قیمت قطعات یدکی رانا در بازار

رانا

«رانا» دومین محصول ملی «ایران خودرو» و یکی از دستاوردهای صنعت خودروسازی کشورمان به شمار می رود. رانا ابتدا با هدف عرضه خودرویی اقتصادی تحت عنوان «نیو پیکان» کلید زده شد! اما گذر زمان ثابت کرد که این پروژه نیز مانند سایر پروژه های جانشینی پیکان همچون تندر ۹۰، از مسیر اصلی خود خارج می شود.

مدیران 777 مدیران 777

ایران خودرو که با مشارکت در طراحی «پژو ۲۰۶ SD»، امتیاز استفاده از این پلت فرم را به دست آورده بود، در میانه های دهه هشتاد، تصمیم به ساخت یک خودرو ملی جدید بر روی این پلت فرم گرفت. به این ترتیب، رانا با شباهت بسیار زیاد به «پژو ۲۰۶ صندوقدار» متولد شد. ایران خودرویی ها با تغییر چهره جلو و عقب و کابین خودرو سعی داشتند رانا را محصولی متمایز از پژو SD نشان دهند! اما قالب های اصلی بدنه و برش درها و ستون ها کوچک ترین تغییری نکرده بود و بر همگان روشن بود که این دو خودرو ذات مشترکی دارند. در بخش فنی همچون «سمند» که وابسته به «پژو ۴۰۵» بود، رانا هم کاملاً از پیشرانه، جعبه دنده و حتا سیستم تعلیق ۲۰۶ SD بهره می برد. همین موضوع سبب شده است بسیاری از دغدغه ها و مشکلات فنی مالکان رانا با صاحبان پژو ۲۰۶ یکسان باشد. هر چند که سری های نخست رانا با مشکلات برقی و مونتاژی فراوانی مواجه بودند. در بازار قطعه فروشان، قطعات فنی رانا تفاوتی با پژو ندارند و به آسانی یافت می شوند، اما قطعات تزیینی این خودروی به اصطلاح ملی، کمیاب تر از سایر تولیدات ایران خودرو هستند و برای یافتن آن ها باید زمان بیش تری بگذارید. به همین منظور، در ادامه سلسله مقالات بررسی بازار قطعات یدکی، این بار به سراغ قطعه فروشان رانا رفته ایم تا با کم و کیف بازار قطعات این خودرو بیش تر آشنا شویم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
رانا

قطعات فنی

کوئل رانا با مارک «کروز»، بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. رادیاتور آب رانا از نوع لوله ۲۶ ترافیکی، با برند «کوشش» رادیاتور به قیمت نیم میلیون تومان یافت می شود که تا یک سال هم گارانتی دارد. همین رادیاتور آب از نوع لوله ۱۶ ترافیکی از همین برند نیز قابل تهیه است که قیمتی مشابه با نوع قبلی دارد. لنت ترمزهای جلوی رانا توسط شرکت های مختلفی به تولید می رسد. اکثر این لنت ها فاقد آزبست هستند. لنت های ساخت برند «مدرن»، ۱۶۰ هزار تومان، لنت «امکو» بیش از ۳۰۰ هزار تومان، لنت های جلو محصول شرکت «گلد»، ۲۸۰ هزار تومان، لنت های «فریکسا» بیش از ۲۵۰ هزار تومان، لنت های «تکستار» حدود ۴۳۰ هزار تومان و لنت های شرکتی اصل «ایساکو»، نزدیک به ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارند. لنت های عقب رانا هم اگر ساخت امکو باشند، تقریباً ۲۷۰ هزار تومان، از نوع گلد، فراتر از ۳۰۰ هزار تومان و با مارک «آبی پارس لنت» حدود ۱۶۰ هزار تومان قیمت می خورند. شلنگ منبع انبساط رانا از نوع ایساکو شرکتی، ۸۰ هزار تومان می ارزد. یک دست کامل شمع موتور پایه بلند رانا با مارک ایساکو اصل را بیش از ۲۵۰ هزار تومان می فروشند. یک دست کامل شمع موتور تک پلاتین ساخت شرکت «اکیوم» را نیز می توانید با قیمتی مشابه به همان شمع های ساخت ایساکو در بازار پیدا کنید. مجموعه کامل برف پاک کن رانا که شامل موتور و اهرم برف پاک کن است، توسط شرکت امکو ساخته می شود و ۵۵۰ هزار تومان ارزش دارد. اما اگر فقط اهرم برف پاک کن خودرو را بخواهید، این قطعه نیز به صورت جداگانه در بازار قابل خریداری است و با بودجه ۱۵۰ هزار تومانی یافت می شود.

