معرفی پلتفرم جدید هیوندای برای خودروهای الکتریکی

پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی هیوندای

کمپانی کره ای «هیوندای» به تازگی جدیدترین پلتفرم خود برای خودروهای برقی آینده این نشان را معرفی کرده که قرار است این پلتفرم برای تولید خودروهای «کیا» و «جنسیس» هم استفاده شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

براساس اخباری که پیش تر، از کمپانی هیوندای منتشر شده بود می دانیم که این نشان قصد دارد سال ۲۰۲۵ تعداد ۲۳ مدل تمام الکتریکی را در سبد محصولا خود داشته باشد و تعدادی از آن ها بر مبنای همین شاسی و پلتفرم جدیدی است که حالا کمپانی از آن رونمایی کرده است. پلتفرم معرفی شده، E-GMP نام دارد که می تواند در تولید خودروهای ساب کامپکت، کامپکت و متوسط در تمام سگمنت ها به کار رود و رنج مسافتی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر را در این خودروها خواهد داشت. همچنین براساس سیستم های جدید به کاررفته در این پلتفرم، با برقراری حالت عملکرد بالا در این خودروها شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ در ۳.۵ ثانیه انجام می شود که عدد قابل توجهی است.

براساس خبرهایی که قبل تر خواندیم دانستیم که هیوندای رده جدیدی را در محصولات با نام  آیکونیک برای مدل های برقی در نظر گرفته است و اولین خودرویی که بر مبنای این پلتفرم ساخته می شود «آیکونیک ۵» خواهد بود. پس از آیکونیک ۵ مدل جدیدی از کیا با این پلتفرم و با مشخصاتی مشابه با آیکونیک ۵ به بازار خواهد آمد. استفاده از این پلتفرم مدرن محدود به مدل های معمولی هیوندای و کیا نمی شود و براساس گزارش های موجود قرار است در محصولات لوکس جنسیس هم از پلتفرم E-GMP استفاده شود. در واقع، اولین خودروی تمام الکتریکی جنسیس بر مبنای همین پلتفرم ساخته خواهد شد، رقیب خودروهایی مثل «تسلا مدل ۳»، «تسلا مدل S»، ب ام و iX و آئودی E-Tron اسپرت بک خواهد شد. متأسفانه هنوز مشخصات فنی توان باتری ها و خروجی پیشرانه برقی در این پلتفرم مشخص نیست، اما هیوندای در قوی ترین حالت قدرتی بالاتر از ۶۰۰ اسب بخار را برای خودروهای تحت پوشش این پلتفرم اعلام کرده است. در ادامه برخی از ویژگی های شاخص و مهم این پلتفرم را بررسی می کنیم.

انعطاف پذیری بالا در پلتفرم E-GMP

پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی هیوندای

خودروسازان مطرح دنیا به دنبال طراحی پلتفرم هایی هستند که بر مبنای آن بتوان مدل های متفاوت را در کلاس های مختلف تولید کرد و پلتفرم E-GMP هیوندای از این نظر پلتفرمی بسیار انعطاف پذیر است. طراحی این پلتفرم به گونه ای است که محدود به یک کلاس نمی شود و می توان خودروهای کراس اوور و سدان را بر مبنای آن تولید کرد. این انعطاف پذیری تنها محدود به کلاس بدنه نمی شود و از نظر قدرت پیشرانه هم با یک پلتفرم منعطف طرف هستیم. در نسخه های پایه پلتفرم E-GMP در نسخه دیفرانسیل عقب عرضه می شود، اما در نسخه های قوی تر امکان اضافه شدن باتری و موتور برای محور جلو نیز در نظر گرفته شده است و هیوندای می تواند یک خودروی الکتریکی تمام چرخ محرک و قدرتمند را براساس پلتفرم E-GMP تولید کند.

همانند دیگر خودروهای برقی در خودروهای تولیدی بر مبنای این پلتفرم سعی شده است پکیج باتری و موتورهای الکتریکی حداقل فضا را اشغال کنند و سعی شده بیش تر سیستم های قوای محرکه در کف شاسی جاگذاری شوند تا مرکز ثقل خودرو هم پایین تر بیاید. از آن جا که سیستم انتقال قدرت به صورت سنتی در این خودروها وجود نخواهد داشت، در نتیجه، در قسمت کف اتاق فضای قابل قبولی فراهم می شود همچنین با حذف موتور احتراق داخلی، سیستم تهویه هم جلوتر رفته و باز هم افزایش فضا در اتاق را خواهیم داشت.

پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی هیوندای

همان طور که گفته شد طراحی این پلتفرم به گونه ای است که خودروهای بسیاری در کلاس های مختلف را پوشش می دهد. برای مثال، خودروهایی در ابعاد «هیوندای ونیو»، «توسان» و «سانتافه» همگی می توانند براساس این پلتفرم ساخته شوند و حتا بعید نیست که خودروهایی با ابعاد «تلوراید» و «پالیسید» هم در آینده بر مبنای این پلتفرم تولید شوند.

قابلیت های شارژ در پلتفرم E-GMP

یکی از مهم ترین خصوصیات در مشخصات خودروهای برقی، مدت شارژ شدن آن ها و چگونگی این فرآیند است. تمامی خودروهایی که بر مبنای پلتفرم E-GMP هیوندای ساخته می شوند قابلیت شارژ با شارژرهای ۲۴۰،۴۰۰ و ۸۰۰ ولتی را دارد. این بدان معناست که خودروهای جدید هیوندای تمام ولتاژهای شارژرهای موجود را پوشش می دهد. همچنین باتری های تحت پوشش این پلتفرم با ۸۰ دقیقه شارژ سریع تا ۸۰ درصد شارژ می شوند و برای پیمایش مسافت ۱۰۰ کیلومتری، تنها لازم به ۵ دقیقه شارژ سریع دارید.

پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی هیوندای

جریان برقی که از شارژر ۲۴۰ ولتی وصل می شود، مستقیم به باتری می رود اما ولتاژهای ۴۰۰ و ۸۰۰ ولتی از یک اینورتر عبور می کند. هیوندای سیستم خنک کننده مخصوصی را برای سیستم انتقال و باتری ها در نظر گرفته است تا ضمن بالا بردن ایمنی باتری ها، مدیریت حرارتی آن ها بهتر انجام شود.

ایمنی در پلتفرم E-GMP

یکی از دغدغه های اساسی در طراحی خودروهای مدرن ایمنی آن هاست و هیوندای هم سعی کرده است در این پلتفرم ایمنی را تا جای ممکن بالا برد. براساس محاسبات انجام گرفته سعی شده شاسی طوری طراحی شود تا ضربه احتمالی توزیع مناسب را در تمام نقاط داشته باشد و از خرابی و ضربه به باتری ها جلوگیری شود. همچنین محل قرارگیری باتری در کف با تیرهای آلومینیومی مستحکم سازی شده است و به خوبی از پکیج باتری محافظت می شود.

پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی هیوندای

افزون بر خصوصیات ذکرشده، خودروهای تولیدشده بر مبنای این پلتفرم آپشن ها و امکانات ایمنی متعددی خواهند داشت. امکاناتی مثل ترمز هوشمند، کروزکنترل هوشمند، سیستم رانندگی بین خطوط و… را در خودروهای جدید هیوندای خواهیم دید و علاوه بر این، احتمالاً سیستم خودران را که کمپانی در حال توسعه آن است در سطوح بالاتر در این خودروها می بینیم.

نتیجه گیری

جزییات بیش تر در مورد خودروهای تحت پوشش این پلتفرم و با نشان های کیا، هیوندای و جنسیس منتشر نشده است، اما این پلتفرم نقشی اساسی در تولیدات آینده این سه نشان ایفا می کند. البته هنوز مدت زیادی زمان لازم است تا تمام خودروهای برقی تولیدشده بر مبنای این پلتفرم را در جاده ها ببینیم، چراکه کمپانی هیوندای مسیر محتاطانه ای را برای تولید محصولات جدید خود پیش گرفته، اما آن چه مشخص است این است که کمپانی تمرکز زیادی را بر تولید خودروهای تمام برقی گذاشته و باید منتظر خبرهای زیادی از این کمپانی در خصوص تولید این خودروها باشیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

پلتفرم E-GMP در تولید چه نشان های خودرویی به کار خواهد رفت؟

پلتفرم E-GMP هیوندای در آینده در خودروهای هیوندای موسوم به آیکونیک مورد استفاده قرار می گیرند و پس از آن در تولید خودروهای برقی کیا و جنسیس هم استفاده خواهد شد.

خودروهای تحت پوشش پلتفرم E-GMP هیوندای در چه سگمنتی خواهند بود؟

این پلتفرم یک پلتفرم منعطف است و به همین دلیل محدود به یک کلاس نمی شود و انتظار می رود خودروهایی از رده ساب کامپکت، کامپکت و متوسط را در سگمنت های کراس اوور و سدان با این پلتفرم ببینیم.

ویژگی های منحصر به فرد در پلتفرم E-GMP چیست؟

افزون بر انعطاف بالا، این پلتفرم از نظر قابلیت های شارژ و ایمنی در رده بالایی قرار می گیرد و طراحی این پلتفرم یکی از مهم ترین دستاوردهای هیوندای در سال های اخیر به حساب می آید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.