ریگان خودرو و شهر خودرو؛ ناتوان برای توسعه کوپا در ایران

آغاز فروش کوپا توربو 210
با اینکه ماه ها از نمایشگاه خودرو تهران سال گذشته و پیش فروش اولیه کوپا توربو ۲۱۰ یا همان ریگان توربو ۲۱۰ می گذرد، هنوز خط تولید ریگان خودرو افتتاح نشده و این شرکت به صورت اجاره ای خودروهای خود را در خط تولید کرمان موتور مونتاژ می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کوپا به عنوان یکی از نشان های زیر مجموعه گروه زوتی چین به حساب می آید که با نوع طراحی و مهندسی خود توانسته تا سطحی متفاوت از کراس اوورها را در خانواده این گروه خودروسازی چینی معرفی کند. حال که کوپا ریگان خودرو را به عنوان شریک تجاری خود برای عرضه محصولاتش در ایران انتخاب کرده است، می بینیم که این شرکت در گام های نخست ضعیف ظاهر شده و حتی اصول اولیه کار را صنعت خودرو آنچنان تمام و کمال اجرا نکرده است. با اینکه کوپا توربو ۲۱۰ می تواند به عنوان یک کراس اوور جذاب و خوش فروش در بازار کشور ظاهر شود، اما می بینیم که معرفی ضعیف در پی بازاریابی و فروش نه چندان به روز این شرکت باعث شده تا این خودرو بعد از گذشت چند ماه همچنان ناشناخته باقی بماند. از طرفی وقتی وارد سایت اصلی ریگان خودرو می شوید، می بینید که این شرکت خودروساز بعد از ماه ها تنها توانسته تا گروه توزیع کننده خودرویی را به عنوان تنها نماینده خود فعال کند. شهر خودرو که به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان خودروهای مختلف به صورت نقدی و اقساطی شناخته می شود، در رسته شرکت هایی چون عظیم خودرو و… قرار می گیرد و حال ریگان خودرو فروش و خدمات پس از فروش خود را به این شرکت سپرده است. نکته جالب اینجاست که چند روز پیش تحویل سری اول کوپا توربو ۲۱۰ آغاز شد و آنچه که در سایت اصلی شرکت ریگان خودرو دیده می شود، مشتریان از هر جای کشور تنها می توانند خدمات پس از فروش خود را در شعبه مرکزی شهر خودرو دریافت کنند.
ترکیب شهر خودرو به عنوان یک شرکت واسپاری خودرو و از طرفی ریگان خودرو تازه کار باعث شده تا با الگو یک شرکت خودروساز سنتی و ناآشنا به بازار طرف باشیم. احتمالا مدیران این دو شرکت دیده اند که رقبا در اماکن شلوغ غرفه معرفی خودرو برپا می کنند و گفت اند که خب ما هم این کار را می کنیم. یا دیده اند که از محصول خود را از طریق بیلبورد به مردم معرفی می کنند، به این نتیجه رسیده اند که برای کوپا توربو ۲۱۰ هم بیلبورد بزنند. اما شاید به جای یک کپی ناقص و ناشیانه از الگوهای بازاریابی شرکت های رقیب، بهتر بود تا از نیروهای مختصص در کار خود استفاده می کردند تا امروز بعد از گذشت چند ماه، تنها تصویر مردم از محصولشان یک عکس از نمای بغل نباشد! اگر رقبایی چون مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور، کارمانیا و… می توانند امروز به سمت اهداف خود حرکت کنند، به خاطر این است که فرایند بازاریابی به نسبت قوی دارند و از آن طرف اهداف مهمی چون توسعه خدمات فروش و پس از فروش را جدی تر دنبال می کنند. البته که سبک بازاریابی و فروش همین شرکت های به اصطلاح قوی هم فاصله چند صد کیلومتری با استانداردهای جهانی دارد و نمی توان به آن ها هم با تمام وجود افتخار کرد!
ضعف در این دو شرکت تا آنجایی دیده می شود که بعد از گذشت چند روز از تحویل کوپا توربو ۲۱۰، هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در خصوص سه تیپ این خودرو در دسترس عموم مردم نیست و کسی نمی تواند با یک جستجوی مجازی، پیش از خرید قیمت این خودرو را بداند. در بهترین حالت می توانید به این نکته برسید که ریگان خودرو و شهر خودرو، کوپا توربو ۲۱۰ را در سه تیپ با بازه قیمتی ۱۱۰ تا ۱۴۷ میلیون تومان عرضه می کنند. حال جالب است که اگر در نظر بگیریم، قیمت حدودی صحیح باشد، دوباره به ناتوانی این دو شرکت در توسعه این محصول در کشور پی می بریم. کوپا توربو ۲۱۰ که می تواند از نظر ظاهری، امکانات، پیشرانه فنی، ویژگی های باطنی و… برای مشتریان جذاب باشد و از طرفی در بحث کیفیت و سایر موارد مربوط به خودرو با چری تیگو۷، بی وای دی S7، لوکسژن U6، هاوال H6 و… رقابت کند، هیچ معرفی صحیح و درخور خود را در ایران ندیده و شهر خودرو و ریگان خودرو هنوز نتوانسته اند برای مشتریان و افرادی که شاید بتوانند این خودرو را بخرند، یک تست درایو ساده در ناکجاآباد هم برگزار کنند.
امروز کوپا توربو ۲۱۰ بسیار ناشناخته تر از دامای X5 و X7 است که به نوعی برادران هم گروه آن در بازار وارداتی هم به حساب می آیند و اگر بخت با نشان کوپا و کراس اوور توربو ۲۱۰ همراه بود و از طریق یک شرکت حتی متوسط عرضه می شد، می توانستیم ببینیم که حتی در شرایط فعلی بازار، بعد از گذشت چند ماه می توانست به مراتب بهتر از سایر رقبا در بحث فروش و جذب مشتری ظاهر شود.
هر چقدر هم که کوپا توربو ۲۱۰ خودرویی زیبا، مناسب، متفاوت از رقبا و خوب باشد، وقتی هنوز سایت رسمی شهر خودرو و ریگان خودرو نتوانسته قابلیت دانلود کاتالوگ رسمی این خودرو را برای مشتریان فراهم کند و بعد از ماه ها فعالیت، امروز تنها یک نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش دارد، بدیهی است که نمی تواند بدون اصلاح ساختارهای درونی خود، حتی به درصدی از موفقیت رقبا هم برسد.
جالب است بدانید که یکی از رقبای کوپا توربو ۲۱۰، قرار است که در صورت مساعد بودن شرایط تا چند ماه دیگر وارد بازار کشور شود و از نظر نام شرکت عرضه کننده ایرانی، کمپانی مادر خارجی و تیم فعال برای این محصول، کاملا برای مردم و مشتریان ناشناخته است. اما برنامه این برند این است که با آغاز پیش فروش محصولاتش ۵ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش آن در کشور راه اندازی شده باشند و امروز قرارداد برپایی این نمایندگی ها منعقد شده است. با اینکه رقیب کوپا توربو ۲۱۰ شاید نتواند در بحث فنی، کیفی، امکانات و ویژگی های ذاتی با این خودرو ریگان خودرو رقابت کند، اما از همین الان مشخص است که به خاطر ساختار مدیرتی درست در معرفی محصول، می تواند به مراتب بهتر از کوپا توربو ۲۱۰ برای مشتریان ظاهر شود.


گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.