بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

سخت می توان باور کرد که کمپانی «چری» چین در سال ۹۷ میلادی تأسیس شده باشد و در حال حاضر، به بیش از ۸۰ کشور جهان صادرات خودرو انجام دهد، به خصوص برای ما ایرانی ها با پشتوانه تولید خودرو به مدت بیش از نیم قرن. اما این اتفاق را چینی ها با برنامه بهبود اقتصادی و حمایت دولت و ملت انجام داده اند. از کشورهای مقصد این خودروساز نیز ایران است. «مدیران خودرو»، شریک راهبردی کمپانی چری چین در ایران، سال هاست محصولات مختلف این خودروساز را در ایران مونتاژ می کند و البته در امر فروش موفق هم بوده است. از پرفروش ترین محصولات این شرکت در کشورمان «چری tiggo 3» است که ما آن را با نام “mvm x33” می شناسیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نسخه اولیه:

نسل اول این خودرو در سال ۲۰۰۵ و در سگمنت cuv یا شاسی بلندهای کوچک معرفی و عرضه شد. در سال ۱۳۸۹ نیز با توجه به عطش بازار و نیاز به حضور یک شاسی بلند جمع و جور و ارزان قیمت، مدیران خودرو تصمیم به مونتاژ آن گرفت.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

ویژگی های فنی

X33 نسل اول برای حضور در ایران از یک موتور ۴ سیلندر خطی به حجم دقیق ۱۹۷۱ سی سی بهره می برد. این موتور توانایی تولید ۱۳۹ اسب بخار در دور ۵۷۵۰ و گشتاور۱۸۲ نیوتن متر در دور ۴۳۰۰ دور بر دقیقه را داشت که در نهایت، توان خروجی آن ۷۰ اسب بخار به ازای هر لیتر بود. این موتور با سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه ای با یک گیربکس ۵ دنده دستی نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل می کرد.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

امکانات رفاهی و ایمنی

X33 در بخش ایمنی دارای این امکانات است: ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ABS، EBD. این خودرو امکاناتِ چندانی در اختیار شما قرار نمی دهد و از مؤسسه های معتبری که از آن تست گرفتند، همانند ANCAP، تنها توانست دو ستاره ایمنی را دریافت کند.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

در بخش رفاهی نیز فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی های چرمی، کامپیوتر سفری، گرم کن صندلی راننده، تنظیم دستی ۶ جهت، سانروف، از امکانات X33 هستند.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

نقد MVMX33

X33 را که از دور می بینید به نظر یک شاسی بلند تمام عیار می آید، مخصوصاً با آن کاور زاپاس، اما نزدیک که می شوید کوه آرزوهای تان خراب می شود. کیفیت پایین خودرو حتا از چند قدمی هم مشخص است. در نمای جلو بیش از هر چیز چراغ های بزرگ آن جلب توجه می کند، اما جلوپنجره کوچک آن هیچ هماهنگی خاصی با چراغ ها و کاپوت عضلانی آن ندارد. سپر نیز با کیفیت پایین و درزهای عجیب و غریب حاصل از مونتاژ ضعیف عضلانی طراحی شده، اما باز هم با ورودی هوای خود سنخیتی ندارد. به نظر می رسد طراحان برای طراحی ورودی های هوا فقط مبانی مهندسی را در نظر گرفته اند و مبانی زیبایی شناسی کاملاً به دست فراموشی سپرده شده است. در نمای کناری کمی اوضاع آرام تر است، اما باز هم شاهد عدم هماهنگی قطعات هستیم. رینگ ها برای جثه کوچک اند اما قاب آینه ها بزرگ است، سعی شده با حجم دهی در قسمت گلگیر کمی از یکنواختی آن کاسته شود اما باز هم کلیت طرح ساده است. گلگیرهای پلاستیکی پایین، به نظر می رسد تنها جنبه زیبایی داشته باشد که باز هم زیبا نیست.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

به حرکت ادامه می دهم. اگر با کمی دقت به نمای عقب خودرو نگاه کنید سپر را نمی یابید. به نظر می رسد برای تعمیرات جدا شده، اما در حقیقت، اصلاً سپری وجود ندارد و حتا منبع اگزوز که خیلی خوب و محکم مونتاژ نشده را به راحتی می بینید. تنها نکته هیجان انگیز همان کاور و زاپاس نصب شده است. چراغ ها برای جثه کوچک هستند و گرافیک آن ها نیز قدیمی است. در کمال تعجب اما چراغ خطر نصب شده بالای شیشه بزرگ عقب بسیار بزرگ است و در شب حتا چشم دیگران را آزار می دهد. ریل های روی سقف نیز از کیفیت پایینی برخوردارند، اما می توان کمی به آن ها خوش بین شد. درِ خودرو را که باز می کنید قطعاً شگفت زده خواهید شد. کیفیت بسیار پایین مواد به کار رفته در داخل به همراه رنگ نه چندان جذاب کرمی بسیار توی ذوق می زند. کیفیت متریال داخلی به همراه مونتاژ ضعیف تکمیل کننده ارگونومیک ضعیف تر دکمه ها هستند، تا جایی که حتا اگر برای اولین بار سوار آن شده باشید شما را از کنجکاوی بر حذر می دارد.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

