع بر وفق مراد است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو، برنده جایزه بهترین موتور سال بوده و به طور مشترک توسط پژو – سیتروئن و ب ام و توسعه داده شده است. ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور، اعدادی کافی برای شرور خواندن C۳ از سوی ما هستند. به خصوص زمانی که پای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هم به میان باز می شود. C۳ در واقع با قوی ترین و بهترین موتور ممکن به ایران آمده است. هر دو خودرو از پر شتاب ترین هاچ بک های داخل ایران هستند. البته با آلفا به راحتی می توان به سرعت های بالاتر از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم دست یافت. هر دو خودرو از جعبه فرمان الکتریکی برخوردار اند، اما فرمان آلفا حس دقیق تری از جاده را به راننده منتقل می کند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

سواری آلفارومئو جولیتا را می توان در میانه خودروهای بازار قرار داد. ذات و ماهیت اسپرت خودرو، قطعا اندکی خشکی را برای سیستم تعلیق به همراه داشته است. اما این خشکی آنقدر هم زیاد نیست که لذت سواری با این هاچ بک ایتالیایی را خدشه دار کند. در بحث هندلینگ، جولیتا از بهترین های این کلاس است. جولیتا با انواع و اقسام سامانه های پایداری و با برخورداری از لاستیک هایی پهن، چسبندگی بسیار مناسبی از خود نشان می دهد. سیتروئن استاد طراحی و ساخت سیستم های تعلیق است. تجربه سواری با خودروهایی همچون زانتیا و C۵ ثابت کرده است که هیچ خودرویی در بحث کیفیت سواری، یارای رقابت با محصولات این شرکت را ندارد. هر چند در محصولات جدید سیتروئن همچون قدیم، سیستم های تعلیق هیدرو پنوماتیکی به چشم نمی خورند، اما هنوز هم می توان آثار مهندسی ناب این شرکت را در سواری C۳ احساس کرد. C۳ به واقع هاچ بکی راحت است که سواری به مراتب نرم تری از جولیتا دارد. از این رو C۳ را می توان برای مصارف خانوادگی هم در نظر داشت. اما نکته جالب اینجاست که با وجود این تعلیق نرم، ذره ای از پایداری و هندلینگ خودرو کاسته نشده است! C۳ کاملا بر جاده استوار است و چسبندگی بالایی به آسفالت دارد. هر دو خودرو از نظر مصرف سوخت هم حرف هایی برای گفتن دارند. جولیتا در سیکل ترکیبی کمتر از ۶ لیتر بنزین می سوزاند. در حالی که همین عدد برای C۳ به ۶٫۵ الی ۷ لیتر می رسد. عجیب هم نیست که حجم کمتر پیشرانه آلفا، مصرف پایین تری را به دنبال داشته باشد. در هر حال، اعداد گزارش شده برای هر دو خودرو به عنوان هاچ بک هایی اسپرت، مناسب و قابل قبول هستند.

مقایسه آلفارومئو جولیتا و سیتروئن C۳

آلفارومئو جولیتا

کلاس بدنههاچ بک اسپرت
ابعاد بدنه (mm)۴۳۵۱*۱۷۹۸*۱۴۶۵
فاصله محوری (mm)۲۶۳۴
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۳۶۸
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۷۰
حداکثر گشتاور (n.m)۲۵۰
گیربکس۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۳۱۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۵.۸
ظرفیت باک (lit)۶۰

سیتروئن C۳

کلاس بدنههاچ بک اسپرت
ابعاد بدنه (mm)۳۹۹۶*۱۸۲۹*۱۴۷۴
فاصله محوری (mm)۲۵۴۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۵۹۸
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۱۶۳
حداکثر گشتاور (n.m)۲۴۳
گیربکس۶ دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)۱۲۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۶.۷
ظرفیت باک (lit)۴۵

آلفارومئو جولیتا

نقاط مثبت: طراحی زیبا و جوان پسند، موتور قدرتمند، شتاب بالا، مصرف سوخت مناسب، امکانات مناسب، هندلینگ مناسب، جایگاه محبوب در بازار
نقاط منفی: هزینه های نگهداری بالا، قیمت گران قطعات یدکی، حساسیت موتور توربو به کیفیت سوخت، خدمات پس از فروش محدود

سیتروئن C۳

نقاط مثبت: طراحی زیبا و جوان پسند، موتور قدرتمند، سواری نرم، شتاب بالا، مصرف سوخت مناسب، هندلینگ مناسب
نقاط منفی: قطعات یدکی کمیاب، عرضه شده فقط در رنگ سفید، کمبود برخی امکانات رفاهی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.