آیا ام جی RX5 ارزش هزینه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان را دارد؟ + تصاویر

عرضه RX5 از سال آینده + محدوده قیمتی
چند روز پیش از جانب پایگاه خبری اسب بخار اعلام شد که ام جی RX5 با قیمت ۴۲۵ میلیون تومان به صورت چراغ خاموش وارد بازار کشور شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این خودرو که توسط شرکت خودروسازی فردا در سمنان به مرحله تولید و مونتاژ رسیده است، بدون هیچ شرایط فروش رسمی در اختیار چند نمایشگاه دار قرار گرفته تا به بازار کشور عرضه شود. با توجه به عدم مشخص بودن برنامه ام جی و سایک در ایران، برخی احتمال می دهند که ام جی RX5 تنها در تعداد محدودی به تولید رسیده باشد و حال اولین سری این کراس اوور چینی-انگلیسی به صورت غیر رسمی وارد بازار کشور شده است. همین نکته و وجود احتمال عدم امتداد تولید RX5 باعث می شود تا ارزش خرید این خودروی مونتاژی به شدت کاهش پیدا کند و تامین قطعه، خدمات پس از فروش و معامله آن در بازار آزاد را با مشکلات به نسبت شدیدی رو به رو کند.


به هر ترتیب، می بینیم که از اواخر اسفند ۱۳۹۷، فروش فوری ام جی RX5 از جانب دلالان با قیمت ۴۲۵ تا ۴۳۰ میلیون تومان در بازار آغاز شده و آگهی های خرید و فروش این خودرو نیز در فضای مجازی موجود است. حال باید دید که این کراس اوور جدید مونتاژی ارزش خرید دارید یا خیر؟
ام جی RX5 در اصل همان سایک RX5 است که به خاطر سیاست های گروه سایک-ام جی، با توجه به بازارهای هدف با نشان های مختلفی در کشورهای گوناگون عرضه می شود. این خودرو یک کراس اوور متوسط است که در بازار ایران با نسخه دو لیتری توربو و دو دیفرانسیل عرضه شده و تقریبا جز کاملترین نمونه های RX5 در بازارهای مختلف به حساب می آید. بحث تولید ام جی RX5 از سال گذشته میان کمپانی مادر و شرکت خودروسازی فردا (اتومبیل سازی فردا) مطرح بود و شاهد بودیم که در سال ۹۷، خط تولید این کراس اوور توسط وزیر صمت قبلی در سمنان افتتاح شد.
بر اساس تصاویر منتشر شده از خط تولید خودروسازی فردا، مشخص بود که دو تیپ از RX5 در این کارخانه مونتاژ می شود. اما آنچه که از این خودرو در بازار امروز دیده می شود، نمونه های فول آپشن و دو دیفرانسیل هستند. پیشرانه ام جی RX5 از نوع دو لیتری توربو با پاشش سوخت مستقیم است که توان ۲۱۷ اسب بخار را با گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر برای این خودرو فراهم می کند. این پیشرانه نسخه به روز شده موتور ام جی GS است که مدتی به صورت نه چندان گسترده توسط شرکت مدیا موتورز به بازار ایران آمد.

توان این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود. با توجه به اینکه حداکثر گشتاور RX5 در دور موتور ۲۵۰۰rpm قابل بهره برداری است، برخی منابع شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را در محدوده ۹ ثانیه اعلام می کنند. وزن ۱۶۸۰ کیلوگرم، فاصله محور ۲۷۰۰ میلی متر و فضای بار ۵۹۵ لیتر نشان می دهد که RX5 کاملا در رده یک کراس اوور متوسط ۵ نفره قرار دارد.
در این خودرو چینی که با نشان انگلیسی وارد بازار خاورمیانه شده است امکاناتی نظیر شش کیسه هوا ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانارومیک، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ثابت کردن ضریب انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب، کنترل سرعت در سراشیبی، دنده پشت فرمان، کامپیوتر سفر، نمایشگر ۸ اینچی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، درب صندوق برقی، استارت دکمه ای، آینه تاشو برقی، کروز کنترل، صندلی های جلو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، آینه حساس به نور، سنسور نور، سنسور سرعت برف پاککن و… وجود دارد.

این سطح از امکانات در ام جی RX5 و وجود قابلیت های فنی قابل قبول باعث می شود تا این خودرو در جایگاه قابل قبولی قرار گیرد. اما وقتی بحث هزینه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای RX5 می شود، بدیهی است که مشکلاتی چون نامشخص بودن وضعیت حضور ام جی، خدمات پس از فروش و… باعث سردرگمی مشتریان در خرید این خودرو می شود. اگر ام جی RX5 را به عنوان یک کراس اوور چینی با رقبای هم ملیت خود مقایسه کنیم، تنها نبود دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو و چند آپشن جز کاستی های این خودرو به حساب می آید. اما در بحث فنی، کیفی، اعتبار نشان تجاری و قابلیت های حرکتی بدیهی است که برگ برنده در اختیار ام جی RX5 قرار دارد.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که در شرایط فعلی، هر چقدر خودروهای چینی جدید خوب هم باشند، پرداخت هزینه های چند صد میلیون تومانی برایشان از نگاه بسیاری از مشتریان منطقی به نظر نمی رسد. بخش قابل توجهی از خریداران خودروهای ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار خودرو سعی دارند تا با بودجه خود به سراغ محصولات غیر چینی بروند و یا با خرید نسخه های کارکرده کره ای، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی، از حرکت به سمت چینی فاصله بگیرند.
در رده قیمتی کراس اوورهای چینی چون ام جی RX5، دامای X7، کوپا T210، چری تیگو ۷ و… خودروهای غیر چینی مانند میتسوبیشی ASX، سانگ یانگ کوراندو، نیسان جوک، سوزوکی گرندویتارا و… در بازار صفر کیلومترها و کارکرده ها حضور دارند.

پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.