صندلی ها راحت نیستند اما دید به اطراف عالی است. استارت می زنم، بیش از حد انتظارم صدا به داخل می آید. اتومبیل در همان واکنش اول کُند ظاهر شد، به قدری که از تست قوای فنی آن صرفه نظر کردم. اما انصافاً سواری نرمی دارد و دست اندازها را اصلاً حس نمی کنید. فرمان کوچک و خوش دست است اما کیفیت آن بسیار پایین است. دنده ها نیز به راحتی تعویض می شوند و جای گله ای نیست. مصرف سوخت طبق گفته سازنده ترکیبی ۵٫۹ لیتر در صد کیلومتر است، اما در تجربه کوتاه ما بیش از این عدد به نظر می رسید. با مالکان که صحبت می کردم نظرهای متفاوتی داشتند؛ بعضی راضی و بعضی ناراضی بودند، اما ختم کلام را یکی از آن ها گفت: «اگر به آن فشار نیاورید خودروی خوبی است.»

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

یک تغییر به موقع

پس از نزدیک به حضور ۴ساله نسل اول در بازار ایران، فیس لیفتی از این مدل به بازار عرضه شد. درک این موضوع که نسل اول این خودرو شخصی به اسم طراح را در عقبه طراحی خود می بیند واقعاً سخت است و x33 نسل اول واقعاً خودرویی زشت و ناهمگون است، اما در فیس لیفت این نسل اتفاق های مثبتی افتاد. در بخش قوای محرکه به جز نصب گیربکس ضریب متغیر تغییر دیگری رخ نداد و در بخش امکانات رفاهی هم تغییرات کوچکی مثل اضافه شدن تهویه اتوماتیک و کروزکنترل اعمال شدند.

در نمای بیرونی شاهد تغییرات خوبی بودیم. چراغ های جلو کمی کوچک تر شدند تا با جثه خودرو هماهنگ تر باشند. سپر عضلانی تر شده و ورودی هوا با رنگ متضاد بدنه بزرگ تر و همگون تر شده است. جلوپنجره نیز با حضور آرمِ بزرگ تر سازنده چهره خودرو را کمی خشن کرده و آن را از یکنواختی دور کرده است. دو خط نیز با فرم دهی به کاپوت در امتدادشان به برند کمپانی رسیده که جالب توجه است.

در نمای کناری تغییرات چندانی را نمی بینیم و شاید تنها تغییر کوچک قاب آینه ها کمی جالب باشد. در نمای پشت نیز خوشبختانه چراغ خطر کمی کوچک تر شده و گرافیک چراغ های اصلی هم بهتر، جذاب تر و به روزتر شده اند. همچنین با فرم دهی قسمت پایین کاور زاپاس سعی در القای وجود سپر شده، هر چند هنوز سپری وجود ندارد اما حداقل بخش های فنی کمی از دید ما خارج شده بودند.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

در داخل نیز تریم تیره کمی اوضاع کیفیتی را بهتر کرده و مونتاژ هم کمی بهتر به نظر می رسد، اما همچنان در سطح انتظار نیست. پشت فرمان اما ناامیدکننده تر از قبل است. گیربکس ضریب متغیر آن بیش از حد کند است و با موتورِ نه چندان جذاب آن به خوبی کوپل نمی شود. رانندگی با x33 حقیقتاً کسالت آور و خسته کننده است.

