خداحافظی “دنا پلاس” با چهار کیسه هوا

با دنا پلاس آشنا شوید
با انتشار مجدد فهرست قیمت محصولات ایران خودرو در دی ماه ۱۳۹۷، مشاهده می شود که این شرکت نیز دیگر دنا پلاس با چهار کیسه هوا را از فهرست خود حذف کرده و به این ترتیب دیگر عدم تولید این خودروی ملی با ویژگی های ایمنی بالاتر نسبت به گذشته قطعی شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پیش از این با توجه به اطلاعات قبلی برداشت شده بود که ایران خودرو برنامه دارد تا دنا پلاس را در نسخه های دو ایربگ و چهار ایربگ عرضه کند و با این کار سعی دارد تا تقاضای مشتریان را برای این خودروی ملی کنترل نماید. اما امروز مشخص است که به خاطر مشکلات تحریم و سخت شدن تامین کیسه های هوای جانبی این خودرو، ایران خودرو نیز تولید دنا پلاس را با کیسه های هوای جانبی متوقف کرده و از این پس این سدان ملی را مانند دنای عادی با دو کیسه هوا عرضه می کند. برخی احتمال می دانند که ایران خودرو حداقل نسخه ی قویتر این محصول، یعنی دنا پلاس توربو را همچنان با چهار کیسه هوا عرضه کند. اما با اعلام قیمت ۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای این سدان عنوان گردید که بهای در نظر گرفته شده برای نسخه ی دو کیسه ی هوا است.
سنسورها، کیسه ها، عملگرها و برخی قطعات دیگر مجموعه ی ایربگ، به عنوان فناوری ها و بخش هایی از قطعه سازی شناخته می شوند که فناوری تولید آن ها در اختیار چند کشور و کمپانی است و بدیهی است که اکثر خودروسازان جهان برای اخذ مجوزهای لازم و تاییده های رسمی به سراغ این نشان های استاندارد می روند. بدیهی است که امروز ایران خودرو و بسیاری از شرکت های دیگر در تامین بسیاری از قطعات اساسی خودروهایشان از خارج کشور با مشکل رو به رو هستند و مجموعه ایربگ یا همان کیسه هوا هم شامل این ماجرا می شود.
با اینکه برخی کارشناسان خودرو مشکلات شدید در تامین دو کیسه هوای راننده و سرنشین (که نصب آن برای خودروهای سواری الزامی است) را گزارش داده اند، اما فعلا شرکت های خودروسازی به هر شکل نصب این قطعات ایمنی در خودروها را انجام می دهند. در دور قبلی تحریم صنعت خودروی کشور شاهد بودیم که کیسه هوای برخی خودروهای تولیدی مانند رنو تندر ۹۰ کاهش پیدا کرد. در آن زمان ایران خودرو و پارس خودرو رنو تندر ۹۰ را با یک کیسه ی هوا عرضه می کردند. زیرا بخشی از سهام کمپانی سازنده ی کیسه هوای شاگرد این خودرو در اختیار آمریکا بود و بدیهی بود که اجازه ی ورود به بازار ایران را نداشت.
معرفی دنا پلاس توربو + ویدیو

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.