رانا

کمک فنر عقب رانا که با پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هم مشترک است، تحت لیسانس کمپانی «ماندو» کره جنوبی و توسط شرکت «عظام» ساخته می شود. هر کمک فنر عقب این خودرو از نوع نام برده، نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان فی می خورد. کمک فنر جلو رانا هم از برند عظام است و در خانواده پژو هم استفاده می گردد. کمک فنر جلو گران تر از کمک فنر عقب است و فراتر از ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته برای کمک فنرهای جلو رانا از برند “KDS” هم می توان استفاده کرد که گران تر از محصول عظام اند و نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان فی می خورند. دینام رانا نیز از طرف شرکت عظام تأمین می گردد، اما تحت لیسانس شرکت «والئو» فرانسه است. این دینام که بر روی سایر محصولات ایران خودرو هم قابل نصب است، تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارزش دارد! واترپمپ رانا توسط امکو تولید می شود و به قیمت کم تر از ۳۰۰ هزار تومان قابل تهیه است. فیلتر هوای رانا با برند «سرکان»، کم تر از ۴۰ هزار تومان قیمت داده می شود. دسته موتور رانا از نوع پلاستیکی ساخت شرکت «فخر آریا»، حدود ۴۰ هزار تومان قیمت می خورد. بوش اکسل سیبک دار رانا هم در مدل های ساخت ایران، کم تر از ۷۰ هزار تومان است. همین بوش اکسل فخر آریا اگر از نوع لاستیکی باشد، کمی گران تر است. بوت وایر شمع رانا هم با مارک «پایا موتور»، ۷۰ هزار تومان می ارزد. تسمه دینام رانا از برند «دانگیل»، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. تسمه تایم رانا را همچون سایر خودروها در مارک های مختلفی می توان خریداری کرد. اگر تسمه تایم ساخت دانگیل باشد، کم تر از ۳۸۰ هزار تومان است و چنان چه مارک «پاور گریپ» را به خود ببیند، نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. کیت کلاچ یا همان دیسک و صفحه، دیگر قطعه مصرفی مهم در یک خودروست که این قطعه هم برای رانا با مارک های «دایکن»، عظام و والئو در دسترس است. قیمت کیت کلاچ با برندهای نام برده به ترتیب، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

رانا

قطعات تزیینی

پوسته سپر جلو رانا به صورت رنگ شده آماده، با مارک “GAT” نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته همین سپر را باز هم به صورت رنگ شده، اما با برندهای متفرقه، به قیمت ۶۸۰ هزار تومان هم می توان خریداری کرد. سپر عقب رانا نیز همچون سپر جلو، به صورت رنگ شده و با مارک GAT یافت می شود که بیش از ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته سپر عقب رنگ شده رانا توسط شرکت «مهرساز» هم ساخته شده است که بیش از ۷۰۰ هزار تومان می ارزد. اما پوسته سپر عقب رانا به صورت خام نیز قابل تهیه است که با برند ایساکو، ۴۷۰ هزار تومان قیمت می خورد. چراغ های جلو رانا با مارک کروز، در هر سمت، بین ۶۷۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند. هر چند برخی فروشندگان بی انصاف، تا ۸۵۰ هزار تومان هم برای هر یک عدد از این چراغ ها قیمت اعلام می کنند. جلوپنجره رانا با مارک های متفرقه، ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود. چراغ های عقب رانا با مارک کروز، در هر طرف، ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارند. مه شکن های جلو رانا ساخت کروز هستند و هر یک عدد از آن ها، حدود ۲۸۰ هزار تومان آب می خورد. مه شکن های عقب رانا فقط در یک سمت دارای لامپ اند و در حقیقت، سمت مخالف، تنها از یک صفحه شبرنگ برخوردار است! مه شکن عقب رانا در مارک های متفرقه، اگر بدون لامپ باشد، ۷۰ هزار تومان و در صورت داشتن لامپ، ۹۰ هزار تومان ارزش دارد. البته همین مه شکن های عقب را اگر با مارک کروز بخواهید، صرفاً برای حک شدن نام کروز روی آن ها، باید تقریباً دو برابر مارک های متفرقه هزینه کنید! هر یک از آینه های کناری برقی رانا با مارک کروز، از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بسته به شانس شما فروخته می شوند! البته فلاپ رنگی این آینه ها را به صورت جداگانه با قیمت ۲۵ هزار تومان می توانید تهیه کنید. قالپاق های رانا، شاید آخرین و کم اهمیت ترین قطعه تزیینی این خودرو باشند که هر جفت از آن ها با قیمت ۵۰ هزار تومانی در بازار عرضه می گردد. البته که ایران خودرو به تازگی در محصولات دیگرش هم از این قالپاق ها استفاده می کند.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.