خودروسازان آپشن ها را حذف کردند یا قطعه سازان؟

خودروسازان آپشن ها را حذف کردند یا قطعه سازان؟
امروز در کارخانه شماره ۳ شرکت «کروز» نشست خبری میان اصحاب رسانه و مدیران این شرکت قطعه ساز برگزار شد. در حاشیه این مراسم به مسئله حذف برخی امکانات از خودروها نیز پرداخته شد.

مدیران 777 مدیران 777

خبرنگار پایگاه خبری «اسب بخار» در نشست خبری این سوال را مطرح کرد که «آیا حذف امکانات از خودروهای تولیدی به خاطر مشکل تامین قطعه توسط قطعه سازانی مانند کروز بوده یا خودروسازان به خاطر کنترل هزینه ها، دیگر سفارش ساخت برخی امکانات خودروها را به قطعه سازان نمی دهند؟»
مدیران شرکت کروز در پاسخ به این سوال گفتند: «با اینکه کروز به عنوان بزرگترین قطعه ساز کشور به حساب می آید، اما قطعه ای راه صورت انحصاری و تک سورس برای خودروسازان داخلی تامین نمی کند. بلکه برای اکثر قطعات مورد نیاز خودروسازان حداقل دو تامین کننده وجود دارد و در برخی قطعات تعداد تامین کنندگان به ۵ شرکت قطعه ساز هم می رسد؛ لذا امکان اینکه حذف قطعات از جانب شرکت کروز اتفاق افتاده باشد اساسا اشتباه و غیر ممکن است».
خودروسازان آپشن ها را حذف کردند یا قطعه سازان؟
مدیران این شرکت در ادامه افزودن: «با آغاز تحریم ها مشکلات زیادی برای تامین برخی قطعات با فناوری بالا و یا قطعاتی که نیاز به متریال خارجی و خاص داشتند، به وجود آمد. به عنوان مثال در سال ۹۷ شاهد بودیم که برای تامین ACU کیسه هوای جانبی دنا پلاس مشکلات به وجود آمد. اما این دست از مشکلات بیشتر در سایر تامین کنندگان قطعات خودروسازان بود و در بسیاری از موارد، شرکت کروز قابلیت آن را داشت تا مسئولیت خود را در قبال خودروسازان و تولید قطعات لازمی چون کیسه هوا به درستی ایفا کند. اما مشکلات مختلف در بدنه قطعه سازی دست به دست هم داد تا بسیاری از قطعه سازان کوچک و بزرگ نتوانند تا برخی قطعات را با تیراژ قبلی تولید کنند و عملا مجموعه نیاز خودروسازان برای برخی آپشن ها به صورت کامل برآورده شود. لذا با عدم توانایی تعدادی تامین کننده آپشن ها و قطعات، مدیران خودروسازی کشور تصمیم گرفتند که به طور کل سفارش گذاری این دسته از امکانات را دیگر به هیچ قطعه سازی ندهند».


مدیران این شرکت قطعه ساز در پایان گفتند: «قطعا اگر خودروساز قطعه ای را از فهرست سفارش های خود حذف کند، چیزی نیست که ما را خرسند کند و ما می خواهیم تا مثل گذشته به صورت کامل قطعات قابل تولید را به دست خودروسازان برسانیم. به عنوان مثال در دی ۱۳۹۷ به صورت مکتوب به ایران خودرو اعلام کردیم که شرکت کروز می تواند همچنان کیسه هوای جانبی دنا پلاس را با ACU آن برای تیراژ ده هزار دستگاه تامین کند و مشکل نبود این قطعه را حل کند. اما سیاست مدیران ایران خودرو این بود که به خاطر عدم توانایی تامین کنندگان دیگر در ساخت این قطعه و از سویی حذف امکاناتی مانند سانروف از دنا پلاس، کیسه هوای جانبی هم دیگر بر روی این خودرو نباشد. این اتفاق دقیقا برای قطعاتی مانند ترمز عقب دیسکی، سنسور پارک، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و… هم افتاد و ما به دفعات به خودروسازان کشور اعلام کرده ایم که برای تامین این قطعات، حتی با ظرفیت بیشتر مشکلی نداریم. اما امروز خواست خودروسازان کشور این است که فعلا چنین قطعاتی برای خودروهای داخلی نباشد».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.