رقیب “سایپا رهام” منتظر رونمایی در ایران خودرو

رقیب "سایپا رهام" منتظر رونمایی در ایران خودرو
با توجه به فعالیت رسانه ای اخیر ایران خودرو برای بازدید رئیس شورای عالی امنیت ملی از این گروه صنعتی، شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت برنامه ی معرفی خودروی ملی جدیدی را دارد.

مدیران 777 مدیران 777

در ماه جاری از جانب پایگاه خبری اسب بخار اعلام شد که در اوایل بهمن ماه، ایران خودرو مراسمی خصوصی را برای معرفی نسخه ی نهایی کراس اوور ملی خود برگزار کرده بود و در آن مراسم، مدیران این شرکت به همراه صاحب نظران طراحی صنعتی و ساخت خودرو حضور داشتند. با توجه به اتفاقات رخ داده در چند ماه گذشته و از سویی بازدید علی شمخانی از ایران خودرو، مشخص شد که گویا خودرویی غیر کراس اوور هم در دستور کار محصولات ملی جدید ایران خودرو قرار دارد.
کراس اوور ملی ایران خودرو که بر مبنای پژو ۲۰۰۸ طراحی و ساخته شده است، امروز در نمونه های پروتوتایپ قابل استفاده وجود دارند و مراحل تجاری سازی و بهبود آن ها در دست انجام است. اما خودروی ملی که علی شمخانی روی کاپوت آن دست نوشته ای را به یادگار گذاشته است، چه سبک از خودروهای بازار ایران را دارد؟
با پیگیری های انجام شده و بر اساس برخی شنیده ها، هنوز نمی توان جزئیات قطعی این خودرو را در اختیار داشت. اما بر اساس گفته ی برخی منابع خبری، خودروی ملی جدید ایران خودرو یک سدان است و در مرحله های بعدی، نمونه ی هاچبک آن هم به بازار معرفی می شود. سدان ملی ایران خودرو یک محصول در رده ی C و یا +B استاندارد آسیایی قرار می گیرد. لذا می توان حدس زد که در آینده ی نزدیک با رونمایی این خودرو، رقابت میان سدان ملی ایران خودرو با “سایپا رهام” آغاز می شود.
رقیب "سایپا رهام" منتظر رونمایی در ایران خودرو
سایپا رهام خودرویی است که چند ماه پیش رونمایی شده و در حال حاضر مراحل تست فنی و ایمنی را پشت سر می گذارد. تولید آزمایشی رهام در کارخانه ی سایپا آغاز شده و در حال حاحضر نمونه های مختلفی از آن به انتهای خط تولید رسیده اند. این خودروی ملی سایپا که سبکی نوین را در صنعت خودروسازی کشور دنبال می کند، بر مبنای پلتفرم گریت وال ولیکس C30 و یا همان پلتفرم ارتقا یافته ی XP90 تویوتا طراحی شده و فاصله ی محوری ۲۶۵۰ میلی متر را دارد. حال بر اساس برخی اطلاعات غیر رسمی بیان می کنند که فاصله ی محوری سدان جدید ایران خودرو در محدوده ی مشابه به سایپا رهام بوده و گویا عدد ۲۶۵۵ برای آن مشخص شده است.
همان طور که اطلاع دارید، سایپا رهام قرار بود با پیشرانه ی ۱٫۶۵ لیتری برلیانس وارد بازار کشور شود و قدرت ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر داشته باشد. اما با بحث هایی که بر سر خروج برلیانس از بازار ایران پیش آمده است، در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ برخی از کارشناسان غرفه ی سایپا اعلام کردند که مذاکراتی برای تامین پیشرانه ی این خودرو از ایران خودرو و نصب EF7 بر روی رهام در دست انجام است. در صورتی هم که این صحبت درست باشد و سایپا از موتور ملی ایران خودرو، یعنی پیشرانه ی ۱٫۶۵ لیتری EF7 برای رهام استفاده کند، می توان قدرت ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور حدودی ۱۵۵ تا ۱۵۷ نیوتن متر را از این خودروی ملی با پیشرانه ی ایران خودرویی انتظار داشت.
رقیب "سایپا رهام" منتظر رونمایی در ایران خودرو
حال با توجه به اینکه گویا ابعاد خودروی ملی جدید ایران خودرو در کلاس سایپا رهام می گنجد، شنیده ها حاکی از آن است که مرکز تحقیقات ایران خودرو، پیشرانه ای با قدرت حدود ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را برای این سدان ملی در نظر گرفته است. این اعداد و ارقام شباهت زیادی به مشخصات فنی پیشرانه ی EC5 دارد که چند وقتی است داخلی سازی سطح بالای آن به خاطر شباهت زیادش با پیشرانه ی TU5، در ایران خودرو آغاز شده است. پیشرانه ی EC5 در بسیاری از کشورها نسل جدید و نمونه ی ارتقا یافته ی TU5 نامیده می شود که به پمپ روغن متغیر، زمان بندی هوشمند سوپاپ ها و برخی ویژگی های دیگر نیز مجهز شده است.
در نظر داشته باشید که وقتی فاصله ی محوری خودروی ملی و جدید ایران خودرو را در کنار اعداد و ارقام پیشرانه می گذاریم، ذهنمان به سمت خودرویی در گروه PSA می رود. بر اساس شنیده ها و آنچه که در ماه های گذشته از جانب برخی کارکنان مرکز تحقیقات ایران خودرو اعلام شده است، این شرکت محصولی جدید را بر مبنای پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن در دست طراحی داشته و حال احتمال دارد که سدان ملی ایران خودرو دستاورد همین پلفترم باشد. PF1 در گروه خودروسازی PSA پایه ی تولید خودروهایی چون پژو ۳۰۱، سیتروئن الیزه، سیتروئن C3، پژو ۲۰۰۸، اوپل کراس لند X و… شده است.
رقیب "سایپا رهام" منتظر رونمایی در ایران خودرو
حال گویا باید چند هفته و یا حتی چند ماهی منتظر باشیم و ببینیم گروه خودروسازی ایران خودرو با حواشی خبری که ایجاد کرده است، چه دستاورد جدیدی را در قالب یک خودروی ملی نوین به صنعت خودروی کشور معرفی می کند؟ آیا امکان آن وجود دارد که در شرایط تحریم بتوانید حضور گسترده ی خودروهای ملی چون سایپا رهام و سدان جدید ایران خودرو را در جاده های کشور ببینیم؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8


لازم به ذکر است که تصاویر موجود در این محتوای خبری جنبه ی تزیینی دارند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.