نسخه دوم:

به نظر می رسد کمپانی چری چین دست به جیب شده و یک طراح را به استخدام خود درآورده است. نسل جدید که در سال ۹۵ وارد ایران شد یک انقلاب عظیم را تجربه کرده است.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

ویژگی های فنی

همان موتور نسل قبل با اصلاحاتی برای این نسل نیز در نظر گرفته شده است. موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه با پاشش چندنقطه ای با ۱۳۶ اسب بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ و ۱۸۰ نیوتن متر گشتارو در دور ۴۳۰۰ دور بر دقیقه. گیربکس این نسل هم یک جعبه دنده ۷ سرعته ضریب متغیر است که قدرت را فقط به چرخ های جلو منتقل می کند. با وزنی ۱۴۴۰ کیلوگرمی و طولی بیش از ۴۴۰ میلی متر این خودرو نیز در سگمنت شاسی بلندهای کوچک قرار می گیرد.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

امکانات ایمنی

در بخش ایمنی شامل مواردی همچون دو عدد کیسه هوا، ABS، EBD. همچون نسل قبل این نسل نیز تنها دو ستاره ایمنی را کسب کرد تا علاوه بر کمبود امکانات ایمنی، شک به ضعف طراحی نیز تقویت شود.

حتماً ببینید: ویدیو تست تصادف ام وی ام X33S و گزارش تخصصی آن منتشر شد

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

تجربه رانندگی با نسل جدید X33

این نسل در دو تیپ ساده و اسپرت در ایران عرضه می شود، که نسخه اسپرت تنها یک کیت بدنه نه چندان متفاوت اضافه تر دارد. خودرو نسبت به نسل قبل واقعاً زیباتر شده است. جلوپنجره کوچک نسل قبل حالا بزرگ و کشیده شده تا با فرم چراغ های جلو هماهنگ باشد و سپر نیز بزرگ تر و عضلانی تر طراحی شده است و با چراغ های روز و حجم دهی های متنوع، جذاب به نظر می آید اما کیفیت بالایی ندارد. کاپوت ساده طراحی شده اما مقبول است ضمن این که، مونتاژِ به مراتب بهتری دارد و خبری از درزهای عجیب و غریب نیست.

حتماً ببینید: فصل پنجم / قسمت دهم: تست و بررسی ام وی ام X33s و تویوتا GT86

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

در نمای کناری، رینگ ها زیبا و با اندازه قابل قبول خودنمایی می کنند، گلگیرها نیز حجم دهی خوبی دارند و چشم را خسته نمی کنند. رکاب و محافظ پایین درها از یکنواختی نمای کناری کاسته اند، هر چند کیفیت بالایی ندارند اما سعی در القای شخصیت بیرون جاده خودرو دارند. رنگ مشکی و متضاد ستون ها، به خصوص ستون C، جالب به نظر می آید، ریل روی سقف نیز به جذابیت آن کمک دوچندانی کرده است.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

در نمای عقب، کلیت چراغ ها تغییری نکرده اما با یک فرم دهی ساده و تغییر گرافیک، بسیار دلنشین تر شده اند. کاور نیز با قاب دورنگ خود مقبول تر به نظر می آید، ضمن این که، دستگیره آسان بازشو درِ پنجم هم زیباست و کارآمدتر نسبت به نسل قبل. اما نکته مهم وجود سپر است؛ هر چند کوچک و ناموزون اما بالاخره هست. در این نسل هم نمی توان گفت X33 خودرویی زیباست اما دست کم خودرویی هماهنگ و نه زشت است.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

درون کابین نیز در همان ابتدا با صدای درِ خودرو پی به افزایش کیفیت می برید. تریم مشکی با خطوط قرمز آن جلب توجه می کند. کلیت طراحی داخل با بیرون هماهنگ است و مونتاژ بهتری دارد. هنوز مشکل ارگونومیک و ناهمگونی بعضی قسمت ها هست اما وجود یک نمایشگر نسبتاً بزرگ به همراه دسته دنده خوش دست آن رضایت شما را جلب می کند، ضمن این که، قطعات کرومی هیجان بیش تری تزریق می کنند. با استارت صدای کم تری به داخل نفوذ می کند که جای امیدواری دارد.

با حرکت ضعف موتور باز هویدا می شود. گیربکس نیز علی رغم پیشرفت، همچنان کوپل نیست و کند عمل می کند. هر چند معکوس ها خوب است و تعویض ها نیز دقیق و نرم. به نظر می رسد یک انقلاب در قوای محرکه نیز برای این خودرو لازم است؛ مجموعه قوای محرکه به حدی کند است و حس عدم اطمینان به شما دست می دهد که هرگز هوس سفر آفرود نخواهید کرد، هر چند خودرو هم توانایی این سفرها را ندارد. X33 جدید هر چند خودرویی جذاب با امکانات مناسب است، اما قیمت گذاری چندان منطقی ای ندارد و در برابر رقبا مستعد شکست است. مالکان نیز از کیفیت آن رضایت نسبی را دارند، اما به تعداد زیادی از مراکز خدمات پس از فروش شکایت داشتند.

بررسی تیپ های مختلف mvm x33 در ایران

علی عشقان ملک

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.